Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Master-J

Albin Viggen???

Rekommendera Poster

Har som synts ii forumet anskaffat ett objekt i form av en Albin Viggen är dock inte så lite tveksam till att det är en sådan. I och för sig stämmer designen på överbyggnaden, ruff-däck med Viggen men under vattenlinjen verkar det inte stämma alls. Någon som har en aning om vad som är rätt och fel.

post-18019-1394234895,4679_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se från bilden, men kölen verkar inte riktigt stämma. Flera andra detaljer är också avvikande.

Ov-avigg.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt den bilden tycker jag inte att det ser ut som en Vigg. Stäven är för brant aktern är inte tillräckligt rund kölens form stämmer inte. Jag tycker att det främre fönstret ser för långt ut. Fast allt det kan ju bero på hur bilden är tagen. Har du fler bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick du med några segel? Märke och nummer bruka kunna hjälpa till att komma på vad det är för båt. Men hon ser inte riktigt ut som en vigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att Viggen tillverkades på några olika varv, och att det skiljde lite i designen mellan de olika produktionställena?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, Viggen tillverkades först på Karlskronavarvet och var då långkölad, hade ett litet akterdäck samt lite annan layout på inredningen. Denna båt är fenkölad som Albins version på Viggen. Några andra tillverkare finns inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, så då är de här observerade skillnaderna för små för att härledas till olika viggenvarv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare är det inte de skillnaderna som finns här. Viggen är bara tillverkad hos två varv och det verkar inte stämma riktigt med hur den såg ut på något ut av dem, utan kölen på den här båten har bulb och rakare stäv. Främre rutan ser större ut, övergången mellan ruff och sittbrunn stämmer inte riktigt heller. Mest likt är det en Albin Viggen, men ändå inte riktigt rätt.

Men man skulle behöva se fler bilder på båten, ur anda vinklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte svårt....jag har haft en viggen och kan direkt utesluta

att båten på bilden inte är en Albin Viggen!!!kanske ett hemmabygge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, jag är inte säker att jag förstod den dubbla negeringen. Du utesluter att det inte är en viggen. Betyder inte det att det är en viggen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ursäkta om jag skrev otydligt...båten på bilden är ej en Albin viggen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, nemas problemas. Men man frågar sig då vad det är. Hemmabygge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser engelsk eller fransk ut, men lite fler bilder skulle vara till hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla förslag hittills, självfallet hoppas jag på hjälp med en mer slutgiltig lösning. Fler bilder kommer att dyka upp i det snaraste men som läget är nu föreligger snöhinder för att dessa ska kunna publiceras.

Som någon sagt, den negativa aktern är inte Viggen, likaså kölen som på intet sätt liknar denna båttyp. Vad jag kunnat se är dock ruffen mm snarlik med en Vigg.

Tack för alla fina svar så långt, hoppas på mer hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten på bilden är absolut ingen Albin Viggen.Har själv,tills ganska nyligen, varit ägare till en Albin Viggen så jag är tvärsäker.Överbyggnaden liknar visserligen Viggens men skrovet är helt fel.Skrovets form,aktern,rodret mm.stämmer inte alls.Karlskrona Viggen,den första långkölade typen,byggdes av karlskronavarvet. Albin Viggen,den moderniserade kortkölade typen ,byggdes av Albin i Kristinehamn.Skulle båten ändå ha den mässingsskylt som alla viggenbåtar fick så kolla numret med Viggenklubben.Skylten skall i så fall sitta fullt synlig i sittbrunnens förkant.Den sista Viggen fick nr.1386. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är benägen att hålla med skrovet är inte en AlbinViggen det synns tydligt på aktern.

Men har du tur så seglar detta skrov bättre än orginal Viggen som behöver en mindre storm för att få fart.

/ Plarsa
http://rival22.plars.org 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så långt tack alla som svarat. Ytterligare bilder på båten finns nu i mitt galleri och min förhoppning är självfallet att få ett svar på vad det är för en lustig båt jag blivit ägare till. I seglen finns ingen märkning eller nummer.

Båten är ca 7 meter lång, dep är ca 1500 kg, den har innehållit 4 vuxna kojer, pentry, garderob samt toalett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...