plarsa 0 Postad 19 Januari , 2007 Tjenare ! Har en fundering på hur man skall montera ihop en 16v topp. Jag tänker på monteringen och tätningen mellan själva toppen och den ram som kamaxlarna sitter i. Som bekan finns det ingen backning här utan det är metall mot metall. Vilken typ av tätnings medel bör användas ? Givetvis kan ni följa arbetet på sidan. Nytt för dagen är skillnaden mellan biltoppen 1001262 och marintoppen 1000532. Insugs kanalerna är längre på marin toppen, någon som vet varför eller om det är bra ? / Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 Januari , 2007 Längre kanaler = Bättre vrid... Har för mig att vissa biltrimmningsföretag som bygger motorer till rallykross tom. bygger ut toppen uppåt för att få längre å brantare kanaler... Lycka till med ihop skruvningen hejsvejs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 19 Januari , 2007 Ser att detta inlägg är rapporterat och jag undrar varför?? är det för han har en länk till sin hemsida tro. plarsa är den person som jag och många andra har haft enormt mycket nytta av när det gäller volvo motorer. fortsätt att synas här på MG .tyvär kan jag inte hjälpa dig i frågan plarsa lycka till med motorn ser med spänning av slutresulatet MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 Januari , 2007 Ja varför??? Fin hemsida å mycket kul att få se sen skenande hobbybudgeten!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 Januari , 2007 Har vi kanske nån självgod å självutnämnd sheriff i krokarna?? Eller hur funkar det??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 19 Januari , 2007 nja det är inget att bli upprör över. Det var jag som blev lite irreterad på en viss funktion här på MG. Man måste ju prova alla olika funktioner som finns här på forumet. / Plarsahttp://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 25 Januari , 2007 Ingen här på forumet som var bevandrad i monteringen av en 16v topp ? / Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Januari , 2007 3 liter 6 med överliggande dras ihop utan packning men spec volvo klet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 25 Januari , 2007 Ja det var ju volvo kletet som jag undrade över. Vad skall användas där imellan ? Kan gissa att volvo inte ha patent på Volvo klet. / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 25 Januari , 2007 Volvoklet används både vid monteringen av topphalvorna i vita motorerna och, tydligen, den här. Det kallas också flytande packning och går som smeknamnet antyder att köpa på Volvo. Elring har en egen variant på temat vilken antagligen går att använda men jag skulle nog hålla mig till original, de där #¤%&£$ bitarna kan vara svåra nog att få täta ändå. Se bara upp så du inte tätar där det ska vara öppet - på de andra maskinerna är det lite kinkigt med tätningen kring oljekanaler och lagerlägen. Utmärkt sida, förresten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 25 Januari , 2007 Hej Plarsa. Istället för alla gissningar skall du få lite fakta direkt ur Volvo Penta´ s verkstadshandbok för AQ131,AQ151 och AQ171. Tätningsmedel för kamaxelbrygga Rengör noggrant med tex. trikloretylen eller alkaliskt avfettningsmedel.Följ noga instruktionerna för rengöringsmedlet. Stryk därefter ett mycket tunt lager tätningsmedel (ca 0,05-0,10 mm) på kamaxelbryggans anliggningsytor. Använd Loctite 518 eller likvärdigt. OBS! Använd en kortfibrig roller eller en pensel. VIKTIGT! Var försiktig så att inget tätningsmedel kommer ned i oljekanalerna eller i dräneringskanalen. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 25 Januari , 2007 Trevligt ! Tack för de svaret då har jag lite mer vital kunskap i ämnet. Fortsättning följer... / Plarsahttp://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser