Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
ymer

måste jag slipa bort färgen

Rekommendera Poster

Jag har en Usa import som har en typ av botten färg som inte biter på snäckor.Finns det något effektivt medel för att avlägsa dessa då själva rotensitter som själva F*n eller måste jag slipa bort hela färgen?Jag målade met lefhant förra säsongen men den tillmotsats mot snäckorna åkte av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget kul jobb. När jag köpte min båt var botten täckt av snäckor, så jag drog av det värsta med stålspacklar och våtslipade sedan hela botten för att inte skada gelcoaten. Jag gjorde ingen epoxybehandling då, kanske gör jag en någon annan gång.

Bottenfärg som fungerar? Var har du båten...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Då jag bytte båt till den förra säsongen så var jag oxå tvungen att göra något åt den gamla bottenfärgen som låg lager på lager.
Jag såg ingen annan utväg än att slipa ner till gelcoaten och lägga på epoxygrund enligt fabrikantens rekommendationer.
Ett digert jobb var det, och man får tänka på att vid slipning så blir det mycket färgdamm som far omkring.
Grannarna blir inte så glada om de får sanera sin egen båt från diverse olika färgnyanser varje gång de kommer ut på vårkanten. Man får försöka att begränsa slipningen så mycket det går om man står dumt till med grannarna nära inpå. 
Här en bild innan arbetet sattes igång. 

post-1958-1394234891,1988_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Och här en bild då det nästan är klart.

post-1958-1394234891,2321_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Och en med den nya vattenlinjen, denna drogs på sent på kvällen med ett laserpass.

post-1958-1394234891,2773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Och Grande Finale!

post-1958-1394234891,3226_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

När man får ut det tunga arbetet på en fin sommardag som belöning så är det värt varje minut.26.gif\

post-1958-1394234891,3791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt inge genvägar, ta till slipen. Fruktansvårt tråkigt jobb men väldigt kul med bra resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...