Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wahlis

Förankring av båthus

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett ett litet båthus byggt av ryggåsbeslag och 2x3 virke med en presenning 180g/kvm som täckmatriel. Båthuset står på en asfaltplan vilket gör det svårt med en fast förankring av det eftersom detta inte är tillåtet. Nu när det varit lite blåsigt den senast tiden så har det visat sig att vinden lyckats med att förflytta båthuset eftersom det är för lätt.

Min fråga är till er som har en liknade lösning hur gör ni för att huset skall stå kvar på den plats där ni ställt upp det? Jag har själv varit inne på ett par olika lösningar men vet inte vilket som är bäst samt smidigast. Den första tanken är att surra fast stora dunkar med glykolvatten vid varje stolpe, den andra är att gjuta en platta med någon form av beslag som gör det möjligt att ställa stolpen på samt att skruva fast den.

Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är ju bra tyngd.

Glykol behövs inte. Plasten brukar klara frysning speciellt om de är öppna. Jag brukade frysa 3-liters plastdunkar för att ha som kyla i båten och de klarade sig alltid i frysen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma problem som Du och jag löste det på följande sätt:

Tillverkade stövlar i fyrkantprofil till samtliga ben, skaftets höjd 20cm, och borrade hål långt upp på skaftet för förankring av benet.

Skaffade gräsarmeringsplattor i betong. Väger 30 kg och är perforerade med hål i storlek 10x10cm.

Placerade stövlarna på marken, lade gräsarmeringsplattan ovanpå så att stövelskaftet kom upp genom lämpligt hål.

Reste därefter båthuset och placerade benen i stövlarna.

Lade på pressen, knöt fast den men tyngde den även med frysta 5 liters vattendunkar.

Det fungerade för mig, men det finns säkert mer sofistikerade lösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

En fråga till som dyker upp inom det här området är hur man på bästa sätt förankrar sin presenning är det genom att knyta fast den i båthuset på lämpliga ställen eller skall man enbart använda sig av vikter som håller den på plats. Hur gör man för att öljetterna på presenning skall hålla? Det är redan ett antal av dessa som gett vika.

Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
angående trasiga öljetter så fick jag ersätta de som rök i senaste stormarna med plastbeslag från Clas Ohlson. Kostar 49 SEK för 4 men ingen gick sönder i senaste stormen. Ska enligt reklamen palla för 100KG belastning och verkar hålla det.
Att jag sedan tröttnade på att 170 grams pressen gick sönder och köpte en ny är en annan historia.     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt plåtfat med vatten i. Dessa går att få tag i gratis eller billigt. Jag fick mina från en firma som haft som haft tvättmedel i dem. Det skummade rätt bra när jag fyllde på första gången! Jag ställde ett fat i varje hörn på båthuset. Jag har pallar som huset står på men det går att förankra fatet i hörnstolpen. Det har funkat bra, hörnen flyttar inte på sig men jag skulle nog behövt ett fat på varje långsida för när det blåste hårt blev huset lite som en banan. Numera använder jag arnmeringsjärn nerslagna i marken men det kunde ju inte du använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I samma veva som jag fick lägga på en ny press köpte jag också de extra öljetterna hos Clas Ohlson, de verkar fungera ganska bra, faktiskt en ganska smart konstruktion, denna kan jag varmt rekommendera till fler.

När det gäller att få huset att stå kvar på backen så har jag fått några bra förslag vi får se vilka eller vilket av dessa som jag kommer att realisera till nästa år. Nu hoppas jag att vintern har kommit för att stanna så att höststormarna är över för denna vintern men man vet ju aldrig.

Jag är varje fall glad att jag ligger i en marina där det finns folk som ser till båtarna även vintertid, detta har sparat mig många resor så här långt.

Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

ledsen för sent svar men det kommer en ny säsong och då kan det vara bra att veta.

Mitt hus är 10 m långt och 4,5 m brett, höjd 3,6 m så jag köpte en 12x8 meters presenning av denna typ Presenning Microflex 250g/m2 hos Byggplats och Båtprylar i Kallhäll (Yamahacenter). Den,och kanske viktigare, de original monterade öljetterna har överlevt utan att en enda har gått sönder. Och vi har ju haft ett par riktiga oväder under vintern så den har testats bra och klarat det med glans. Rekommenderas.

Mitt hus har ingen förankring i marken utan bara 40-50 4 liters plastdunkar fyllda med sand (tar en evighet om den är våt) och/eller vatten. Även här har det funkat utan att en enda har spruckit trots minus 17-18 grader. Det enda som har hänt är att väggen flyttade på sig när det blåste som hårdast och från väst. Har fåt merparten från lokala OK macken, har varit spolarvätska i dem tidigare.

mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...