Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
niklasmansson

Är Evinrude ficht nåt att ha???

Rekommendera Poster

Har fått upp ögonen på en Ryds 550 DC med en Evinrude ficht tvåtakt med insprutning  90 hk. Pris 159.000 vilket verar logiskt. Nån som vet något om denna motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken årsmodell fichten är .Hade en från -98 som inte var något att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns vissa årgångar av Evinrude Ficht man skall hålla sig borta från.

Finns nog andra som vet mer än jag om det. Men från slutet av 1990 talet (1997-1999 ungefär) hade många modeller av Ficht utombordarna problem som gjorde att de nästan hamnade i vanrykte. Problem med EMM (Engine Management Module), injektorer mm. Efter ca år 2000 hade Evinrude kommit tillrätta med felen men det var så dags då. Numera tillverkas inga Ficht längre utan det är E-tech som gäller.

Kontrollera noga att motorn har alla uppdateringar som behövs om det är en modell som är ett sånt problembarn.

Med hjälp av motorns serienr kan du nog ta reda på av nån kunnig på Ficht vilka ev uppdateringar som motorn behöver för att vara driftssäker.

Vad är det för årsmodell på den motor du är intresserad av?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt kan sägas att V4 inte led av några större fel, det är 150/175 V6 som gjorde ryktet riktigt illa.

V4 75-90-115 klarade sig mycket mycket bättre.

Har motorn gått 100 timmar utan problem kommer den gå flera hundra till..

Det finns V4 maskiner som inte alls har uppgraderats och funkár kanon.

Runt 00 kom en modell märkt DI, som är helt utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Niklas,

Har själv en Ficht-Ram från 2001 och eftersom du bor i Blekinge kan du kanske höra med en som kan detta på sina fem.

Vägga motor i Karlshamn dom har data som passar dessa motorer.

Jag är mycket förstjust i min 75HK motor och den som servar den tycker det är en pärla, du kan ju själv kolla.Mycket elektronik, så skruva själv kan man glömma.

MOTORER UPP TILL 115HK berördes inte av det problem som var i slutet av 90talet.

Lycka till

Twistern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade upp lite. 90hk år 2000 har samma motorblock som min 75hk från 2001 och motorn heter Ficht-Ram

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda råd. Jag kollade motorn och den var uppgraderad. Verkar kanske intressant det här om jag kan få min flipper i inbyte. Som sagt, tusen tack! / Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara intyga att fichten funkar kanon bra för mig. 115hk -99 gått drygt 300h Har aldrig skämt ut mig.

Lycka till med båtköpet
Mvh Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan vet jag att detta företag http://www.snurran.se/ satsade på Fichtmotorer, var inne på deras hemsida nu imorse men nu verkar det mest vara E-tec som gäller. Slå dem en signal så kan de säkert berätta lite mer för dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Även jag är på väg att köpa en Evinrude Ficht 115 hk.

Släpper den ut mindre avgaser än tidigare 2-taktare? Det är vad jag är ute efter. Samt drar den mindre vid låga farter?

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte vara någon problem, men kolla med serviceställe så de kan testa motorn med data sladd.

//

Paul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...