Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Skalman

Hallberg-Rassy skit eller bra båt?

Rekommendera Poster

Är den värd sitt höga pris?

Upplevd kvalitet är inte detsamma som sann kvalitet.

Jämför med Mercedes som har en hög upplevd kvalitet, men som

i alla kvalitets undersökningar inte är bättre än betydligt

billigare bilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig betala de summorna som en ny HR kostar för att få en möbelfinnish på inredningen, så jag tycker den inte är prisvärd. Kvaliteten är säkert utmärkt, det mesta är alla gånger tok-överdimensionerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade heller inte gett 20 mille för en båt. Fast det beror ju givetvis på att jag inte har råd. Om jag hade haft 40 mille, och var lika seglingsfrälst som jag är, då hade jag gjort det utan att teveka!

(Kanske är det pga den attityden jag inte har 40 mille?!?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är vad jämför du med?  Om vi nu tar tex. Bavaria mot HR ?

HR är ju en helt annan båt och ja kvalitén är mycket högre, hela konstruktionen är ju helt annorlunda, dessutom är hela skrovet isolerad dvs. 2 skrov bara det är ju en anledning varför den kostar mer.

Jag tror inte frågan är så enkelt. men om vi vänder frågan lite skulle jag segla tex.  över biscayan så skulle jag vara bra mycket lungnare att sitta i en HR jämfört med tex Bavaria eller liknande.

Tyvärr har inte jag heller råd, i såfall skulle det blir en Forgus 36/37

Just nu sitter jag nöjd i min Contessa 32 den är av toppen kvalité men lite för liten kanske.

post-6342-1394234892,5312_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske har en HR högre kvalitet än Bavaria men fråga nån som vet hur många roderrepartioner som gjorts på garanti på olika HR med spadroder. Jag tycker definitivt att dessa båtar är övervärderade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom som köper HR är ju i regel en ganska kräsen kundgrupp.

Man köper ju sällan en HR som förstabåt! Det är dessutom en hel del jordenruntseglare som köpt HR.

Hurvida det handlar om sann kvalitet i relation till det höga priset så kan du ju egentligen bara svara på den frågan själv utefter dina värderingar om vad kvalitet är samt din plånbok. Gå ner i en HR på nästa mässa och känn själv!!

Personligen tycker jag att man får mer kvalitet för pengarna om man köper en Najad eller Malö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen du väljer båt efter ditt behov och dina ideer. Om jag skulle slå mitt huvud så illa att jag skulle få för mig att segla jorden runt. Så tror jag att det skulle bli i en HR eller Najad. Under förutsätning att jag blev rik på något sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

känns skamligt att ens tänka tanken att jämföra en bavaria med en kvalitetsbåt som HR....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Angående Hallberg-Rassy !

Har man inte tillgång till annat, så får väl en HR43/2002 duga.

Bilden i Las Palmas Hamn Nov/06, i väntan på ARC Rallys start.

Nu trivs, S/Y Duo, bra i Caribien till våren för återsegling hem!

post-7154-1394234906,5143_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar betrakta HR-båtarna som hemmabygge.smiley-cool.gif\ Ägarna brukar inte förstå vad jag menar.

Skroven är byggda här hemma i Kungshamn. Jag ser fabriken från mitt fönster. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror Toaen skojade lite, då båtarna är byggda nästan hemma hos honom...

Hemma-bygge... 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

smiley-smile.gif\ Efterssom just HR´ n är en av mina favoritbåtar så blir det omöjligt att

svara vad är bäst, nu tycker jag väldigt mycket om monsunen. Den är äldre, visst. Men vad fin den är. Vilka linjer. Rasmus, jovisst men då blir det en annan slags båt tycker jag.

Hade/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglade HR 312 under tre säsonger för ganska många år sedan nu. Det var hur bra som helst. Visst fanns det lösningar på den som kunde gjorts på andra sätt men i stort sett var jag helt nöjd. Jag har nu efter många år i en mindre båt beställt en HR 31. Efter att ha synat marknaden och studerat båtteknik i flera år är det enligt min uppfattning den optimala 31-fotaren. Den har några konstruktionslösningar som jag inte gillar helt men det finns ingenting i utförandet som jag misstror. Där finns inga genvägar och inget småfusk. Var man än tittar, i vilken undanskymd vrå som helst, ser det bra ut.

Visst, jag kan ha fel. Kanske har jag beställt en skorv med ett för högt pris. Kanske har jag beställt en båt med fel kvot i den eviga mest båt för pengararnadiskussionen. Kanske är jag en idiot, det återstår att se. Jag återkommer om 1½ år med en rapport. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer att bli nöjd med din HR 31. Stupsäkert. 

Bilden tog jag -05 i Öregrund. Båtägaren hörde sen av sig när han sett sin egen båt när jag lagt ut Öregrundsbilder på Marinans segelplank. Han hade blivit mer och mer imponerad av segelegenskaperna. Vacker båt.

post-6890-1394234911,2577_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter_K

Du fattade det hela precis som det var avsett. Det gäller ju att ha några hjärnceller kvar om man skall förstå humor.

HR-båtarna är nog rätt skapliga fast många av dem börjar bli väldigt stora. Monsunen är nog min favorti fast det är en gamal modell.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...