nuklex 0 Postad 24 Januari , 2007 Hej alla motorbåtsägare. Jag har en kanske dum fråga, om man ska åka kanal med en Motorbåt med en V8 och ligga och krypköra längre bitar sotar inte motorn igen? fnukar det att åka ex Götakanal med en sån båt jag har Maxum2700 V8 7,4L, att man blir tokig på att inte få köra på kan jag förstå men pallar båten av det? Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 24 Januari , 2007 går det att köra med en statsjeep med v8 i statsmiljö och krypköra i 40 hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krillan 0 Postad 24 Januari , 2007 Säkerligen inga problem för motorn att få gå lite lugnt någon gång ibland. Men DU kolla upp det där med tankställerna. Hade en kompis som körde bensinare (för det är väl det som du har) och han fick bära dunkar långa sträckor. Finns dåligt med ställen med bensin på sträckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 24 Januari , 2007 ett hett tipps vore ju att ta med duktigt mkt bensin från start. du som skrev efter mitt förra inlägg, vad är det för båt du har? underbar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 24 Januari , 2007 Om du går in på hans sjöbod och sedan trycker på mina båtar då ser du att det står Nimbus 29 Coupé Nordica.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 24 Januari , 2007 Inga problem, gå igenom kylsystem innan avfärd. V8 är ju från jänkeland vad är genomsnittshastigheten i LA? bunkra duktigt med soppa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 24 Januari , 2007 Finns det växellåda på en stadsjeep eller reglerar du farten enbart med motorvarvet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Januari , 2007 Ang. bensintillgång på Göta Kanal! Inga problem se bara till att du har tankat upp när du ger din in på ditt livs båttur. Det finns sedan soppa i både i Motala och Karlsborg så du klarar hela färden och lite till. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Januari , 2007 du kommer att ligga på drykt 1500varv för att inte svalla på för mycke . Kommar att gå jättebra med de , undvik att ligga på tomgångsvarv 7-800varv .Motorn vill ju ha en genomströmning av kylvatten också !!! Hoppas du får en trevlig tur ( JA!!!!...jag är avis ) //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 25 Januari , 2007 Det är mest min flickvän som vill att vi ska åka göta kanal. Man tröttnar inte då?? går det att bada i kanalen? Är det nån som har erfarenhet? 92 dagar till sjösättning Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 26 Januari , 2007 Allt vatten går att bada i, det är en fråga om man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 28 Januari , 2007 Klart att det går att bada i Göta Kanal, vilket du kan se på alla ungar som bor efter kanalen. Det är däremot förbjudet att bada i direkt anslutning till slussarna pga stömmen. Eftersom kanalen är ganska grund, ca 3 meter, är vattnet definitivt inte klart men badbart. Det går också att åka fort, kommer du in från Mem så har du i turordning sjöarna Asplången (ca 5 nm), Roxen (20 nm) och Boren (15 nm) innan du kommer fram till Motala. På Västgötasidan har du sjön Viken (15 nm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Januari , 2007 Blir smått orolig nu. Har i och för sig inte en V8:a utan en V6:a och skiljer väll sig bara genom att det fattas (bäst att skriva så) 2 cylindrar mot en V8:a annars är det i stort sett samma som händer. Varför skulle det bli problem? Förstår om man har en vråltrimmad men då är det lika problematiskt att åka trimmad 4-cylinders (vråltrimmad Volvo B20) Jo vi höll på med det i rallybilar för och var ett j... problem med att få dem att gå på låga varv, men det är annat. Däremot kommer de säkert sänka din båt om du kör med raka utblås, hehe. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 5 Mars , 2007 Jag har bestämt mig (Tjejen) att vi kommer att åka Götakanal i sommar (Augusti). Vad ska man tänka på? Jag har aldrig åkt kanal. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Mars , 2007 Ta det lugnt stressa av, ha tillräckligt med fendrar, tampar och båtshakar. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andrestyrman 0 Postad 5 Mars , 2007 När du möter passagerarbåtarna, tänk då på att de alltid vill ha ytterkurvan i krökarna. Det betyder att de ibland vill mötas styrbord mot styrbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Mars , 2007 Håller m Nitro. Med tonvikt på att stressa av. Det kan bli lite strul första gången man slussar, men med lite manöverträning innan dess så löser sig allt bara man inte stressar upp sig o gnäller alltför mkt på tanten. EDIT! Tillägg: Vad gäller om motorn pallar kanalåka så ska du nog inte oroa dig för det. Min kompis som jobbar som trolling-guide hade i sin förra båt en V8. Vi åkte många långa timmar i trollingfart utan minsta problem. Han bytte sedermera båt, men det var inte pga tomg.egenskaperna Senast ändrad av KillerBoo | 05 mars 2007 | 15:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 5 Mars , 2007 Viktigast av allt.... Du ska ha FYRKANTIGA fendrar, runda fetsuger. Fråga mig jag vet. Runda fendrar rullar lite mellan båt och slussvägg, så kommer det på sand/gruskorn från slussens vägg på fender som sedna hamnar mellan båt och fender så det ser ut som man har slipat med ett 80-papper. Med fyrkantiga fendrar går det galant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 5 Mars , 2007 Se bara till att göra en kostnadskalkyl. Personligen tycker jag att det är hutlösa avgifter i Göta kanal... Det kan väl gå an om man är 5-10pers som delar på kostnaden, men på två man blir det inte prisvärt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser