Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
bjarre

Tips på dc som motsvarar mina kriterier?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Detta får bli mitt försa inlägg på detta forum.

Jag har bestämmt mig för att skaffa en bättre båt (dc) och har följande kriterier/krav har jag på min blivande båt:

1. Driftsäker dvs. hyffsat ny motor och båt helst ej äldre än 1990.

2. Skall gå minst (gärna mer) 40 knop men ändå hyffsad bränsleförbrukning

3. Max 200000 kr, (gärna mindre)

4. Skall gå att övernatta för 2 vuxna

5. Sittplast för minst 5 personer

6. Skall vara snygg/sportig

Om ni ej kan tipas om några båtar som passar in i mina krav mottages gärna uppgifter om det finns några märken på båtar/motoren man skall passa sig för? 

Mvh. Björn Johansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En båt som skulle kunna passa in på din beskrivning är Uttern 6200 DC Uttern 6200 DC. Med en lite större motor kommer den upp i farter kring 40 knop. Den går att övernatta två personer i och att sitta fem personer i. Jag vet ingenting om bränsleförbrukningen men jag har svårt att se att den skulle ha högre bränsleförbrukning än någon annan i den storleksklassen. Snarare lägre med tanke på att utombordsmotorn sänker vikten jämfört med många andra båtar i klassen som har tyngre inombordare.

Uttern gör bra båtar och kan nog anses vara ett tämligen säkert köp.

Coronet 21 DC är annars en fin daycruiser som du nog kan få för under 200,000 kr. Den har inombordare och vad jag har hört så är de inte direkt bränslesnåla om man ska köra dem i dryga 40 knop. Annars är det en jättefin klassiker med ett säkert andrahandsvärde.

// Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nimbus 21 el 22 DC.

Bra kvalitet, bra andrahandsvärde, bra skrov med fina sjöegenskaper.

Nackdel är att de är ganska dyra men den dag du säljer får du hyfsat tillbaka.

Jag har en PDF fil med det mesta du behöver veta vid ett beg köp av en sån båt om du är intresserad. Hör av dig i så fall.

Mvh

Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om en båt i 21-23 fotsklassen skulle passa dig. Det finns många amerikanska båtar som uppfyller dina krav och som har ett lite sportigt utseende. Bränsleförbrukningen beror ju till stor del på hur du kör, vill du ligga runt 40( ) hela tiden så är det klart att det slurpar soppa men kör du till vardags i marchfart och kanske toppar nån gång då och då så får du ju ner bränslekostnaderna. Titta runt på vad som finns på blocket, det är nog det enklaste sättet att skaffa sig en uppfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor av daycruisers som motsvarar dina krav. Du får nog bläddra runt på t.ex. Blocket för att skaffa dig en klarare idé av vad du skulle kunna tänka dig. Sätt maxpris till 200000 kr och skriv daycruiser eller dc som sökord. (Öka sedan successivt när du vant dig vid prisnivån smiley-wink.gif\)Skicket på båt, motor och drev är alltid avgörande för vad man skall passa sig för. Om du inte kan avgöra det själv, anlita en besiktningsmal. I övrigt blir det en fråga om tycke och smak. Vad är snygg för dig? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Scand Dynamic 7100, kolla i min sjöbod, har båtnytts test om du vill ha.

Mvh// Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men bjare, varför är du inte aktiv i de svar du fått?

Ställer man en fråga och får några svar krävs det att man visar intresse.

Nä du är inte ensam, det finns många som drar iväg en fråga och sedan aldrig återkommer. Detta kan vara en av anledningarna till varför det ibland spårar ur.

Är du nöjd med svaren?

Har du haft hjälp av svaren?

Eller vill du har mer fakta?

Jag själv brukar skriva ett tack då jag fått hjälp.

(ser dock att du blev medlem och postade din fråga.)

Användarnamn (alias): bjarre 
Namn: Björn Johansson 
Län:   
Senast inloggad: 07-01-21 kl 00:25 
Antal inloggingar: 1 
Antal foruminlägg: 1 
Medlem i klubbar: Inga klubbar 

Hoppas du kommer tillbaka till MG

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du ska ha en Coronetsmiley-wink.gif\ Som tidigare skrivits finns ju DC21:an, men den absolut snyggaste båten (tycker jag) är 24 midi. Kolla modellarkiv på www.coronet.nu, med motor av lite nyare modell så har du en båt med väldigt bra andrahandsvärde och kvalité, dessutom en levande klubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Flipper 666 och 640 ..? 

