Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
contessa

diodbrygga, generator elektronic hjälp

Rekommendera Poster

Hej,

jag köpte nyligen en äldre sev generator och noga som man är tänkte jag plocka isär den och rengöra titta etc.

glada ammatören noterade hmm ingen kol att byta? eller?

Bra men nu tänkte jag kolla diodbrygga och noterade att en diod ser inte ut att vara trasig(om man nu kan ser sånt) jag försökte mäta med min ohm mätare och får utslag mella 760 och 800 om jag klämma fast på D- och på varje små skruv som syns på bild.är det bra?

vet någon hur man kan mäta eller ser om diodbryggan är bra?

köpa nytt kostar 850 kr ( lite att ta i man kanske kan byta dioden själv med lödkolv om den skulle visa sig vara trasig.

Finnes det ett sätt att testa generatorn när den ligger hemma på bänken den kanske borde snurrar om man vänder på /- och koppla till batterie eller?

tacksam för svar

post-6342-1394234890,5791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser att det blev lite fel det ska står: en Diod ser ut att vara trasig.

titta på bild den som är till höger ser trasig ut

post-6342-1394234890,6261_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

bara att mäta dem ska leda åt bara ett håll, du måste någ lossa anslutningarna för att mäta dem st vis.  dioder kostr inte så mycket finns på lindarverksräder och hos elfa, lindarverkstäder mäter dessa åt och kan även kolla över lindningningarna, kommer du med lösa delar så är det inte många minuters jobb för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då dioden har ett framspänningsfall på c:a 0,7 V så kommer inte ohmmetern att visa 0 ohm i framriktingen utan det kan bli lite olika värden.

Du får nöja dig med att ohmmetern visar olika åt ena/andra hållet (fram/backriktn). Då är dioden troligen hel.

Är en diod trasig är den ofta nollohmig eller oändligt (avbrott) eller åtminstone lika ohmig i båda riktningarna.

(Med riktning menas hur sladdarna sätts plus/minus eller minus plus) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. jag strävar alltid efter att göra själv, man lär sig mycket och det är ju kul vinter hobby.

diodbryggan visar sig vara ok. om någon endå har ett bra tips hur man testa generatorn själv så välkommnar jag detta.

hälsningar glada amatören!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

dioderna har du väl klarat nu. ankaret kollar du med  att det leder igenom utan överledning, samma med lindningarna, sen är det bara ihop med det hela snurra den i skruvstycket ha batteri på kopplat snurra först runt den utan fältspänning DF och mät sen på med fältet och mät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har anslutet till ett batteri ska generatorn gå trögt när den laddar. Går att prova med tunt snöre virat runt remskivan ett antal varv och springa iväg med snöret i handen. Går det lätt laddar den inte. Har du någon som kan kolla på ett instrument kan du ansluta en ampermeter i serie med ena kabeln till batteriet så ser man laddströmmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Interessant att prova om generatorn lämnar full laddström.

Kan endast göras i provbänk eller med urladdat batteri och generatorn monterad på motorn.

Jag betalade en 50 lapp för att få min provad i bänk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

är det inte enklare att bara lägga på fältspänningen och känna om det blir rejält tungt att dra runt den med handen??? men på detta sätt kollar du bara att den fältar ok inte hur mycket den klara av att ladda.

om du nu tänker göra varianten med snöret och språngmarchen gör det inte på bryggan för det kan bli blött och gör det inte när folk ser på du då blir idiotförklarad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du novis, så lämna den till någon som provar den för dig enligt förslag här i tråden.

Du har ett gäng med mindre dioder i den och ett gäng med kraftiga dioder.

Har är det mätprincipen som gäller och som har nämts här i tråden, att du måste lossa ena änden av dioden.

Många billiga instrument (någon hundring) har diodmätning och en diod som fungerar släpper inte någon backspänning och gör den det så är den felaktig.

Har någonstans här lagt ut lite om dioder, men även på andra forum och nedanstående leder dig dit och här kan du studera olika diodkopplingar.

Dioderna kostar inte många kronor och är av typen slöa dioder, men relativt stryktåliga när det gäller ström.

Återigen till det med provbänk m.m. så underlättar det om man provar generatorn hos någon som har tillgång till en sådan och om fan är riktigt lös, så kan lager vara slitna och det innebär att den fältar.

Tryggare att åka med en generator som funkar, då dess funktion är ganska viktig.

Finns billiga generatorer på Biltema nu om du kikar och många gånger så är det bättre att köpa nytt än att byngla med sånt som kanske är slitet.

Lycka till/Orven

Du finner dioder under likriktare.

http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=426.0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar igen ödmjukast det har kommit mycket nyttigt information här!

håller nu på at prova lite av ovan nämnd.

Jag tittade även på en Biltema Generator men tänkte att den är nog byggd till bilar och har kol/borstar och kanske börjar slå gnister om ett tag (farligt?) tänkte att en marin generator måste endå har lite annan/ bättre? konstruktion. som sagt hittar jag ingen kol i dem.

hejhopp

post-6342-1394234892,1328_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...