Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
kaskelot

Reed’s Nautical Almanac

Rekommendera Poster

Hej.

vilken ska av reeds ska man ha om man seglar från gøteborg till istanbul via kielkanalen-engelska kanalen- biscaya- canal midi...

och var ær det billigaste alternativet?

tack på førhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vanliga Reeds Nautical Almanac täcker vattnen från Nordsjön ner till Gibraltar. Den bör du ha, den har tidvattentabeller, seglationsanvisningar och hamnbeskrivningar. För Kielkanalen behöver du inga pilots eller sjökort.

Däremot behöver du pilots (kanalbeskrivningar) för Canal du Midi, dem köper du enklast och billigast på plats när du kommer till Frankrike. (Glöm inte kanalintyget och tänk på djupgåendet)

För Medelhavet rekommenderar jag Imray´ s Mediterranean Almanac, som är ungefär samma sak som Reeds Nautical Almanac, fast för Medelhavet.

Med dessa böcker klarar du hela resan och det är det billigaste alternativet.

Imray´ s m.fl har ju fina pilots för de farvatten du skall segla. Dessa är bra att ha, de ger mycket mer info än de almanacs jag nämner här ovan. Men de är inte nödvändiga och är ganska dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej...

kanalstillstånd..fixar jag det på plats eller ær det något som måste bestællas innan. och gæller det bara canal midi eller æven kielkanalen?

tack førresten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast nær jag kollar ser jag att nautic almanac ær indelad i olika zoner. typ på adlibris har dom mautic almenac west coast och easst coast. førodar att det gæller før england då. så du menar att jag ska ha den med enbart namnet nautic almenac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett prov på att du behärskar reglerna och skyltningen i kanalerna. I Frankrikes kanaler är det ett krav. Hur det är med Kielkanalen är jag osäker. Men det skadar knappast. Du måste fixa det hemma genom att avlägga ett enkelt prov där du får ha med regelboken och slå i. Så egentligen måste du inte plugga alls utan bara visa att du kan läsa och vet hur man använder ett innehållsregister.

Både Kielkanalen, Frankrikes kanaler och många marinor kräver att du kan visa att du har ansvarsförsäkring för båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej.. men det ær inte samma som førarbevis då utan ett speciellt tillstånd. var vænder jag mig før att gøra ett sådant..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...