Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
niklasmansson

Vilken DC ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Hej ! Jag har precis beslutat mig för att sälja min Flipper 620 för att köpa en DC i prisklassen 150-170.000. Hittar väldigt få alternativ då båt och motor ska vara från 2000-talet.  Jag har funderat på Uttern D51 eller Ryds 550 DC. Nån som har några bra tips??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite äldre Uttern 5500 DC (numera D55) kanske du kan hitta nån inom din budgetram? Satsa på 115 hk (90 hk blir nog i klenaste laget) i så fall.

Det är en rätt bra alroundbåt. Kanske det inte räcker till en med 115 hk 4-takt men en 115 hk 2-takt kanske kan vara OK också?

Har väl inget jättevasst skrov men funkar nog för normal semesterkörning med familjen osv.

Jag tror Uttern 5500 DC kom 1997 och tillverkas ju än idag fast lite mer förfinad som D55. Tror även de lite äldre 5500 DC har kapellgarage, en mycket bra sak.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Mitt råd är att välja en båt med ett skrov över 6 meter vilket din gamla båt har. De båtar du tittar på är kortare och får därigenom en mycket sämre gång (= stötigare) vid vågor.

 

Mvh, Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern D55 kan jag ge goda rekomendationer om efter som jag själv åker runt i en sån...eller iaf vår, sommar och höst. Som tidigare sagt så är ju 5500DC nästan identisk med D55:an. Själv skulle jag aldrig vilja ha en 115hk med traditionell 2-t. De drar vad jag har erfarenhet fruktanstvärt mycket bensin.

 

Vad är skälet till att du vill gå ner i storlek då? Är det kanske för trailerbarhet? Eller för att få en nyare båt till rimligare pris kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en traditionell 2-t på 115 hk och uppåt inte är något vidare alternativ om man bryr sej om bränsleförbrukningen.

Jag håller på inombordare eftersom de har lägre försäkringspremie, det är mindre risk (nästan obefintlig) att den blir stulen och att man slipper en motorbrunn som tar en massa plats.

Med en inombordare finns också möjligheten att välja ett dieselalternativ.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fast själva inombordsmotorn tar ju mycket mera plats än en motorbrunn för utombordare. Tar man tex D55:an som exempel och jämför utombordar med inombordar versionen så försvinner ju hela förvaringsutrymmet under aktersoffan. Och detta är ett stort och bra (nödvändigt) förvaringsutrymme i båten.

 

Men det andra med inombordare håller jag med dig om. Diesel är ju det bästa, men då blir det dyrt i inköp oftast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med om att man kan gå miste om lite (eller mycket) förvaringsutrymme men det beror lite på hur högt durken ligger. En jänkare har ju så låg durk att man får en stor motorlåda mellan två säten bak och då är allt stuvutrymme väck. I Nidelv 18DC är motorn gömd under u-soffans bakre del och inskränker inget på utrymmet i sittbrunnen. Det finns också stuvutrymmen på båda sidor av motorn och under u-soffans främre delar. Det beror väl lite på vad man tycker är viktigast, mer stuvutrymme eller större sittbrunn.

 

Och visst är en diesel dyr..men det vore trevligt att kunna marscha över 30 knop med en förbrukning på 0.6-0.7 l/dist. ;-)

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter i första hand ner mig i storlek för att kunna ta mig fram mellan alla låga broar som förbinder Karlskronas skärgård. Även för att få lite nyare då typ bara jag i familjen gillar att sova ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...