Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
webace

V8 260 hk i halvplanande fjord 27:a

Rekommendera Poster

Vad tror ni experter om att installera en mercruiser 5,7 l 260hk i en 27 fots halvplanande fjord selcruiser? Kan det gå att skrämma upp henne i 25-30 knop med rätt propeller? Det sitter hydraliska trimplan på henne och hon gör 18-20 logg-knop med en gammal trött VP170 på 170hk. Reduktionen på backslaget som sitter på v8:an är 1,5:1 jämfört med det gamla som var på 2,1:1. Stämmer följande påstående: 4500v/min på motor med red 1,5:1 blir då ca 3000 v/min på propelleraxeln. Detta bör innebära cirka 30 knop med optimal propeller eller rättare sagt samma propeller. Den gamla motorn varvade också cirka 4500 v/min. Motståndet genom vattnet ökar med farten på en halvplanande båt eftersom den inte lyfter på samma sätt som en planande så det kanske inte blir 10 knop mer, men 5 borde det väl bli ialla fall eftersom v8:an är rätt mycket starkare.Jag vill inte slänga i en turbodiesel eftersom diesel är lika dyrt som bensin (nästan) och en turbo diesel på runt 200hk är tung och vill ha rätt mycket bränsle. Dessutom är en ny turbodiesel väldigt dyr. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör på, jag är ingen expert men det säger sig självt att båten lär göra 10 knop mer. En V8 med 260 HK har sååå mycket mer kraft än 170 hästarn. Du lär dock få byta prop.

Jag hade själv en flipper 700 med 130 motorn, den gjorde nätt och jämnt 23 knop med hemlängtan, en bekants likadan med V8 gör 35-37. Nu är det iofs en mindre båt men dom extra cylindrarna, volymen samt hästarna och vridmomentet gör sitt. Lycka till...smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om motorn är frisk så kanske.jag skulle nog byta ut några delar såsom förgasare till en holley 650 tex,samt kolla ventilerna och sätta in en lite vassare kam.kostnad om du köper direkt från usa ca 4-5000kr då får du upp den till ca:320hk dåbör du ligga runt 30-33 knop,jag har själv en fjord 21 olympic och med orginal 260hk v8:a gjorde den 33 knop efter förgasarbyte samr kam gjorde den 38 knop nu har jag gjort om den igen så nu ska det vara 365hk så vi får se i sommar.

Men absolut kasta ut sexan och sätt i 8:an den kommer gå billigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En lite motvalls inlägg!
Hoppas du inte tar illa upp, men jag är inte riktigt vän av hög hastighet med en halvplanande båt. När du kommer över 22 - 25 knop är det överhängande risk att hon lägger sig på sidan och detta är inte roligt. ( I höga hastigheter kommer hon att  vara som en het smörklick i en varm stekpanna.)


Att byta motor för att få högre driftssäkerhet och eventuellt lägre driftskostnader är väl OK. Ifall nu ett motorbyte någonsin ekonomiskt lönar sig med hänsyn till investeringskostnaden. 
Trivs du med båten, skall du givetvis göra de förändringar som du anser nödvändiga. Men du får aldrig glömma förutsättningarna som just din båtmodell har. Det går inte göra en planande båt av en halvplanande. Byt gärna motor till en modernare för att få bättre vridmoment, lugnare, tystare gång och någon knops fart till. lycka till/Nitro  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...