Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Knuud

Oljetrycksproblem

Rekommendera Poster


Har problem med min Yanmar YSB 12 från -77. Startar fint och går utan problem på tomgång. Varvar man upp den lite så börjar oljetryckslampan att lysa. Sänker man varvtalet till tomgång slocknar den. När man sedan börjar köra med båten så får man sucsesivt öka gaspådraget. Alltså sakta frammåt i ett par knop, mer gas så lyser oljetryckslampan. Efter någon minut så kan man öka lite till utan att lampan lyser o.s.v. Efter ca 15 minuter kan man köra som vanligt utan att lampan lyser. Vad kan det vara för fel. Dålig oljepump eller vad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sladen ligger och jordar eller jordfel i panelen eller skit i givaren som jordar. har haft samma sak på en bil en gång i tiden och det var givaren som spökade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart nått givar eller kablage fel... om pumpen vore dålig så blir det oftast tvärt om dvs. att lampan lyser på tomgång för att sen slockna när det gasas på..

Kolla först upp kablar å anslutningar om inte det hjälper så byt givaren..

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elen ska kontrolleras. Det blir en helt ny kabelstamm mellan motor och instrument har jag kommit fram till.

Tack för tipsensmiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även alla grova anslutningar på motorn, generatorn och till batterier, kan också ge spökfenomen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

givaren jobbar väl på minus dvs ska jorda inann start och sen inte jorda vid tryck så enklast hänger du dit en summer eller annan lös lampa mellan givaren och b sen bara att prova, är du nervös att inte oljan går runt så titta ner i ventilkåpan. gissar på att det sitter ett en liten spånavlagring i givaren som tjuvjordar, eller bara en skavd kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Det finns små manometrar med samma gänga som givaren - byt till den så ser du enkelt vad du har för tryck - eller som jag gjort sätt den på en trevägskoppling från uttaget i motorn - mätaren på en och din röda lampa på det andra benet - då vet du alltid hur det ser ut.- lita aldrig på elektronik - en diesel klarar sig helt utan ström och moderna tillbehör sabbar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en diesel klarar sig helt utan ström och moderna tillbehör sabbar detta.   dock inte alla de med boschpump kräver ström till magnetventilen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej - Visste inte att detta moderna tillbehör införts i BRP - verkar lite knäppt?- har en annan äldre motor - Är inte denna magnetventil en ventil före BRP? -På större båtar (skepp) måste man stänga av med en wire - aldrig magnetventil!- Om det är så så skulle jag montera bort den för att slippa vara elberoende? - Pumpen som ger bränsle till BRP - uppfodringspumpen var tidigare alltid mekanisk - har även denna blivit elektrisk? Då är ju lösningen en lite högre dagtank så att bränslet rinner ner till motorn utan pump - med den mängden i dagtanken kommer man till hamn om strömmen lägger av - samtidigt behöver man aldrig lufta så länge det finns bränsle i dagtanken. Filtret ligger då mellan botten och dagtanken - denna pump som uppfodrar bränslet till dagtanken kan vara elektrisk - lägger den av så finns fortfarande bränsle i dagtanken. Så funkar min och lite större båtar.  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT!

En modern, lite större dieselmotor har elektronisk styrning precis som bensinarna, så de skepp du varit ute med måste nog klassas som gamla skutor... EDC tex kom nog på 90-talet (Volvos 10- och 12-liters!)

En modern lastbil där laddningslampan tänds (av datorn!!!) bör uppsöka verkstad snarast, annars blir det bärgning... (Men uj vad fint de går!)

Även modern personbilsdiesel har elektronisk styrning för att möta krav på prestanda, bränsleekonomi och avgasrening.

Så det är bara finna sig i att en dieselmotor inte längre går utan el, bara för man fått igång den. Det var förr det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror nog jag tänker behålla min gamla som inte är elberoende. :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...