( om den är snygg å sportig så blir svaret nej ,

men lagom för det du söker )

Det är också på sin plats att trumma för

Wellcraft 210 classic  mitten/slutet -80

CrisCraft 21 scorpion  samma år 

SeaRay OV och CC  21-22 fot slutet-80/början-90

Formula  inte att förakta..

Köp båten i ett prisläge där du kan unna dig en uppdatering/renovering av motorn . ca 50

post-11345-1394234903,6017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Det var en lätt fråga för jag hade ungeför samma kriterier (dock mindre pengar) när jag skaffa min!

Jag måste råda dig till en Amerikanare. Ta en med en V8 på 5,7 eller mer.

Sen är det bara att välja mellan Sea Ray (jätte nöjd med min!!), Bayliner, Maxum, Glaston eller likande. Alla dessa är av bra kvalitet och kostar inte massor som alla skandinaviska båtar gör!!

Hitta en båt på typ 20 fot då sover du lätt två vuxna fram och har du som jag rygg mot rygg säten så sover lätt två vuxna där med.

Så glöm Aquador, Nimbus, Flipper m.m. för dom ger inte farten och är inte lika praktiska som Amerikanarna när det gäller nöje!

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för era svar!

Har ej haft tid till att svara förens nu pga. jobb/nyfödd dotter mm. Men nu är jag på banan igen, iallefall för tillfället. Det är ingen av de som ni tipsat mig om som fallit mig helt i smaken. Jag kikade lite på blocket och hittade nedanstående båtar som jag kanske kan tänka mig.

Någon som ni vill avråda/tipsa mig om?

Ska ev. åka och kika på en Sea ray 170 (se länk nedan) i Örebor då jag har vägarna förbi i morgon.

Chaparral 225 SLC 1994 (165000:-)

http://www.blocket.se/vi/10701461.htm?ca=13_s

Wellcraft 23 sl -93 (195000:-)

http://www.blocket.se/vi/10617710.htm?ca=13_s

Sea ray 170 1991 (139000:-)

http://www.blocket.se/vi/8125825.htm?ca=13_s

Sea ray 200 OV 1993 (179000:)

http://www.blocket.se/vi/10561999.htm?ca=13_s

Stingray cabincruiser 20 (149000:-)

http://www.blocket.se/vi/10605966.htm?ca=13_s

Wellcraft Excel 21SL 1996 (155000:-)

http://www.blocket.se/vi/10715767.htm?ca=13_s

Glastron GS 209 1998 (179000:-)

http://www.blocket.se/vi/8606918.htm?ca=13_s

Chris Craft 225 LIMITED (140000:-)

http://www.blocket.se/vi/10703366.htm?ca=13_s

Mvh. Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SR 170 ..ÄR FÖR LITEN ,GLÖM DEN !!!!!

SR 200 .. HURRAR JAG FÖR , KOLLA  KAPELLET ???

JAG SÅG BÅGAR LIGGA I BÅTEN , MAO INTE BARA ETT HAMNKAPELL ..!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns möjlighet så kolla hur motorer och drev servats.

Några har gått i sötvatten vilket brukar vara fördelaktigt då de inte har förskvattenkylning.

Kolla även så att el och bränslesystem är friska i motorrummen.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft koll på annonserna om Chris Craft 225 Limited ett tag eftersom jag nyligen köpt en sådan själv. Senaste månaderna har det funnits 4 stycken till salu.

1. Den köpte jag!

2. Nån båtbutik i Järfälla för 140.000. Har leget länge och blivit förlängd. Borta nu

3. Privatannons 140.000 har legat länge. borta nu.

4. Privatannons, vit utan monterad inredning, 120.000 ungefär tror jag att det var. Ej såld! Borta nu.

Sammantaget har de svårt att få ut de pris de begär. Jag betalade under marknadspris (om man jämför med annonserna ovan) och fick trailer på köpet. Har ännu inte kört båten i vattnet men hittills nöjd. Finns lite fler bilder på min båt i min sjöbod ifall du är intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan båt som jag tittade på innan jag köpte min nuvaranade som du kanske skulle tycka om (vet ej om det finns någon sådan annons ute just nu) är Sea Ray 210 Monaco. En 21-fotare men plats för litet pentry i samband med ruffingången. Det saknar jag plats för i min...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...