Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Knuud

Oljetrycksproblem

Rekommendera Poster


Har problem med min Yanmar YSB 12 från -77. Startar fint och går utan problem på tomgång. Varvar man upp den lite så börjar oljetryckslampan att lysa. Sänker man varvtalet till tomgång slocknar den. När man sedan börjar köra med båten så får man sucsesivt öka gaspådraget. Alltså sakta frammåt i ett par knop, mer gas så lyser oljetryckslampan. Efter någon minut så kan man öka lite till utan att lampan lyser o.s.v. Efter ca 15 minuter kan man köra som vanligt utan att lampan lyser. Vad kan det vara för fel. Dålig oljepump eller vad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert en massa tänkbara orsaker.

Det första jag skulle göra är att sätta dit en riktig manometer istället för lampan, så att det går att läsa av det aktuella trycket.

Samtidigt har du fått en bekräftelse på om det är fel på oljetrycksvakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som de redan konstaterats bekräftar manuell mätning av oljetrycket eventuella farhågor. Men det kan vara lite svårt att bara har prylarna ligggande. Eftersom du verkar kunnna köra utan att det skramlar och motorn har inte nypt trots att du kört med denna. Föreslår jag att du som första moment byter blockets tryckgivare. mvh/Nitro   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla även om elledningen kan vara skadad så att den jordar på motorn någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetryckskontakten är ny. Elsystemet behöver kanske en översyn, men kablarna runt motorn är iallafall inte skadade. Ska byta kabelstammen mellan motor och instrument iallafall för att vara säker. Tack för tipsen så långt...15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...