Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
nirilli

Bavaria skit eller bra båt

Rekommendera Poster

Men lilla vän (läs nirilli)

 

För att citera några av dina faktabaserade inlägg (dessa kommer att bli klassiker)

 

Billigt betyder att du inte får topp kvalite

-Smart kille, men kanske en kvalite som man tycker är värd priset???

 

Vi är rätt många som försöktb förklara för honnom att Seldens Volvo Elvströmssegel inte bara gör en sorts master segel eller motorer utan att det finns både billiga och dyra grejor.

Jag påstår att Bavaria från Volvos sortiment Från Seldens sortiment väljer det billigaste hela vägen.

-Så du menar att du hellre betalar mer än du behöver för en Volvo motor?

För nu säger du inte att kvaliteten är sämre längre, hur skall du ha det?

Tror du verkligen, innerst inne, att Volvo och Seldens skulle göra avkall på kvaliteten och sälja grejor som kan sänka deras företag?

 

Du blir arg över att jag skriver att Bavaria köper billig utrustning till sina båtar.

Trots att det är så. Bavaria gick ut med anbud på segel till sina båtar.

Biligaste anbudet kom från Elvström segel

-Att du inte driver eget företag är ju uppenbart, vilket företag går inte ut och begär in offerter????? Finns väl inget företag som köper från första tillverkare de hittar??

 

 

Hittade ett bra till

Och var ligger nöjet för dessa seglare jag mår dålig i en båt som inte har rätta bettet på sjön. Att sitta i en underiggad båt med dåliga segel och stor avdrift och häftig krängning pga av segel med fel form nej då blir jag hellre hemma.

-Kan du inte vara så snäll och stanna hemma då, alla har inte samma mål som du har med sin segling eller kanske hellre lägger pengarna på annat.

En tanke som slår mig är hur din flickvän som såg din gamla slitna båt du hade på 70-talet orkar stanna kvar och gifta sig med en sådan negativ person som du uppenbarligen är........

 

Du vet väl också att på din Cumulus (faktiskt din årsmodell) så var det från början skumfyllda roder som kunde brytas av, kallar du det kvalite? Låter som något jag inte skulle vilja segla med i, som du säger, 20 sekundmeter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lätt skakad över din okunskap DARA. Allting i livet handlar inte om billigast pris. Att segla med en båt med dåliga segel är rent av farligt båten styr inte som den ska. Den tar ingen höjd och uppför sig inte som den ska. Därför tvingas jag och många andra att betala alldeles för mycket för att få segel av bra kvalite. Det handlar inte om ambitioner det handlar om säkerhet till sjös.

Dessutom tycks du tro att Volvo och Seldens har en produktkatallog som bara omfatar en motor och en mast. Volvo har massor med motorer på marinsidan och om du eller en båttillverkare skall köpa motor så är det bara att välja. Seldens katalog omfatar en djungel av profiler länder modeller och valet är ditt. Och här hävdar jag att eftersom avaria är ett lågtprismärke så väljer dom billigast tänkbara hela vägen.Det är inte Seldens som hålbarhets beräknar om den mast du valt till din båt skall hålla det är du. Om du vill köpa en alldeles för tun profil till din båt så är det ingen på Seldens som hindrar dig.Och genomgående väljer Bavaria

aldeles för små riggar till sina båtar. En segelmakare jag känner fick i uppdrag att få fart på en Bavaria och fick göra extremt buckiga segel därför att båten var underriggad. Samtidigt var han orolig att riggen inte skulle hålla pga de ökade krafter dessa segel gav i riggen.

 

Det är en jävla skillnad på en bil och en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var ligger nöjet för dessa seglare jag mår dålig i en båt som inte har rätta bettet på sjön. Att sitta i en underiggad båt med dåliga segel och stor avdrift och häftig krängning pga av segel med fel form nej då blir jag hellre hemma.

-Kan du inte vara så snäll och stanna hemma då, alla har inte samma mål som du har med sin segling eller kanske hellre lägger pengarna på annat.

 

 

Dara det är sådana som du som sjörädningen får hämta och som höjer våra försäkrings premier. Sådana som helre lägger pengarna på annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Er det ingen som kan stoppa denne persons ambisjoner om å dra dette forum ned på havets bunn??

Jag tror mange nå er trøtt på denne evige,tildels usakelige Bavariadiskusjon,takket være Nirilli

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt eller ej - du har ju faktiskt skrivit exakt så. Har inte klippt å klistrat utan citerat dig exakt vad du skrev. Vad är billigt med det? Att jag sedan raljerade får du ta när du skriver som du gör, dvs att du aldrig påstått att du aldrig sagt eller skrivit att Volvo gör sämre motorer till Bavaria - när du ju faktiskt hade gjort det i den text jag citerade. Du får gärna citera ditt inlägg själv och ta med den informationen ur samma inlägg som jag missade vilket ändrar betydelsen av det du skrev.

 

Att man från Bavarias sida på sin familjebåt t ex väljer ett enklare block än på en racer, en enklare motor än på en motorseglare och en tunnare mastprofil än på en båt som är byggd för att seglas över oceaner är väl inget konstigt? Tycker att motsatsen vore märkligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria är världens bästa båt. Allt är bra mycket bätre än alla andra båttillverkare. Är du nöjd nu drar jag inte ner forumet nu.Du tycks ju vilja ha det så alla ska tycka som du Slaraffen. Det du äger är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej när någon skriver att man måste stoppas då är nivån låg och tillåter ingen åsiktsfrihet. Då är det väll bäst och hålla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag svårt att följa den här tråden särskilt mot slutet. En sak jag undrar är varför inga Bavaria ägare skriver (undantaget Slarafen, men han säger inte mycket om sin båt och är inte från Sverige vilket inte ger samma tyngd). Är Bavariaägare inte intresserade av att berätta om sina båtar, plus och minus, och i så fall varför är dom inte det ? Antingen så nöjda och glada att dom inte bryr sig eller tvärtom så besvikna att dom inte orkar skriva eller kanske helt enkelt inte särskilt enagagerade och kunniga båtägare ??

- För det är ju så att vi är många som förundras över låga priser och till synes fina båtar men faktiskt vill få lite riktigt kött på benen !

 

Senast ändrad av Strega | 28 juni 2007 | 13:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte Nikkra och Jimsan - de har också Bavariabåtar och har skrivit i tråden. Maila dem gärna om du vill påkalla deras uppmärksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå begynner det bli inntressant å engasjere seg i denne tråd igjen,når man faktisk kan diskutera sakligt.

Men jag fattar inte at jag inte er representativ,at jag inte taler om min båt?Jag har forsøkt i flere innlegg forklara hvorfor jag valde Bavaria framför vissa andra båtar,jag har forsøkt komme noe som jag synes er negativt,og noe jag synes er positivt,men det drunknar kanskje i all osakligheten??At jag inte er svensk,gjör meg forhåpentligvis inte okvalifiserat,når jag har seglat i nestan 30 år med svenskbygde båter og varit mer på den svenske vestkyst enn den norske,ihverfall like mye.Jag har varit i seglarmiljø siden 1984 med mange av mine venner med alle mulig tenklige seilbåtmerker.Faktisk har jag min båt liggande i Strömstad hela 6 mnd sommerhalvåret og er på den svenske vestkust hver enda helg semester!!??

Man må også huske på at Bavariaeiere både i Norge og Sverige har sitt eget forum ,hvor man faktisk diskuterar sakligt,på godt og vondt.

På disse fora er man inte redd for at komma up med både negative og postiva sidor.Det er faktisk mange ganger så hög aktivitet på dessa 2 fora som samtlige andra klubbfora tilsammen!!

Det er faktisk nestan like stor aktivitet på den Norska Bavariaklubbens

frum som det er på dette forum!!!Og det er et klubbforum,

Så for all del,jag har ingen problem med og komma up med hva som er postivt og negativt med min Bavaria 38 Cruiser fra 2005,men da må man lesa hva som står,og inte sable det ned med direkte osannheter,som f.eksempel om at den Volvo Penta 2030 som står i min båt,INTE er en NORMAL/orginal Volvo Penta,men en dårligere utgave.Da er det ikke noe rart ingen Bavariaeiere skriver/svarar på detta forum!!!!

mvh

Slaraffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sa jag håll med honnom så blir han glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck....Samma debatt som de som finns om Bayliner,många viktigpettrar som aldrig ägt eller äger någon Bavaria snackar så mkt skit....

Det ær klart att en ägare till en möglig gammal skorv inte kan sitta tyst när en glänsande ny båt säljes för samma pris som han tror sin är värd...

Jämför inte gammal skit med nytt...

Jämför hellre nya båtar  mot nya båtar....

Låt oss säga att en Najad kostar 3 miljoner,och en Bavaria kostar 1,5 milj..

Givetvis är Najaden iaf som Märke,mer värd men inte är väl Bavarian skit bara för det..Kost/nytto effekt,känns det igen............

För att citera kanske Väskustens mest välkände varv..

Inte nog med att den är allt för dyr,så är botten allt för tunn......

Detta efter att en Ny HR 42 blivit grundstött...

Och klaga inte på Norrmannen....

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ser jag att det är en tomte men menar du att någon är en tomte eller tycker du bara att det är en kul tråd ?

(påminner en del om hur planket var innan det blev inloggningskrav)

 

- jag saknar fortfarande konkreta plus och minus (gärna kortfattat!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här debatten är lite som vilken tidning man skall läsa, Expressen eller Aftonbladet. Det kommer alltid finnas de som talar sig varma om saker som andra gillar mindre. Det viktigaste måste ju trots allt vara att man är nöjd med det man själv äger, behoven är ju väldigt olika.

 

En Bavariabåt är ju en billig sommarstuga om man vill ha havsutsikt. Att skaffa båt är snart det enda sättet för oss som bor i närheten av storstäder att kunna få en sommarstuga intill havet.

 

Jag tycker att det är förvånansvärt få segelbåtar som använder sina segel oavsett och de riggar och segel av högsta kvalitet eller något annat. Båtmärke verkar inte heller ha någon större betydlese vad gäller detta.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att Nirilli är en tomte efter de senaste inläggen han gjorde. Trodde det var därför man hade en tomte-smajlie mitt i sommaren?

 

Om jag skulle försöka mig på en plus-minuslista kring vad jag anser om Bavarias familjebåtar så får andra kasta lite skit på mig sedan 21.gif\

PLUS

Billig båt. Du betalar för en ny som en bättre begagnad i samma storlek. Pengar över till annat!

Bra boutrymmen (30:an är väl sådär med korta kojerna, men med 31:an blir det lite bättre)

Välkända underleverantörer av teknisk utrustning med ett stort servicenät

 

MINUS

- Dålig detaljkvalitet med ytor utan topcoat, obehandlade plywoodkanter, fult fanér osv.

- Dåligt med valmöjligheter (går inte att få 30-fotaren med rorkult t ex)

- Lite för dåliga seglingsegenskaper för en såpass modern båt för min smak

- Kvalitetsryktet borgar för ett sjunkande andrahandsvärde på sikt

- Låg standardutrustningsnivå

- Förlåt alla Bavariaägare nu men - FUL! Särskillt de små båtarna som ser ut från sidan som om det saknas ett par meter båt i för och akter

 

När det gäller seglen, blockserier, rigghöjd, köldjup finns det inget att invända från min sida då man kan välja de som man vill.

 

Jag kommer aldrig att köpa en Bavaria tror jag, men jag kommer å andra sidan aldrig att köpa en motorseglare eller en skärgårdskryssare heller - de är inte min typ av båtar. Jag gillar snygga välseglande familjebåtar, så hade jag 600 000 kr liggande skulle jag köpa en begagnad Linjett 32 eller liknande och piffa upp den med nya segel, fin motor och vad pengarna kan räcka till. Men nu har jag inte det så jag får vara nöjd med min lilla Misil tills vidare. 1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med att dom ser snyggare ut med växande storlek (bl.a. är ju fönsterna lika stora). Men Bavaria är ju inte EN båt, många olika storlekar och årsmodeller. Gemensamt är ju lågt pris per meter, men vissa årgångar/modeller borde ju var mer lyckade. Slarafens 38a kanske är en sådan god(are) cigarr ? Vad jag läst seglar Bavaria bra med bra segel eller har jag fel ? Detaljbrister har ju även fina båtar, värre är det med designfel eller t.ex. dålig plast etc som aldrig går att åtgärda.

 

Efter 28 år har jag rättat till inriktningen på min Scampis roder, båten drog snett och felet har förmodligen funnits under alla år. Det handlade om några få mm !

 

Senast ändrad av Strega | 28 juni 2007 | 23:20

 

Senast ändrad av Strega | 29 juni 2007 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan Peter_K, inte kunde jag tänka mig att behöva erkänna att jag håller med dig, åtminstonde till stor del.

Kvalitetsrykte och utseende (ful) är upp till person

Jag kan inte säga att jag inte skulle köpa en Bavaria, men jag håller till fullo med om att Bavaria 30 har lite taskiga proportioner,håller med Strega om att de se bättre ut i lite större storlek, på Bavaria 30 masten sitter fel och den seglar inte heller så bra som jag skulle önska.

MEN precis som jag tror du säger, så är ju smaken som baken, allså delad. Jag kan själv se mig i en Bavaria eftersom jag anser att de är prisvärda, motorn ser jag inte som en billig eller sämre variant från Volvo (vilket nirilli hela tiden verkar utrycka) inte heller att det är något fel på mast eller löpande rigg, seglen skulle jag avväga mot pris/kvalité. 

 

Jag har provseglat en del olika bavaria genom bekanta och anser att de seglar helt OK när det blåser lite mer, men det innebär inte att jag heller skulle välja en bavaria före tex en X-båt eller varför inte en Linjett 33 (tycker att 32:an e för gammal, innebär dock inte att jag anser att den e av dålig kvalité). Men jag ser ju vad jag får för pengarna. Hur mkt seglar jag på semestern? några timmar/dag MAX, resten ligger jag på en ö eller i hamn, då vill jag och min familj ha en bekväm båt. I en ny tex bavaria får jag dusch, varmvatten osv, det får jag inte för samma pengar i en 80 tals båt( jämför inte med någon nu)

 

Alla måste ju inse att det är de själva som avgör vilet typ av båt de vill ha och vad de vill lägga pengarna på. Nirilli däremot klagar bara på allt han inte  vet något om...

Men har jag tex pengarna till en 80tals Comfortina 32 , så skulle jag starkt fundera på hellre lägga pengarna på en ny bavaria (med ny motor, nya segel osv med garanti)

 

Senast ändrad av dara | 29 juni 2007 | 01:10

 

Senast ändrad av dara | 29 juni 2007 | 01:13

 

Senast ändrad av dara | 29 juni 2007 | 01:17

 

Senast ändrad av dara | 29 juni 2007 | 01:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skal forsøke vara kortfattet,men det er inte enkelt i denne sammenheng.

Hvorfor valet ble en Bavaria 38 Cruiser våren 2005,var av følgende grunner:Drömbåten var en Maxi 1300(har alltid vært Maxi fan etter at fornyelsen fra Mixer kom.)

Maxi 1300 ble mye dyrere enn det jeg hadde tenkt legge i båt,nærmere 2.8 mill utstyrt.Hva var familien så villig til å legge i båt,jo ca.1-1,2 mill.utstyrt,og så ny som mulig,og den skulle seile bra,god bokomfort og vi skulle kunne få igjen pengene ved salg..Etter å ha trålat gjennom markedet vinteren 2004,satt vi igjen med 2 alternativer:1)Ny Maxi 1050 eller ny Bavaria 38.Det ble en Bavaria 38 Cruiser med dyp blykjøl og påkostet seil.

 

Postive sider/opplevelser:

Gode seilegenskaper i hele vindregistret,går faktisk bra også på lettvind,og seiler greit opp til sitt Lystall på 1.23

Mye båt for pengene.

Top seriøse leverandører på utstyr.

Innredningen/planløsningen er meget bra etter vår smak.

Stor/fin cockpit som inte minst  også er behagelig når man seglar.

Bommen hög,och aldrig farlig ved ufrivillig jibb.

Fantastisk sprayhood.

Mahognyinnredningen er snygg.

All synlig plastarbeide virker solid og bra.

Aramid/kevlarforsterket front/baugparti fra kjølen og fram.

Bra skrogtykkelse og moderne produkjon.

Gode annenhåndsverdier/bruktpriser.

Bra oppfølging fra forhandler ved reklamasjoner.

 

Negative sider/opplevelser:

Vi hentet båten i Danmark, og overlevering av nybåt fra underleverandør i Danmark var totalt misslykket.

Toppcoat mangler på endel usynlige steder.

Plywoodender er ikke behandlet.

Ved sterkt regnvær er vannet drenert inn ved garagelukkan og ned på cockpitdurken!!???

Lakken på den ellers så snygga mahognyinnredningen er inte av god kvalitè,blir fort hvite merker/striper når man stukar borti med skarpe gjenstander.

Kunne ønsket noe større rorutslag,og et større ratt.

Dårlig svingradius.

Savner løygang i cockpit.

 

Kunne forlenget lista på både og - siden noe,men dette er i store trekk det jeg kommer på for å begrense mitt innlegg noe.

Min kamerat har en 37,og jag har flere bekanta med både 36-34 og 33,så det er mye sammenfallende synspunkter her som gjelder de fleste Bavariamodeller.

Seglarhilsen

Slaraffen.

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, Maxi 1050 är just en båt som jag delvis har fastnat för. Men den är lite trång i förhållande till priset...Vissa brister på Bavaria verkar vara lätta att åtgärda såsom brist på topcoat eller t.ex läckage. Finish på inredningen är väl det mest uppenbara som det sparats på (ser i alla fall robust ut), är trät av god kvalitet så det går att slipa, lacka om efter några år ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, håller med där. Har lackat och pulat med min inredning ganska duktigt, men frågan är om man vill göra det med en ny (eller nästan ny) båt. Anledningen till att man köper nytt är väl just för att slippa hålla på med sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man haft en HR är det väl svårt att acceptera den nivån på inredning men har man lägre krav, kanske klängande barn och krafsande hundar, kanske hyr ut, är det nog en annan sak. Fast jag har varken (små) barn eller dylikt. Framför allt har jag inga pengar till byte ännu...

Det värsta  med Bavarias inredning tycker jag annars är den där träimitationen kring däcksluckorna som ser ut som karamell, men även det går nog att fixa, fast förmodligen kostsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fn kan någon som har em gammal Misil,snacka skit om båtar som ær værda 20-30ggr mer---Luktar avis lång väg....................

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHA vad kul att det tjafsas även i seglarkretsar,byt ut namnen på båtarna och ersätt dom med bayliner,nimbus,aquador och skippa segeldetaljerna så vet ni hur det ser i motorbåtsforumet,ha en trevlig sommar i era olika båtar,dyra som billiga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det faktum att tråden om Bavaria lever än medan trådarna om Hr och X båtar är döda är bevis på att Bavarian väcker många känslor. De som valt Bavaria

försvarar sin båt medan andra tycker illa om låprislinjen. Påhoppen dugar tätt jag har aldrig i något sammanhang blivit kallad för så många tillmälen som i denna debatt. Jag lägger av nu men kommer alltid att hävda att Bavaria är en bilig båt som är rent utav farlig. Här finns för många Komendörer och hedersmedlemmar som tycker mer än dom seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


nirilli beklagar att han utsätts för så många påhopp,det är inte så konstigt när han kommer med en massa osakliga och grundlösa påstående

citat:Bavaria är en billig och rent utav farlig båt slutcitat.I mitt fall

var alternativet till en ny Bavaria 30 en begagnad båt från 80 talet i ungefär samma prisklass.Jag är bekant med en välkänd besiktningsman och

han anser att Bavaria är bättre byggd än de flesta båtarna från 80 talet

gällande bl a röstgärns infästningar kölens infästning mm.Det är många

farliga båtar som seglar omkring!Det finns ingen annan segelbåt som

får så mycket spott och spe som Bavaria.Varför ifrågasätts aldrig

de dyra segelbåtarna? Måste en segelbåt på drygt 30 fot kosta över en miljon kr för att bli accepterad.Är det ingen som funderar över att

de dyrare varvens vinstmarginaler är mycket högre eftersom de de har mycket lägre tillverkningsvolymer sämre inköpspriser och orationell

produktionsteknik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Bavaria får onödigt mycket dålig kritik, helt klart ska man jämföra med alternativen för samma peng.

Däremot tror jag inte att de svenska varven med dyra båtar har så mycket större vinstmarginaler, det kostar ganska mycket att producera båtar i mindre serier på ett hantverksmässigt sätt. Sedan är det upp till köparen att betala för en båt där konstruktören funderat extra länge på de finurliga lösningarna och lagt extra mycket energi på att rita ett vackert och välseglande skrov. Och där hantverkarna strycker några lager extra fernissa på varje träbit.

Bavariornas inredningar kanske inte har den där extra finnishen i inredningen men det saknades på flertalet av de svenska 80-talsbåtarna också, samma sak gäller de flesta punkter där det klagas på Bavaria idag.

Jag själv tillhör kanske den typen som betalar lite extra för möbelfinnish och seglingsegenskaper men jag har full förståelse för de som väljer Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...