Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Patriq

Trycklogg - slangen vattenfylld?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Köpte mig en ny Yamarin 56 SC med Yamaha F100 i somras, och undrar litet om det verkligen ska komma upp vatten längs med slangen ända till hastighetsmätaren?

Återförsäljaren sade att det ska det, men jag är inte riktigt övertygad...

Det måste väl vara ett läckage uppe vid mätaren, för att luften ska komma ut och ge plats åt vattnet i slangen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag har förstått så ska vattnet ända upp till mätaren. Det är väl därför den inte ger utslag i låga farter då vattnet inte tryckts upp till mätaren. Det där med luftningen vet jag inte men det borde väl vara någon slags luftning för att vattnet ska tryckas upp ända till mätaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja, men trycket förmedlas ju till mätaren oavsett om det är luft eller vatten i slangen. Dessutom så börjar det väl växa alger i slangen så småningom om det ligger havsvatten där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill nog påstå att om det finns vatten i tryckslangen tyder det på läckage. För att tryckloggen ska fungera år efter år krävs att det inte finns skit i mätaren och det kommer det garanterat bli om det kommer vatten dit.

Om vatten ska finnas i slangen har jag fel på mina båtar. Men det kan jag ju ha...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sökt på detta ett bra tag nu och hittade bara detta på en sida.

Trycklogg bygger på principen att ett J-format rör sticks ned i vattnet med öppningen framåt, fartygets fart framåt ger ett tryck in öppningen som gör att vattennivån i röret stiger, höjden på nivån anger båtens fart framåt.

Så vattnet ska inte ända upp till mätaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig haft vatten i slangen, inte ens i skarven vid motorn.

Men jag har ju inte kört fortare än 29 knop. smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patriq!

Hur gick det med hastighetsmätaren? Jag har sett i en annan tråd att du inte har båten kvar (AMT i stället?), men ändå? Eller bytte du för att hastighetsmätaren krånglade?\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...