Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
erik6

Misstag man gör vid köp!

Rekommendera Poster


Ska åka och titta på en båt jag är sugen på att köpa, och jag undrar om vanliga misstag man gör som köpare / vad ska man kontrollera extra noga vid köp.

 

Båten (Plast) är 5,5m lång och den har en 90 hk mercury 2-takt, allt är från 2002.

 


Alla tips är välkomna 21.gif\!!!

 


Mvh Erik


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste missen är att man blir för sugen på båten och slår till utan att kolla ordentligt på den eller att pruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det jag menar...

 

Men nu har jag letat i en längre tid och tillslut hittat en som ser ut att passa familjen. Det jag egentligen frågar är vad man ska kolla/fråga extra noga på när man inspekterar båten.

 

Typiska fel för en HT, kontroll av trailer, motortest, frågor som säljaren borde kunna svara på etc...


Mvh Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite inne på samma linje som dig,erik.

 

det är så otroligt svårt å veta( om man är nybörjare) vad som är viktigt att kolla. vad som kommer kosta pengar om det bara är skit när man köper det osv.

 

Det finns inte så mycket information på nätet heller har jag märkt, eller så är det bara jag som inte har hittat det än. men om man ska köpa bil så finns det hur mycket information som helst till vilket märke/modell som helst. synd att det inte finns så mycket till båtar

 

 

mvh

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båt och motor är från 2002 borde det ju inte vara några större fel. Kolla marknadsvärde, om båten är grundstött och skador i övrigt (prutframkallande messyrer). Och givetvis om motor är i bra kondition, kolla bla efter om orginalpropeller sitter på och om den i så fall inte har några skador från grundkänningar. Om det är orginalpropeller och man kan se skador på denna kan man ju misstänka krokig axel med vibrationer vid gång som följd = inte bra. Om propellern är bytt ska man noga kolla upp varför och defenetivt provköra innan affär. Kolla även växelhusoljan (om den inte är bytt)(ta med en stor skruvmejsel i bilen) så att den inte är mjölkig eller att du kan se spår av metallspånor (om motorn är vinterkonserverad är ju växelhusoljan bytt och då ger ju den dej ingen information om kondition). Glappa och snurra på propeller med handkraft, lägg i växel fram och back och snurra igen, känn så kompen verkar ok. Kolla under motorkåpan om du kan se smälttendenser på kablar där de ligger emot block (om så är fallet har motorn gått ovanligt varm = skärningsrisk) Känn noga av vad säljaren är för en typ (de kan vara riktigt luriga). Ställ mycket frågor och bedöm svaren, det gör inget om någon fråga är väldigt dum, det kan vara bra för att bedöma säljarens personlighet, det är viktigt att han inte lämnar dej i sticket så fort han fått sina pengar. En bra säljare står för vad han sagt även när affären är gjord.

 

Lycka till - Mvh / Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provborra akterspegeln.

Fuktig akterspegel är vanligare än vad folk verkar tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provborra akterspegeln... Låter drastiskt!

 

Om man nu ska göra det hur stort hål ska man borra / hur många samt vad tätar du hålen med när man är klar?.

Ska man endast leta efter fukt?

 

Och hur garanterar man sig för att inte göra mer skada än nytta?. 4.gif\!

 

Mvh Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6mm borr på insidan brukar funka bra.

Borra in till hälften och se hur spånet ser ut.

 

täta med epoxi eller sikaflex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man inte borra så kan man iallafall få en aning om hur frisk akterspegeln är om man knackar med hammare eller liknande.

Det ska vara ett solitt ljud överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, som om nån skulle tillåta att det kom en spekulant och borrar i båten innan köp. Finns nog ingen som skulle låta det hända utan att ha pengarna i handen.
- Hej jag är sugen på att köpa din båt men jag ska bara borra ett hål i den först o kolla en sak.. 
mm eller hur..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa en båt för så mycket pengar utan att kolla menar du?

Självklart så förutsätter det köp om akterspegeln är frisk.

 

Jag skulle inte handla utan att få kolla, det ger ju direkt vibbar att något inte är helt rätt.

 

En seriös säljare tillåter en borrning under förutsättningen att det blir affär om akterspegeln är frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste misstaget folk gör (inklusive mig själv) är att inte anlita en båtbesiktningsman.

Ofta väl investerade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå genom skrovet ordentligt. Hittar du bubblor ska du vara vaksam. Det är inte ofta som så nya båtar drabbas av plastpest med tyvärr så finns det sådana exempel. Kostar enorma summor att ordna till.

 

Finns det rutor på båten? Många nya båtar, både svenska och utländska, har stora problem med läckage vid rutor. Riktvärdet är att det går åt två - tre sikaflextuber till en ny båt innan den är tät. Tyvärr kan det också gå ner fukt i skrovet/överbyggnaden vid för dåligt tätade rutinfästningar.

 

Kontrollera kapellknapparnas infästningar. Svenska båttillverkare sätter dit dessa med vanliga skruv rakt in i plasten. Jag har bytt många sådana till vanliga skruv med mutter på insidan när de har lossnat. Även här kan det gå in fukt.

 

Ny motor i den storleken borde väl ha den berömda datorn som en serviceverkstad kan koppla in sig på. Då kan du få ut listor på eventuella fel som har uppstått under körning samt hur många timmar motorn egentligen har gått.

 

Kontrollera skick på batteri och elsystemet. Inga konstiga kopplingar direkt på batteriet? Titta gärna också så att sladdar inte ligger i kläm någonstans. Många är de som upplevt att motorn har lagt av ute på sjön utan att hitta några fel tills de inser att de har lastat sommarpackningen på kablar som har klämts av.

 

Vissa båtar har utrymmen under durk som ska vara tomma för flytkraftens skull. Dessa utrymmen har överraskande nog varit fyllda till bredden av vatten på vissa svenska båtar efter att de har använts några år. Vattnet har kommit in via läckage i kapellet och runnit efter skrovsidan ner till utrymmet. Farligt under vintern när vattnet fryser. 

 

Finns det trycklogg som mäter hastigheten? En förvånad båtägare märkte hur hans byxor blev blöta så fort han körde båten. Slangen som gick upp till knopmätaren var dåligt fäst vid mätaren och där kom in litervis med vatten under drift. 

 

Detta är ett samlade erfarenheter från mina många båtvänner som har köpt nya båtar/några år gamla. Givetvis så är de flesta båtarna i gott skick men det kan ju vara bra att titta efter sånt som man vet att andra har råkat ut för. 

 

Lycka till med köpet och väl mött på sjön!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon du kan rekommendera eller tipsa om i Uppsala trakten?

Mvh Erik

 

P.S Tack sy7morf för bra och utförligt beskrivande tips.

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähummm...

Testa med att använda en fuktmätare.

Skulle någon köpare komma med provborrning som krav om jag sålde min båt skulle jag be dem dra åt h-e och köpa en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då hade jag köpt en annan.

 

Fuktmätare har många felkällor som inte jag kan läsa av och förstå.

 

Givetvis så ska man köpa båten om man tänker borra i den.

Om akterspegeln är frisk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tänk på att fuktmätare fungerar inte alls om det minusgrader ute. För övrigt är det bra med besiktningsmän. De vet ungefär vilka fel det är man ska se upp med på våra standardbåtar.

 

Dock bör man komma ihåg att det är ytterst svårt att ställa en besiktningsman till svars för sådant han missar. Uppstår/finns böldpest som besiktningsmannen missat så kan man inte räkna med någon kompensation. Men givetvis är det aldrig fel att låta ett proffs titta genom båten och hitta saker som gör att man kan pruta.  

 

Det har hänt att man har önskat att man hade provborrat..

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten med förbehållet att om akterspegeln är dålig går köpet tillbaks, det går ju knappast att protestera emot....

Glöm inte kolla släpet, besiktigat om regat (dvs fjädrat!!!) hjullager, bromsar, belysning osv (ägare?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska låta köp gå tillbaks på grund av eventuella fel bör man nog skriva in det i bevittnat kontrakt, eller? Det var det där med personkemin med säljaren, vad är det för en prick man har att göra med. Om man är osäker på båtens skick så bör man nog syna säljaren ordentligt innan affär. Känns surt med utelämnad information om svagheter. Är det då någon konstig kuf som det knappt går att prata med som sålt så är det inte lönt att komma i efterhand o gnälla, om man ens får tag i vederbörande det vill säga. Hmm, vad jag låter bitter, har jag blivit lurad nån gång tro? 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska säga att jag har pratat med kufen till säljare ett antal gånger och han ger ett riktigt bra intryck...

Fick tips av en kompis att kolla upp han på ratsit Ratshit .se, enligt upplysningen så ser allt riktigt bra ut.

 

Ska och kolla in båten i dag, men för att se den i dagsljus så måste jag vara i tid, och han är bortrest till 16:00 då det är mörkt, men det fixade sig då hans barn!! är hemma och de skulle visa mig till båten, de hade kommit hem från skolan då.  Måste säga att han ger ett helt solitt intryck på mig och han värkar vara en riktigt bra säljare.

 

Får se om det blir båt i dag?, med lite tur/prut kanske det blir affär.

 

Mvh Erik

 

P.S Tack för alla tips, det finns en del matnyttigt här jag tar med mig när jag ska kolla in båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan säljaren kan visa papper på alltihop, kvitto, garantier, bruksanvisningar mm? Det är ju en nästan ny båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...