Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
kyrcman

Undersöka kölfickan i min Hasvidra?

Rekommendera Poster

Oi!

Köpte en fidra för ca en vecka sedan, och funderar på hur man inspekterar sin kölficka och/eller eventuella felaktigherer i blyinpackningen (eller eventuell plastpest). Hittade på fendern en länk där någon lagt tillbaka blytackorna som tidigare ägare plockat ut för renovering... En bit ner på följande länk finns biler på kölfickan.

http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=3425&st30

Själv vet jag inte hur jag kommer åt kölfickan, flyttar jag på durkarna ser jag ett inplastat utrymme, som fortsätter bakåt och jag bifogar en bild från motorutrymmet (Innombordare uttagen). De blå slangarna är mina 2 länspumpar, och jag vet inte hur jag skall inspektera kölsvinet? Det finns även ett hål i förpiken där jag kan kika ner i kölsvinet, men hur inspekterar jag det? Funderar på att börja leta efter en liten webkamera? Hålen är inte större än 5cm i diameter så det går inte att få ner mycket.

post-23708-1394234892,2715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det var jag som hade div. bryderier hur jag bäst skulle förankra barlastblyet i min havsfidra.

Efter samtal med plastproffs och goda råd på Fendern så hamnade jag till slut på rätt spår.

Ditt problem är ju att även om du kommer åt med en liten kamera att inspektera ev. defekter så kan du inte göra något åt problemet utan att ta bort plastlocket och lyfta ur barlasten.

Om det nu är så att barlasten står helt löst under plastlocket så hade jag nog övervägt att ta bort locket och lyfta ur blyet (jag använde en stocksax) rengöra/slipa och gjuta fast blyet med epoxy.

Du får då en massiv köl som blir mycket starkare än nu och som inte kan samla vatten och smuts.

Som bonus så får du kanske lite xtra ståhöjd i ruffen. Min ståhöjd ökade från nästan till precis på håret ståhöjd.

Å andra sidan om nu en kamera inspektion visar att allt är OK så kan du låta blyet och locket vara kvar och  helt enkelt bara gjuta fast och fylla tomrummet med epoxy.

Då får du alla fördelar enl. ovan men mycket mindre jobb.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...