Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
supra_pwn

vridmoment

Rekommendera Poster

Hej,

 

Antar att det är en 2-takt du har.

Tror inte du kan göra så väldigt mycket mer än att hålla den i trim och se till att du har rätt propeller för det du använder den till.

Kolla lite på vridmomentkurvan på din motor om det finns nån sån i din handbok. Där visas vid vilket varv du kan få bäst kraft.

 

Det finns s k high thrust motorer, både hos Mercury och t ex Yamaha.

Kanske du bör satsa på en sån om du behöver den typen av vridmoment som dessa motorer kan åstadkomma. De är gjorda mer för pontonbåtar och liknande där farten inte är avgörande utan mer att motorn skall orka putta fram farkosten med kraft.

De flesta high thrust nuförtiden är 4-taktare men jag tror det har funnits även 2-taktare high thrust.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde av en kompis att han hade smältat ner en gammal kolv i kolven på en moped, tror du/ni stt det skulle kunna fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du garage-trimma en båtmotor på samma sätt som man trimmar en moped. 2-takt är ju fortfarande 2-takt, dvs hur lätt som helst att få upp hästkraftantalet i. Men till skillnad mot en moped, så kan man inte stanna båten vid vägkanten å sparka till skiten när den slutar fungera, utan man är ganska utlämnad till att prylarna verkligen fungerar där ute. Dvs, de flesta trimmar inte sina båtmotorer, utan isåfall hellre köper sig en större.

 

Men lycka till, berätta hur det går! 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

att tynga ner en kolv har motsatt verkan det som ev gjorde effektökningen med kolvfyllning är det minskade dödautrymme för vevhus utrymmet och därmed ökad fart i kanalerna, förr fylldes kolvar med balsa mm. men det finns betydligt bättre sätt få snurr på 2 taktare men som ovansående skriver helt onödigt att göra detta och sen bli sittand till sjöss. Bättre och billigare är att byta motor. Eller tillkalla någon i bekantskapskretsen med motorkänsla så plockar han nog ut det extra du vill ha genom vanlig justering och översyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är motorn sliten så kan du ta isär den och hona ur cylinderloppen, gör underverk på en gammal trött motor.

Se även vad jag har skrivit om mercury 7,5 och 9,8 i tidigare bryggsnack. Sök på mercury 9.8 hp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när man tynger ner en kolv så blir det ju kraftigare slag och då borde väll vridmomenter öka!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det ni är ute efter är att höja vevhus kompressionen med bättre vrid som följd.

 

Att fylla kolven är ingen bra idé´ .

Utan fyll ut så mycket som möjligt av skrymslena i vevhuset med epoxy eller dyl då detta inte påverkar balanseringen av motorn.

 

Man kan även fylla ut vevaxeln med balsaträ och lacka med bränsle beständig lack, ett gammalt hederligt moppe trim som man provade under moppetiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...