forgus31 139 Postad 19 Januari , 2007 Uj uj sicket oväder i helgen som gick. Jag besökte båten söndags morgon vid tiotiden i Björlanda och stod där bakom båten lite i lä och funderade om jag skulle våga mig opp. Ljudnivån var öronbedövande och allt skakade på och kring båten. Granens pressenning hade farit sin kos och ställningen låg och slog mot bordläggningen på vår båt. Båten ligger utan lä och orkanen låg på rakt framifrån med saltvattenrök från sjön 30 meter framför båten. Jag skar av preseningssnörena den ena efter den andra och när den sista återstod var det sista sträckt till bristningsgränsen och pressen låg som en långhalsduk och slog. När jag skar av den sista förankringen for den 30 kilo tunga pressenningen iväg som den vore en Konsumkasse rätt över nästa båtrad med över 100 km i timmen och la sig vid nästa båtrad. Men trots allt - bara två månader kvar tills båtrustandet sätter igång. Härligt, härligt, - var går resan i år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 7 Mars , 2007 Runt udden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Mars , 2007 Nej men Forgus, det är just nu 27 dagar kvar tills jag äntligen sätter igång och gör ordning vårt flytetyg. Sedan är det ytterligare 32 dagar för en, för mig i all fall, lågresa från Jakobstad (i Finland) och hit till västkusten. Det kommer nog med största sannorlikhet bli den längsta enskilda resan för mig. Det var väl skönt att allt gick bra, trots orkanen. Nu har du ju inga problem att få ner presseningen åtminstonde. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Mars , 2007 Jaså Nitro. Det blir en riktig långtur. Kanske vi möts. Vi tänkte oss från Göteborg via Falsterbo till mina gamla hemtrakter - Hudiksvall efter Hälsingekusten. Göta kanal hem. Resan startar troligen runt midsommar men är inte spikad. Kan knappt tro att det snart är vårrustning. Känns fortfarande lite kallt men det kan ta sig med värmen. Vi får hålla tummarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 11 Mars , 2007 Var nere vid båten idag, solen sken det kändes som om den var på gång, våren alltså. Femåringen med kompis lekte inte nudda golv. Själv satt frun o jag i sittbrunnen och tog årets första fika. Vi diskuterade lite lätt vad vi ska göra och vad vi vill göra med båten. En sak i taget, drömma är lätt. Men pressen, den hänger kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 12 Mars , 2007 Jepp nu börjar det röra på sig å isarna går upp i Östergötlands skärgårdar. Kort isvinter här i år, endast en månad! Hoppas på sjösättning av lilla rodd -å segelsnipan/Suvi 495 i veckan. Igår en sväng till Svenskundsvikens naturreservat (med fågeltorn), bland annat upp till 1000 gäss, 150 sångsvanar, en tofsvipa och 6 havsörnar. Bild: Tagen i slutet av mars-06. I år bröt samma båt samma ränna till fastlandet för en vecka sedan = c:a 3 veckor tidigare i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser