Master-J 0 Postad 20 Januari , 2007 Hejsan alla. Har just blivit ägare till vad som troligen är en Albin Viggen. Tja riktigt säker på detta är jag inte dock finns ett problem som jag gärna vill ha svar på. Kan man använda en 20hp Mercury som utombordare på en segelbåt av denna typ? Eller är den för stor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Januari , 2007 Det finns ingen vinning med att ha en så stor motor på en Viggen. Motorn är för tung och båten gräver bara ner sig. Har du motorn så gör något annat med den och inhandla en passande till båten istället. En 6-8 hk räcker gott. Och lång rigg skall det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 20 Januari , 2007 Håller med föregående. En bekant hade en viggen med en 6hk motor, vilket fungerade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 21 Januari , 2007 Inte bara det! Om du har en för stor motor och kompenserar med motorvarvet måste du köra motorn på lågvarv, vilket leder till hög bränsle förbrukning, ökat slitage samt risk för att motorn sotar igen. Sälj 20-hk:n och köp en nyare 4-6 hk för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 22 Januari , 2007 Seglingsegenskaperna lär ju bli lidande ned en 20:a hängande uppfälld där bak, om man får upp den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 24 Januari , 2007 Får tacka för smarta inlägg som gav mig svar på mina funderingar. Får således antingen sälja 20 hästarn eller också skaffa en liten motorbåt som passar denna samt inte förglömma en eventuell utombordare till min Viggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser