Zune 0 Postad 21 Januari , 2007 Äger en Ryds 465 utan styrpulpet som det idag sitter en 10 hk motor på. Enligt tillverkaren bör man ha max 20 hk. Jag är sugen på att sätta dit en 30 hk eftersom jag kör dykutrustning i båten och givetvis för att det ska gå lite snabbare rent allmänt. Funkar detta eller är det något speciellt man ska tänka på? Tips? Åsikter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 21 Januari , 2007 Hej!! Jag hade förut en Ryds 485 Rsi med en 30 hästare på. Max rek. motorstyrka på den båten var 30 hästar men det räckte inte till på långa vägar för att få en användbar båt.Den var alldeles för klen redan vid två pers och lite packning ombord...Med facit i hand så skulle det ha suttit minst en 40 hästare på den,men det optimala hade nog varit en på 50 hästar. Tänk bara på att höra med ditt försäkringsbolag vad dom har för regler,men som jag har fattat det så får man lite högre premie bara... Så häng dit en 30 det känns rätt för den båten,tror att du blir väldigt besviken efter några turer om du bara hänger på en 20 hästare!! Lycka till å återkom med rapport om vad det blev å hur det funkar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 21 Januari , 2007 Jag hade en Ryds 480 RSI, det var rek. max 30 hk. Ringde till ryds och frågade om det gick bra att hänga på en 40 hk, och det var inga problem alls sa han. Och det gjorde jag också. Det funkade alldeles utmärkt, inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 2 Juli , 2008 Vad får du för fart på din RYDS 480 med 40 hk motor ? Jag har samma kombo men den vill inte gå snabbare än 26 knop med en person ombord. motorn är 40 hk 2 takt Tohatsu, förgasarmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser