Gustaf76 0 Postad 25 Januari , 2007 Hejsan Har en liten fundering och undrar över tips och råd.. Båten min sjösattes i augusti då jag köpte den, då var den nybottenmålad med VC17 färg. Tog upp första helgen i oktober, fanns inte ett grässtrå på den och färgen ser fortfarande nymålad ut. Behöver jag måla nu till våren igen, eller klarar den en säsong till ? Båten går i Stockholms Skärgård... och kommer ligga i vattnet från c;a 1 maj till början mitten av oktober dvs 5 månader. mvh G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 25 Januari , 2007 Om färgen har funkat och den inte ser sliten ut finns ingen anledning att måla igen. Se till så du verkligen vet vad den var målad med så du kan fortsätta med den färgen. För mig funkar ingen bottenfärg utom fartygsfärg och jag ligger också i Stockholms skärgård ungefär samma tid som du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Januari , 2007 Sålänge man inte har en kopparbaserad färg, på västkusten, så finns ingen anledning att bottenmåla i ditt fall.Kopparbaserad färg skall inte ligga uppe på land mer än 2veckor innan sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ymer 0 Postad 27 Januari , 2007 Var köper du fartygsfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 27 Januari , 2007 Någon som vet hur mycket det växer på en obehandlad botten? Min båt har aldriv varit bottenmålad och kommer framförallt att ligga ute i skärgården under sommaren. Tänkte i alla fall köra omålat nästa säsong för att då också få reda på vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser