Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
Gäst Haft båda

MOTORFJANTAR

Rekommendera Poster

Gäst Haft båda

Det är bara så att seglare är ett snäpp bättre skeppare och det finns inte så gott om sådana, de flesta klarar bara av att gasa och styra. Hoppas på oljekris så kan ni sitta där och drömma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berndt

Ditt inlägg säger mer om dig själv än om andra som skeppare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Seglarn

Alla kan köra motorbåt! Kan du segla Berndt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst freddan

Å'nej! Alla KAN inte köra motorbåt heller. Det viktiga är att ALLA visar hänsyn på sjön. Sjön finns ju till för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Eriksson

Jag är en ganska färsk båtmänniska men har alltid känt folk med båt. Ibland har dom för mej berättat om diverse underligheter i samlivet båtfolk emellan. T.ex. att inte hjälpa till vid tilläggning, fortsätta i halvplan med en Forbina 1000 när man möter en liten gummibåt i smalt sund och att vissa seglare anser att motorbåtsåkare är andra klassens medborgare. Jag trodde att det var skrönor och överdrifter men ditt inlägg pekar i en annan riktning. Det finns rötägg överallt, i Forbinor och segelbåtar men inte är väl du ett? Kan inte båtfolk hålla sams, så tror jag att jag börjar åka motorcykel igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Haft båda

Det är svårt att veta om seglare skulle visa hänsyn om deras båtar drog lika mycket sjö, däri kan vi bara spekulera... Men i dagsläget är det tyvärr så att vi seglare ständigt blir utsatta för dessa id...r #¤7*' och tyvärr är de många och ger dåligt rykte åt alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Seglare går ju ändå alltid för motor, så varför kalla sig seglare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Racer/Cruisern

Jodå det ligger lite i det du säger, men som sagt tidigare så är det inte många som verkligen kan segla, och detta fåtal brukar du se på kappseglingsbanorna eller genomförande någon långsegling, annars domineras våra vatten mest av semesterseglare i både segel och motorbåtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Jag själv är seglare, och kan bestämt säga att seglare är det mest envisa folk som finns, odugliga på tex väjningsregler då dom (vi) tror att man kan göra vad man vill bar för seglena är hissade. Jag kan också säga att motorbåtsförare är odugliga på att... å gubbar me hatt.... å negrer å stockholmare å fy fan! Lyssna på er själva, jävla idioter! Ingen av er som klagar har i en båt att göra. Speciellt om ni inte vågar sätta ut ert namn. Eller ja, de e ju begränsat till 64 bokstäver!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Yrkesman.

Det många fritidsskeppare verkar ha missat i sina kunskaper är just det här med gott Sjömanskap, som gäller under alla förhållanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Haft båda

Meningen var att skapa debatt, och det kan man väl säga att jag lyckades med.... Som någon sa så är inte det viktiga om du åker motor eller segelbåt utan det viktiga är sjömanskap och hänsyn. Vilket betyder att om man seglar så har man ibland begränsade manövrerings möjligheter, och hoppas då på förståelse från förbipasserande, likaväl som man undviker att kryssa i sund och liknande. Varför man inte skriver ut sitt namn tror jag nog att du förstår när man ser vilken kort stubin somliga debattörer har....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Att hissa upp lakanen i smala farleder är som att be om att få STORA vågor när man mestadels ser seglare åkandes med snurran själv har jag haft segelbåt men har nu motorbåt hur faan tror ni seglare att vi motorbåtsägare tänker när ni utnyttjar väjningsreglerna på det sättet VÅGOR MYCKET VÅGOR (klass skillnad????)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger

Det är ganska uppenbart att det finns motsättningar mellan seglare och motorbåtsägare, det vittnar ju inläggen på den här sidan om. Som äkta seglare ser jag givetvis ingen anledning att ta ner seglen bara för att man råkar passera ett gatt i motvind. Det är också självklart att man tar hänsyn till trafiksituationen om gattet i fråga skulle vara belamrat med mer eller mindre omdömesgilla motorbåtsförare eller för all del segelskeppare. Men det är ju inte en trafiksituation man letar efter när man lägger ut från bryggan utan snarare dess motsats, ett fritt och öppet hav/skärgård! Så ibland undrar man förstås vad alla dessa miljöförstörande motorbåtsförare egentligen är ute efter när dom surrar omkring bland skären? Är det att runda ön/båtarna på kortast möjliga tid eller handlar det om att imponera på spättan etc etc... Några naturupplevelser lär dom i alla fall inte vara ute efter såvida man inte använder båten som transportmedel till skärgårdsidyllen/favoritviken men det är ju inte den gruppen motorbåtsägare jag irriterar mig på... Nej, för mig handlar segling och skärgårdsliv om att stressa av från vardagen och i möjligaste mån uppleva vattnen, vindar, fåglar och skärgårdsmiljöer och de öppna landskap som Lundell diktar om med så lite störningar från civilisationen som möjligt. I den visionen passar en motorbåt helt enkelt inte in. Tändkula går däremot bra! Seglarhälsningar / Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tompa

Jag då? Ingen jäkel tänker på mig och min smala kanot när jag kommer lungt paddlande, omkullvält av motorbåtssvall och påkörd av blinda seglare, för att inte tala om alla dessa jäkla svävare som bara blåser förbi och sen dom där kaxiga jetskiförarna och dom där............... AIK-Djurgården: 0-0. Skärp er folk var glada att vi har några korta sommarmånader att avnjuta på sjön, förvandla inte dessa till en Polsk riksdag visa varandra respekt istället, en båt är en båt oavsett framdrivningssätt. Krama varandra på sjön!! Trevlig båtsäsong på er båtknuttar //Tompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Båtägare i 35 år

Du som skriver om gubbar i hatt och negrer och stockholmare ,,,,,,,,,måste tycka väldigt illa om alla,,,för de du pratar om är alla. sen vad är det för debatt att börja med att skälla ut varann, Nej alla ska hålla på varann i sjön som motorcyklisterna gör dom hejar när dom möts på vägen, vart är sammhället på väg om vi ska bråka på det vi älskar mest av allt att vara på sjön och ha det skönt. Ta det lungt i sommar nu, och lägg ner stridsyxan. Trevlig båt sommar på er

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tacka vet ja Vänern, Här visar vi hänsyn å inte har vi så jäkla bråttom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst raggarn

vete fan om ja håller med det du skrev om vänern,var ute för en tid sen o trolla på vänern fick då se en sneseglare knappt synbar i kikarn bakom mig ute på öppet vatten.tydligen hade den jäveln svårt att navigera för han tog sikte på mig för att sen passera bara meter ifrån klädd me en jävla vega mössa,hade det inte varit för att ja hade en hel bröte spön i hade ja sänkt den fan.så nu vet ni hur en del sneseglare är på vänern,klädd i skjorta o slips va den fan ochså.nä kan ni jävla sneseglare inte navigera utan att hålla på att ramma andra båtar på öppet vattan så sälj båtfan te nån som kanske kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Vegahatt

RAGGARN!!!! Det var jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Är ni på sjön eller i sandlådan????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

Då får vi tillfälle att mangla suomi-mesarna i Guldfinalen smiley-yell.gif\

Och vad tyst det blivit på alla upprörda Svenska gnällspikar som förfasade sig över att Tre Kronor äntligen fått en coach som besitter konsten att tänka och spela TAKTISKT!
BRAVO Bengan! I en OS-turnering gäller det att vinna RÄTT matcher, inte ALLA! 21.gif\

Hur fiskade du upp den här tråden .. den är ju 5 år gammal 2.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå ...

Skulle vågor och hinder vara något nytt på sjön ??????????

Klara man inget av dom ,skulla man kanske ligga kvar vid bryggan eller till och med vara kvar på land !

JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det för att seglare ej tycker om vågor alla ligger och trycker i hamnarna om det råkar blåsa över 10 sek/m? 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DRÖMFINAL på Söndag :-)

... måste medge att Suomi-pojkarna verkar grymt taggade ... bästa matchen under hela OS!

Men Kronorna tar hem guldet på Söndag och sedan blir det fest på torget i Stockholm ... en vild gissning är att Dam-Kronorna kommer att vara där också!

Och Wikegård får krypa till korset efter allt skit-snack om Bengan 26.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det frimärket finns hemma hos mig med. sitter bland mina hockeybilder ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segla vem JAG??? Låt se nu NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt slog in! Till och med spådomen om Wikegård ... en eloge för din gratulation till Bengan i TV-studion 21.gif\  Och Dam-Kronorna stod i främsta ledet på segerfesten!

Någon som behöver veta något mera om framtiden? smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...