Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025
BOA46

Båtskrov/stabilitet

Rekommendera Poster

Undrar om det är någon som har erfarenhet av trimaranskrov? Ska köpa en båt som mestadels  kommer att användas till spinnfiske. Vill ha en stadig båt runt 4,5m som gå bra i sjö.

Så vad är det som gäller v-bottnad eller 3-bottnad? Typ Trimaster.

Mvh M 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Treskrovat blir enormt stadigt, men det slår ofta en hel del i sjögång.
Jag har en del erfarenhet från den norska Trifoil som fanns för många år sedan. Trimaster känner jag inte till, men tror att det är ungefär samma egenskaper på en sådan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stabil i sjö, eller stabil i sidled?

Jag har en Flipper 40, som är väldigt stabil i sidled, men slår lite i motsjö. Har dock inte varit ute i storm med den, men kuling klarar den bra.

Hmm... vad mycket Flipper det blir....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Svår ekvation... För riktigt bra sjöegenskaper på planande båt måste man nästan upp lite i längd, mot 6-7 meter och hyfsat djup V-botten. Men handen på hjärtat: Hur ofta behöver man köra 30 knop i enmetersvågor?

Har själv haft ett par flipper 450, sportig, 40 och lillflipper. Alla med för stora motorer :D.

Visst: De slår om man drar på i grov sjö, men slår man av lite så de sitter något (12-15 knop) är de helt OK även när det är rätt grinigt. Och sidostabiliteten är ju utmärkt för fiske. Dessutom är mitt intryck att de pallar rätt mycket belastning när man väl kommit över den rätt markerade planingströskeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...