Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
plarsa

Toppmontering AQ171c 16v

Rekommendera Poster

Tjenare !

 

Har en fundering på hur man skall montera ihop en 16v topp. Jag tänker på monteringen och tätningen mellan 

själva toppen och den ram som kamaxlarna sitter i. Som bekan finns det ingen 

backning här utan det är metall mot metall. Vilken typ av tätnings 

medel bör användas ? 

 

Givetvis kan ni följa arbetet på sidan. Nytt för dagen är skillnaden mellan biltoppen 1001262 och marintoppen 1000532. Insugs kanalerna är längre på marin toppen, någon som vet varför eller om det är bra ?

 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

post-6449-1394234892,408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längre kanaler = Bättre vrid...

Har för mig att vissa biltrimmningsföretag som bygger motorer till rallykross tom. bygger ut toppen uppåt för att få längre å brantare kanaler...

Lycka till med ihop skruvningen

hejsvejs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring


Ser att detta inlägg är rapporterat och jag undrar varför?? är det för han har en länk till sin hemsida tro. plarsa är den person som jag och många andra har haft enormt mycket nytta av när det gäller volvo motorer.

fortsätt att synas här på MG .tyvär kan jag inte hjälpa dig i frågan plarsa lycka till med motorn ser med spänning av slutresulatet

 

MVH Laxen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför???

Fin hemsida å mycket kul att få se sen skenande hobbybudgeten!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi kanske nån självgod å självutnämnd sheriff i krokarna??

Eller hur funkar det???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja det är inget att bli upprör över. Det var jag som blev lite irreterad på en viss funktion här på MG. Man måste ju prova alla olika funktioner som finns här på forumet.
 
/ Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

3 liter 6 med överliggande dras ihop utan packning men spec volvo klet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju volvo kletet som jag undrade över. Vad skall användas där imellan ? Kan gissa att volvo inte ha patent på Volvo klet.

 

 

/ Plarsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvoklet används både vid monteringen av topphalvorna i vita motorerna och, tydligen, den här. Det kallas också flytande packning och går som smeknamnet antyder att köpa på Volvo. Elring har en egen variant på temat vilken antagligen går att använda men jag skulle nog hålla mig till original, de där #¤%&£$ bitarna kan vara svåra nog att få täta ändå. Se bara upp så du inte tätar där det ska vara öppet - på de andra maskinerna är det lite kinkigt med tätningen kring oljekanaler och lagerlägen.

 

Utmärkt sida, förresten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Plarsa.

Istället för alla gissningar skall du få lite fakta direkt ur Volvo Penta´ s verkstadshandbok för AQ131,AQ151 och AQ171.

 

Tätningsmedel för kamaxelbrygga

Rengör noggrant med tex. trikloretylen eller alkaliskt avfettningsmedel.Följ noga instruktionerna för rengöringsmedlet.

 

Stryk därefter ett mycket tunt lager tätningsmedel (ca 0,05-0,10 mm) på kamaxelbryggans anliggningsytor. Använd Loctite 518 eller likvärdigt. OBS! Använd en kortfibrig roller eller en pensel.

 

VIKTIGT! Var försiktig så att inget tätningsmedel kommer ned i oljekanalerna eller i dräneringskanalen.

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...