Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
petelars

Batteriplacering Havsfidra

Rekommendera Poster

Är i gång med att dra nytt el-system och undrar var ni har era batterier placerade i en Havsfidra?

Skall ha ett startbatteri och ett förbrukarbatteri, med separator och solpanel.

Har även en extra växelströmsgenerator monterad på motorn, som original har en startgenerator. Vad är skillnaden i inkoppling på elsystemet med en växelströmsgenerator och varför växelström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att va en så liten båt är ju havsfidran ganska rymlig. Jag seglade havsfidra i ca 10 år, och när ryggen började tröttna att va som en krampa  (jag är nästan fullvuxen och det är inte många som jag behöver se upp till det är faktisdkt en lite konstig känsla när man träffar någon som är längre än 1,92)började vi se oss om efter en storfidra. Efter att ha tittat på ett antal storfidror köpte jag en L32:a. Storfidran är mycket utrymme bortbyggt jämfört med havsfidran.
 
Det är ju ganska begränsat med utrymme. På min havsfidra byggde jag en akarbox med luckor på fördäcket, där jag satte två batterier jag satte batterifrånskilljare så att jag kunde välja det ena elled det andra eller bägge. Hade bara en dynastart och en solcellspanel på 25 w och jag fick välja vilket batteri som jag skulle ladda eller använda. Det fungerade bra under alla år.
 
Hade jag haft kvar havsfidran skuklle jag nog flyttat ner batterierna, men exakt vart vet jag inte. All tyngd bör ju va så långt ner som möjligt.
 
Fungerar laddningen på din dynastart. Och hur stark motor har du föresten. Jag hade en trött 7 hk i min. Dynastarten laddar ju inte speciellt mycket och jag funderade på att sätta på en växelstömsgenerator för att få mer laddning, men blev varnad av en kompis som jobbade mycke med båtelektriskt.
 
Skillnaden mellan en lik och växelströms gennerator är att likströmsgeneratorn genererar likström direkt i generatorn medans växelströmsgeneratorn genrerar växelström som likriktas. likriktarbryggan sitter(i de flest fall) innbyggt i generatorn. En viktig del är ju laddningsregulatorn. Det är viktigt att man får fram full spänning 14,4 volt till batterierna för att de skall bli fulladdade.
Det finns några bra böcker i ämnet som inte är fel att ha, åtminstone en, i båtbibloteket.
 
Ström Ombord av Jon Winge
 
Det är den jag tycker är enklast att läsa, även för mig som har en viss elbakgrund.
 
Elsystem för båtar av Magnus Sterky som ochså skriver på flera båtforum bl.a här på MG under signaturen Seawolf. Magnus är mycket kunnig men boken kanske borde ha genomarbetas lite mer.
 
Fick Nautiska boklubbens blad idag och den hade som en av månadens böcker Praktiskt Båtägandes egen elguru Anders Jangös bok El Ombord. Visserligen har jag dom andra två, men jag tror att jag skall köpa den bara för att kolla hur den är.
Om du skall ha ett separat starbatteri och ett separat och dynastaretn fungerar även på laddningen kan du låta dynastarten ladda starbatteriet och växelströmsgeneratorn och solcellspanelen ladda förbrukningsbatteriet. Solcellen kopplar du till batteriet via en MaxPower regulator som höjer laddströmmen ca 25%. Den tar den överspänning som solcellen ger och omvandlar den till laddström.
 
Det påstås att ett på våren fulladdat startbatteri klarar att starta en normal fritidsbåt hela sommaren utan att laddas.
 
Seawolf förordar att man har en batteribank med ett underspänningsskydd för att bättre utnytja batterierna och förlänga livet på dem bägge. Hans resonemang tycker jag intre är fel.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att bifoga en bild där du ser luckorna till ankarboxen på min fidra

post-945-1394234896,3875_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


AC-generatorn är mycket effektivare och levererar betydligt mer ström, speciellt på låga varv.

Se till att dimensionera kablar och anslutningar rätt.

Frågan är om du ska behålla likströmsgeneratorn, den lär inte göra någon nytta, annat än möjligen som reserv.
Jag ahr mina batterier ( 2 st. 80Ah) placerade under ruffen i förpiken vilket ger bäst viktbalans.
/Anders
PS Tommy vad är det för färgglada flaskborstar i din rigg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt en dynastart på min VP MD5B på 10 hk, så den plockar jag inte bort. Vet inte riktigt hur den laddar.
Fått för mig att man ska ha så korta kablar som möjligt och jag fick plats med båda batterierna på hyllan på styrbordsidan i akterstuvet, där ett av batterierna tidigare satt.
Funderade även på förpiken, men där skall toalett med septitank och färskvatten inhysas, så där blir nog ont om plats. 
Det är alltså bara dynastarten som laddar startbatteriet i bifogat schema?

post-1519-1394234897,2237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på vart kablarna från skyllermarks skiljerelä ska in på elsystemet i en VP MD1B, med el-schema enligt bilden?
Observera laddningsregulator samt dynastart! 

post-1519-1394234897,2798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla fidraseglare.
 
Flaskborstarna i riggen kallas lusplattingar och annvänds för att tex seglen inte skall skava mot riggen på de gamla segelskutorna. Tyckte att det var lite roligt att spöka ut min fidra med dylika som jag tillverkade av röd och grön polysplit under några långa segelpass när min enda besättningsman Autohelm
 
Om jag inte minns fel skall det va rött på vänster och grönt på höger. I hörapparaternas värld är det rött på höger och blått på vänster.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar dynan till startbatteriet och en ny gen till förbrukbank så behövs inget skiljerelä alls! Bara onödigt! Så länge båda gen funkar så fylls båda bankerna ändå ju! Ingen risk att startbatteriet dras ur (om inte tändnyckeln glöms på förstås) Startkablar kan användas för nödstart...

Så rensa ordentligt i elsystemet så motorn har sitt, och allt annat går på förbruk.banken.

Bara nya laddlampan som får styras med relä från motornyckeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, om man tittar på Skyllermarks eget shema för sitt skiljerelä så är det shemat identiskt med ditt första shema.

Manövern till spolen till D(plus) på generatorn/regulatorn och minus till startbatteriet.

Ang placering av batterierna så är kan aldrig ledningslängden bli ett problem i en så liten båt som havsfidran. Placera batterierna så lågt som möjligt och på bästa ställe för att få bra viktbalans. Kabellängden är lätt att kompensera med kabelarean.

Rätta mej gärna om jag har fel men eftersom dynastarten är en rätt usel generator och inte kommer att leverera lika hög spänning som AC-generatorn

så kommer ju potentialskillnaden mellan dessa resultera i att Dynastarten kommer att bli en förbrukare och bara bromsa samt generera en väldans massa värme i stället för el till batteriet, om du kopplar enligt ditt shema. Då är det bättre att inte koppla ihop dom två systemen som Frdrik J skrev.

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om dynastarten är en usel generator innebär det inte att den nödvändigtvis behöver hålla lägre spänning men har kanske dålig ork när det gäller att leverera ström tillräckligt för många förbrukare. Att ladda ett startbatteri kan däremot inte vara någon svårighet. Den är ju byggd för det en gång.


 
Växelströmsgeneratorn laddar förbrukningsbanken.
 
Dynastarten behövs ju för att starta motorn så den måste ju vara kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst era inlägg och pratat med en elkunnig kollega, så låter det nog lättast och smartast att inte bygga ihop systemen med ett skiljerelä.

Dynastarten kopplas till startbatteriet och AC-generatorn och solpanelen laddar förbrukarbatteriet.

Det man kan göra är att sätta en strömbrytare mellan start och förbrukarbatteri, så man kan ta hjälp av förbrukarbatteriet vid motorstart om inte startbatteriet orkar. Gäller bara att inte glömma den!

 

Elschemat är tagit ur Skyllermarks broshyr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett annat bra alternativ är att helt enkelt att bara använda Dynastarten till att starta motorn.

Den lilla ström som dynastarten generar ( 3-6 A) är ändå försumbar mot vad en AC-generator(40-70A) lämnar ifrån sej.

/Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför skall du krångla till det med ett skiljerelä om laddningen på dynastarten fungerar.

 

Jag hade nog låtit växelströmsgeneratorn - solcellspanelen och förbrukningsbatteriett (eller flera) varit en enhet. Växelströmsgeneratorn laddar ju så mycket som batterierna kan ta emot, och det är ju på förbrukningsbatterisidan som det är det största uttaget.

 

Dynastarten och förbrukningsbatteriet fick bli en separat enhet.

 

Däremot hade jag ev satt en batterifrånskiljare mellan. En startkabel, som Fredrik  skrev, att koppla ihop batterierna är ju ännu enklare och risken att glömma är mindre.

 

Att kablarna skall hålla så korta som möjligt, pga spänningsfallet är ju riktigt, men det skall inte överdrivas. Placera batterierna där det passar bäst och de får plats utan att ta utrymme som man har bättre användning för annat. Blir det långt kan man ta en grövre area. Däremot skall man inte lägga 2 meter extra ledning utifall att.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu ska ha två separata system(AC-gen laddar bara förbrukarbatteri), hur kopplar jag då kablarna från AC-generatorn märkta magnetiseringsström från startnyckel innan generatorn laddar?

 

Om jag kopplar dessa med en brytare till förbrukarbatteriet, hur funkar det när motorn är i gång och AC-gen laddar eller vad händer om jag glömmer slå på den brytaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just den bilden jag syftade på. Kabeln på D ska ta ström från startnyckeln till en början, vilket betyder ström från startbatteriet. Men jag vill ju inte blanda ihop startbatteriet och förbrukarsidan, där AC-generatorn ingår. Kan en vanlig vippbrytare då ersätta startnyckeln från förbr.batteriet?

 

Om jag i detta faller glömmer att slå på vippbrytaren, när jag startar motorn, vad händer med AC-gen? Börjar den ladda ändå, av sig själv, utan magnetiseringström?

 

Vet inte om det blev klarare, det kanske är oviktigt i sammanhanget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D får bara ha spänning när generatorn ska användas och motorn går.

Kopplar du den permanent till ett batteri utan att ha snurr på generatorn så går det en massa ström i magnetiseringslindningen och generatorn förstörs efter en stund.

 

Går det att koppla in D till startnyckeln i alla fall?  Blir det konstig koppling så kan man låta startnyckeln dra ett relä som i sin tur kopplar in förbrukarbatteriet till D på AC-generatorn.

Risken är stor att du glömmer bort en vippströmbrytare i fel läge annars.

 

Jag tror inte generatorn börjar ladda av sig själv, men har aldrig provat. Någon annan som har råkat glömma magnetiseringsspänningen och fått laddning ändå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli dags att bestämma placering av batteriet och har inte riktigt fått någon bra placering av batteriet.

 

Är det någon som kan berätta var ni har era batterier placerade i era Havsfidror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet inte om mitt är originalmontage men så här har jag. Två batterier placerade i låda i stuven under förpiksslafen. Placerade tvärskepps dvs i bredd. Har tyvärr inget foto. Tycker att en placering så pass långt fram verkar vettig, Fidran är ändå rätt baktung i medsjö, (har en VP MD1B och den väger ju några kilo. Har en rostfri vattentank en bit till höger om batterilådan. Har rätt grova kablar (fast det är ju inte mer än ca 3 m mellan motor och batteri. Det är ju f.a vid start som det går några ampere i kabeln. Kablarna går genom/under styrbords garderob och under styrbords slaf till motor/elcentral.

Apropå diskussionen om generator mm: Eftersom jag går för motor så lite som möjligt, och ogärna vill tomköra för att ladda förbrukningsbatterier så funderar jag på solcell. Då har man ju el utan att vara beroende av motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir placering av förbrukarbatteriet i stuvutrymmet i insteget till förpiken. Sågade till en plywood skiva till botten, som målas och bultas fast mot bottenstocken med bockad aluplåt.

Statbatteriet får stå kvar på hyllan i aktersuven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...