Vismen 0 Postad 24 Januari , 2007 Har tänkt att bygga nytt fäste till min solcell. Idag sitter den fast monterad på doghouse taket. jag vill ha ett fäste så att jag kan rikta den i lämplig vinkel mot solen, dels horisonten runt men även i vertikalplanet. Samtidigt vill jag att solcellen skall ligga platt mot doghouse taket vid körning. Den solcell jag har är en standard med aluminiumram (ej marin solcell) storlek ca 450 x 1000 mm. Är det någon som har ett tips hur jag kan fixa detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 24 Januari , 2007 Egentligen så är det så, att en solcell arbetar på inkommande ljus och inte på solstrålar. Att resa denna mot solen är ju ett plus, när man ska fånga solens sista strålar, för det är ju starkast ljus därifrån på kvällen innan den försvinner under horisonten. Är inte motiverat att lägga ner så mycket jobb och pengar för den stunden. En del tycker det och släpar med sig en massa skrot i onödan och det finns ingen vinst som motiverar en extra skrothög på doughouset och ska man satsa på något, så ska man nog titta på den tunna och flexibla modellen som då är flyttbar. Sedan så ska man se det ur stöldsynpunkt och vad som blir kvar, när någon försöker, eller snor din solcell och i det fallet så är det bättre att den ligger i sitt fäste, än att hela mekanot blir raserat med den påföljden av onödiga skador. Är vad jag anser och du får säkert många förslag som går stick i stäv med mitt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Januari , 2007 Jag delar till 110% Orvens uppfattning. Det är bara en massa mek med att följa solen. Vidare blir prylarna lättare att stjäla. Som om detta inte räckte så får du i princip inte ut något ytterligare energi av ditt planerade mekano. Mitt förslag är att ifall du nödvändigtvis skall göra något, sätt då någon extra bult i ditt nuvarande arrangemang. För att på så sätt försvåra för långfingrade att tillskansa sig just din solpanel. mvh/Nitro Ps jag har aldrig följt solen med solpanelen men är och har varit nöjd med effekten som jag har fått ut. Enligt min högst personliga uppfattning så räcker det inte att ha en solpanel med en viss effekt utan man får inte snåla med regulatorkostnaden. Det är denna som tar ner energin till batteriet och tyvärr är det så att billigt inte alltid är detsamma som bra. Att någon nu kommer att skriva att dyrt inte är detsamma som bra heller, bryr jag mig inte om. Jag har nu tre gånger satsat på en regulator av välkänt märke och som vanligt får man väl betala lite för märket men resultatet har visat sig positivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 25 Januari , 2007 Hallå alla glada. Undrar vilken storlek man ska ha på solcellerna? det finns ju allt från 6w å uppåt. pratade lite med elektrikern på jobbet idag å han sa att folk ofta förköper sig, att dom alltså köper mer än dom behöver. nån som vet hur kraftig det räcker med i en båt??? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 Januari , 2007 En personlig avvägelse, då man får ta hänsyn till sin batteripark och hur stort behov man har av solcellen. En större solcell jobbar även rätt så bra vid gråväder, men mest och bäst efter bra ljusstyrka. Ett kylskåp av kompressormodell har en genonsnittsförbrukning av 0,7 Amp. (0.8). Ligger man ute mycket och önskar att ha batteriet laddat hela tiden, så är en större panel om ca. 3 Amp. lagom. Även 2 Amp. fungerar och här får man tänka efter om man spelar musik, TV eller har dator ombord m.m. Låt oss säga för att ha ett jämt tal att gå efter, så drar kylskåpet strax under 24 Amp under lika många timmar. Hur länge är det ljust? så att maxkapacitet kan utnyttjas av Solcellen. Från tidig morgon till kväll och då ett medelal av timmar, är ca. 15 (ungefärligt nu). Under denna tid så laddar kanske din 2 amperare 1,5 Amper i genomsnitt beroende på att ljuset varierar under dagen. Tittar man nu på det, så har du 24 Ampere till kylskåpet och tillför 15 x 1,5 Amp. som då är 22,5 Amper. Ungefär så får man tänka och tänkt på relativt fina dagar, för man åker inte ut på skitdagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Januari , 2007 Hej Stefanho! Jag vet inte ifall jag håller med din elektrikare. Storleken och därmed effekten på solpanelen är givetvis beroende på på båt, batteri- och generaratkapacitet samt hur mycket måsteförbrukare som är inkopplade. Nu till MEN det allra viktigaste är att få instalerat solpanelen på sådant sätt att denna inte är i vägen, får plats samt sitter så den inte stör helheten.. Med detta menar jag att en solpanel, oberoende av storlek/effekt har en pluseffekt vad beträffar energitillskott. Givetvis finns det ramar som man bör hålla sig inom. För har man haft båten ett antal år och skall sätta på en solpanel så har man också lärt sig hushålla med strömmen. Då vet man också hur mycket/många förbrukare som batteri-et/na håller för. Åter till effekten på solpanelen. Mitt råd är att sätta upp en så stor panel som möjligt utan att därigenom förstöra något eller störa helheten. Panelen bör vara över 30W men behöver oftast inte vara större än 80W. När det gäller segelbåtens kontra motorbåtens solpanel är givetvis segelbåtens kraftigare. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 26 Januari , 2007 Hej! Har själv valt att installera en så stor panel som var möjligt utan att förstöra utseendet på båten. Jag hade sån tur att det fanns en modell som passade perfekt på min targabåge, den har en effekt på 45W (har jag för mig) och det fungerar perfekt att ladda en batteribank på 3x75Ah. Jag använder en Max Power regulator samt grova kablar ifrån panel till batteri för att maximera laddningen. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 26 Januari , 2007 Tack så mycket, jag har fått mig itutat att solens infallsvinkel mot solcellen är av yttersta vikt för att få ut maximal effekt. Jag väljer att tro på er, och slipper då mitt mekano och en massa jobb! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 26 Januari , 2007 Nu tar vi det lite pilo Det är så här, att en viss betydelse har det, men inte så stor att det lönar sig att bygga ett helt underrede som dom har till en luftvärnskanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kflood 0 Postad 10 Februari , 2007 Vinkelfelets betydelse kan uttryckas med cos(felvinkeln). Dvs solpanelens vinkelfel mot solen är helt avgörande för effektiviteten. Har du 0 grader fel dvs panelen står vinkelrätt mot solen så blir cos(0) = 1 dvs du får ut full effekt av din panel Har du 90 grader fel dvs panelen står tvärs solen så blir cos(90) = 0 dvs du får inte ut något alls av din panel. En liggande panel kommer på midsommarafton klockan c:a 12 (bästa tillfället för en sådant montage) att ligga 90 - 55 = 35 grader fel. Dvs cos(35) = .82 vilket innebär 18 procent förlust. Att följa solen från 4 på morgonen till 22 på kvällen ger mer än dubbel så mycket effekt midsommarafton mot en liggande panel. Dessutom ju närmare vintern man kommer ju mer överlägset blir ett solföljande system. Har lagt ner mycket arbete på ovan problem samt konstruerar ett solstativ som löser problemet till ett rimligt pris. Stativet kan ta upp till 1.2 kvadratmeter solpanel. kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 Kan man få en bild på stativet Kent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kflood 0 Postad 10 Februari , 2007 OK, här är en bild på min prototyp. Som ni ser är det en ekvatoriell montering, varför jag endast behöver en motor som rör sig en grad var fjärde minut för att följa höjd och sida. Extremt strömsnål. Mindre än en procent av solpanelens förmåga går till motordriften. Provat den lite var stans. Här i Hvar i Kroatien. C:a 43 grader latitud. Patentsökt. kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 Smart, att använda tekniken bakom motordriven parabol. Men om båten inte ligger i en bestämd vinkel mot kompassen hela tiden så blir väl felvinklingen större? Ser även att du har en McGregor 26? stämmer det? Måste isåfall vara en praktisk båt att ta sig runt i europa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kflood 0 Postad 10 Februari , 2007 smart av dig att se det, men jag har byggt ett nytt styrkort förståss. Visst när båten rör sig (du seglar) så får du justera stativet då och då. Detta gör du med hjälp av solkikaren, ett rör med mattskiva. Brukar få göra det 5-6 gånger under en seglardag. Inget man pillar med när man går in och ur hamnar. Faktum är ju att vi för det mesta ligger i hamn på våra seglatser och då behöver jag inte göra någonting. Har dessutom som extrautrustning en motor som alltid ställer in stativet i norr. Samma typ av satelitmotor och jag använder mig av autopilotens kompass över tillgängligt protokoll. Bra för båtar som ligger i veckor för ankar utan tillsyn. kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 Vad är priset på en sån här smidig lösning?Jag blir mer intresserad ju mer jag läser. Jag har ju haft funderingar på en släpgenerator, men tycker detta verkar mer praktiskt. Har ju haft lite mot solceller när man inte får en optimal vinkel mot kraftkällan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kflood 0 Postad 11 Februari , 2007 Jag är pensionär och uppfinner för skoj skull men om det nu blir en produkt så kanske jag skall undvika detta forum som ju knappast är till för företag. Du får väl googla på SunAimer. Det dyker nog upp info så småningom. Ja det är en MacGregor 26X och jag älskar varje tum av denna båt som jag haft sen 2001. Seglar i Stockholm, Göteborg och Kroatien samt i massa kanaler. Drar över alperna varje sommar. Känner mig som en modern version av Vikingarna. Funderar på Nordkap till sommaren. Kanske pröva norrlandskusten på vägen upp. Vill ju se att solstativet hänger med på midnattssolen. kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 Februari , 2007 Trevligt Kent, jag seglar själv här på västkusten med Göteborg som utgångspunkt. Men min båt lämpar sig nog inte för några atlantöverfarter. Men kul att du är nöjd med McGregorn, jag har sett några sådana under åren.Blir ju praktiskt med den trailerbarheten den har. Och lystalet på 1,03 är ju helt ok oxå, om du hamnar på efterkälken så är det ju bara att dra igång spisen och gasa lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser