Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 Undar om det är svårt att sälja träbåtar? Efterfrågan brukar ju bestämma prissättningen på båtar. Det är ju ganska bra sug efter plastbåtar men hur är det med träbåtarna? Ska sälja min (finns i sjöboden) och har väldigt svårt att bedömma värdet på den. Enligt mej så borde en väl hållen träbåt vara mer värd än en liknande i plast. Fast det är ju enligt mej det. Hur ser ni andra på träbåtens marknadsstatus? Är väldigt nyfiken. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Januari , 2007 Tyvärr så är det nog så att i dagens hypersnabba samhälle så finns det allt mindre utrymme för att hinna med att sköta om en träbåt för gemene man. Och därmed så blir priserna något lägre för dessa. Det finns ett fåtal båtar som jag tror har ett högre värde som träbåt kontra plastdito. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 Hade väl räknat med ett liknande svar antar jag Wille. Men vet ju numer av egen erfarenhet att det inte nödvändigtvis är så att det går snabbare att få plastbaljan i sjön. Jag tror att de flesta missuppfattat underhållsbehovet på en träbåt. Enligt min uppfattning så är det nog inte där som den största skillnaden ligger, borde inte vara det iallafall. Kan det vara så att träbåten fått lägre status än plastbåten? Fler synpunkter tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 Januari , 2007 Hej thomas Nu när du ska sälja din träbåt,vad är planen sen? Blir du utan båt helt, blir det en större eller kanske mindre båt?? I trä eller i plast?? Hare!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 Jo, om du tittar i min sjöbod så ser du att jag har två båtar redan nu. Träbåten inköptes för dagsturer, fisketurer och eventuell någon natts sömn i båten. Vår familj består dock av två vuxna och två barn, träbåten kan då upplevas som trång och obekväm för semesterändamål. Då vi fallit för det här med sjöliv beslöt vi köpa större båt. Lotten föll då på BM 77:an. Den inköptes med åtanke att träbåten ska säljas såsmåningom. Jag har lekt med tanken på att behålla den då den är i ett ypperligt skick. Förrförra ägaren bodde i verkstaden och har renoverat hela båten, och då menar jag hela. Kul båt när man vill ut och fiska en dag eller bara ta en tur. Det blir dock lite väl mycket med två båtar så jag har bestämt mej för att sälja träbåten nu i vår. Känner mej dock osäker på vad som är rimligt att begära för båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Januari , 2007 Du har ju satt ut ett pris på 49. Har du inte fått några svar eller intresserade så är det troligen för högt, eler så har du annonserat på fel ställe. Det gäller att vara iskall och vänta in våren så ska du nog se att den blir såld. Den verkar ju vara i ett utomordentligt fint skick. Finns säkert de som letar efter precis en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 Hehe, jaså, du hittade annonsen, satte ut den nu i eftermiddags. Har väl inte räknat med att någon ska svara första dagen och dessutom mitt i vintern. Ska sätta ut den på både blocket och båtnet i Mars är tanken. Men som sagt, jag tänkte bara kolla lite med er andra vad som är rimligt att begära. De 49 jag satte här är vad jag hoppas få och det jag tycker att båten minst borde vara värd. Vad verkligheten sen säger är ju lite annorlunda ibland. Denna tråd var väl lite ämnad för att kolla läget lite. Dessutom tycker jag det är kul att höra andras åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Januari , 2007 Gick det att få båten försäkrad när den är plastad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 Januari , 2007 Vet inte hur andra tänker men jag tänker såhär: Ju mer plast på en träbåt, ju lägre pris. /Myggbetet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 En försäkringsman har besiktigat båten och bedömt den i mycket bra skick, den är nu helförsäkrad hos länsförsäkringar till 50000. Skulle vara intressant o veta vad en sån här båt kan tänkas vara värd utan plasten i friskt skick, nån som vågar komma med ett antagande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 20 Januari , 2007 sälja en träbåt är som att sälja en veteranbil. Har man en ford taunus 17M från 68 i gott skick till salu så finns det kanske 4-5 köpare i hela Sverige som är beredd att betala vad den är värd annars får man slumpa bort den om man inte orkar vänta. En plastbåt är som att sälja en Volvo 945:a många vill ha den alla vet vad den står i för pris och det blir lätt budgivning. Myten är att det är ju så mycket jobb med en träbåt och det är det också om den ska ha samma finish som ett piano.Själv håller jag min i samma brukskick som man gjorde i min barndom när dessa båtar var moderna. Min granne har en Albin 25:a och han lägger ner betydligt mera tid/pengar på den varje vår än vad jag gör med min gamla snipa från 62. Som vanligt drar en bensinmotor ned priset o så är det nog som MB skrev plast drar ned priset,ev träbåts spekulanter vill helst inte ha plast. Priset du har satt tycker jag verkar vara rimligt. PS köpte träbåt själv för jag hade inte råd med plastbåt med samma utrustning/storlek. Har aldrig ångrat mej. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 21 Januari , 2007 Ok Elektrikern, 4-5 köpare i hela sverige som är beredda att betala de 49000 jag satt som pris på båten alltså. Det blir väl till att hitta dem då. Annars får jag väl behålla den, den har skänkt mej många fina och sköna fisketurer och den känns som en vän. Ville bara kolla läget lite, tack för era synpunkter. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser