Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Skalman

x-yachts skit eller bra båt

Rekommendera Poster

Skalman, ser att du gjort tre inlägg totalt i forumet. Det första är ett uttryck för din frustration om hur folk uttrycker sig kring Bavarias kvalitet, de andra två är frågor kring X-yachts och HR´ s kvalitet.

Vad är du ute efter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag anser att debatten om Bavariabåtarnas kvalitet är onyanserad

och tycker att det är dags att debattera andra båt fabrikat.

Mvh Skalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, och vad anser du själv om dessa olika båtfabrikats kvalitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SWE54

Kan hålla med att Bavaria får oförtjänat mycket skit.

Sedan tycker i alla fall jag att X-båtar är bra båtar. Hög kvalitet, Bra prestanda och hyffsade innerutrymme. Personligen prioriterar jag seglingsprestanda före boutrymme. Då är X-båt en bra båt för min del.

Vill man ha kvalitet, lyxiga boutrymmen och ekonomin inte spelar roll så är ju en HR, Najad mfl en bra båt. Vill man ha utrymmen till ett lågt pris är väl Bavarian bra..

Till slut handlar det ju bara om egna behov och att man får det man betalar för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är ju så att Jeppesen och X båtar har bidragit i högsta grad till att utveckla kappseglandet och kapseglingsbåtarna. Dom var väll först med att serieproduktera rena racers. Dom är båtvärldens Ferrari eller Porse.

Och vist är det kul med dyra leksaker men jag är inte rik.Och precis som i bilvärlden så frågar inga ferrari köpare efterb kvalite bara det brumar och luktar gummi. Detta skrevs medan jag tittade ut genom fönstret på vår skoda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SWE54

Hur menar du först med rena racers? Albin Express kom samma år som X-79.

Min egen , Banner 28, kom också runt 79 och betraktas som ren racer.

Det kom en hel del båtar då...

Eller menar du Ravage 36 som kom -78, Banner 30 kom -78..?

Att jämföra med Ferrari kanske var att ta i, Ferrari är kvalitetsmässigt väldigt undermålig, mycket underhåll per mil.

Rena racers är i så fall IMX serien, förutom dom one off man gjort.

Övriga är dom väl egentligen att betrakta som Performance Cruisers.

Fullt bobara, bra seglare och håller vad dom lovar.

Enligt mitt tycke, dom mest kompletta båtarna...

Men så kostar dom ju med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag menar såhär X båtarna är kända över hela världen som racers. Express Banner 28 Maxi racer är lokala nordiska fenomen.En Ferrari med numerskyltar duger inte i som tävlings bil men ägaren upplever ändå att han har en racer. X båtar har mutat in båtvärldens Ferrari nich.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar på frågan JA. Jag har just köpt min andra X-yacht, en X-412 efter att seglat X-342 några år och det är mångs saker som gör en X till något speciellt. Först seglings känslan som inte finns i många andra båtar. Jo jag har seglat Bavaria också (till och med kappseglat) men det går inte att jämföra. En X är byggd för att segla sedan får man boendet där det är möjligt, (oftast bra) till skillnad från tex Bavaria mfl där boendet har första prioritet och sen får seglingen bli vad det blir. Sedan är X en sällsynt välbyggd båt med sin starka bottenram i galvaniserat stål som bas. Så jamförelsen i bilvärlden torde mer vara Bavaria mfl liknande fabrikat=Volvo 245,  X-yacht=BMW M5.

/// JanO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att lyfta kvalitetsfrågor kring de sk etablerade båtmärkena!

Jag har seglat en del bavaria och har inte saknat nånting!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SWE54

Jag har också seglat en del olika Bavaria båtar men också en del annat och jag saknar definitivt prestanda i Bavaria, finns ingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prestanda kanske inte innebär det samma för varje människa!

ex

- 140 cm i ruffhöjd är långt ifrån prestanda för alla.

- Behöva reva redan i lätta vindar är långt ifrån prestanda för alla.

- Tvunget segla ifrån allt och alla är långt ifrån prestanda för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har seglat många olika x-yachts. Det finns ju de som är mer eller mindre kappseglingsvänliga. te.x så är x-99, x-79 Eller om du vill x-35 samt x-40 rena kappseglingsbåtar med någotsånär invändigt. Medans x-37 och x-43 är mer bobåtar dock med godaseglingegenskaper. Man köper en x-yachts för att man vill ha en snabb båt med god kvalitet. Det var ett utav mina krav. Sen får man ju alltid vad man betalar för, och andrahandsvärdet står sig mkt bra. X-99 är byggd för att klara hård segling år efter år. Hur många andrar båtar är det ?

Svar på din fråga: Det har bra kvalitet, vet ej om de kan jämföras med Najad och HR men kvalitet är mkt bättre än bavaria, men det säger ju inte så mycket.

ps x-99(mkII) har 182 i ståhöjd, och har vattentoa m.m 

MVH

CAlle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SWE54

Bortsett från X-79 så har väl alla X-båtar i alla fall 180 cm i ståhöjd..?

Prestanda för mig är alltså hur båten presterar när den seglar.

Det andra sorterar jag under bekvämllighet.

Och att man måste reva är väl bara ett tecken på att båten kan segla även i lättvind? Alltså bra prestanda även där..

Sen är det väl inte frågan om att segla ifrån alla andra utan bara det faktum att det är kul när det går att segla i alla vindar.

Går det dessutom fort är det ju ännu roligare..

Därför vill i alla fall jag ha en X-båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

X-båtar är mycket bra båtar , våra vänner har en X-372, den är välbyggd, snabb & bekväm. Jag skulle gärna vilja ha en..

,en x-119 kanske...

Susanne

Ronja Rövardotter

Banner 1/2 ton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd men jaja

Jag gillar inte när man jämför med skoda och porse, som ex.p kan man säga, våran skoda rs har samma motor som en audi sen har de bara olika tillverkare thats it. Det där med skoda är dåligt, är ett gammal grej som fortfarande snackas om säger farsan:/ men utvecklingen har gått fram så.

X-båtarna och Olas båtar är som en enda familj alla är syskon, Danskarna gör bra båtar som Luffe båtarna, x-båtarna och elvströms.

Men x-båtarna är mer åt racer/crusiers nuöfrtiden som x-34an. x-35 är mer racer som x-99an.

X-båtar/Olas båtar ligger varmt hos mig snygga och snabba båtar^^ Favoriter x-79an,ravange 36 m.fl

//Wille

post-10005750-1394235849,4477_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir lite, min pappa är starkare än din, diskutioner.

Jag har för min del svårt att tro att folk i allmänhet åker omkring i en båt som de vantrivs i.

De flesta anpassar båt efter behov o plånbok.

Vad beträffar seglingsegenskaperna, så beror det väl  till största del på den som sitter bakom rodret.

Om X är värd sitt höga pris?

Ja, om man är ute efter de egenskaper som båten ifråga har.

Men de kan nog säga om de flesta båtar.

Snart iläggning, hurra. 19/4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att lägga in en lite sak i detta eviga snack om vilken båt är bäst mm.

Så vil jag tillägga att jag själv sneglar ut över blocket mm för att se om jag någonsin kan köpa mig en prestanda båt med högre LYS tal än 0,95. Men saken hör till att jag trivs med min slöa lilla båt. Den är betald mysig och säker. Jag kapseglar inte men vill i framtiden ha en snabb båt för jag vill ha känslan inte tävlingen....

Med detta menar jag att det är synd att det blir lite ofokus på själv frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...