Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
nirilli

Bavaria skit eller bra båt

Rekommendera Poster

Jo, det är min båt som ligger i Karlslund. Vad som hänt har jag beskrivit tidigare, men det går bra att läsa igen....

Det är den grunda kölen som inte håller för grundstötning, så nu sätter jag på en djup. Fö kan jag meddela att skrovet inte är tunt vid kölen som vissa påstår. På B30:an är det ca 30 mm.

Mvh

Niklas

 

 

Senast ändrad av nikkra | 19 juni 2007 | 21:20

 

Senast ändrad av nikkra | 19 juni 2007 | 21:21

 

Senast ändrad av nikkra | 19 juni 2007 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du anser att jag sprider skit, det enda jag gjort är att referera till ett inlägg i ett annat forum där man uppenbarligen träffat på en 30:a utan köl. Förklaringen finns (numer...) i inlägget under ditt av ägaren själv som beskriver orsakerna tydligt och sakligt på sin hemsida med bilder och allt där han konstaterar att korta kölen inte håller.

 

Vari ligger skitsnacket menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skitsnacket ligger ju i hur du framställer det

 

Tappat kölen är ju en bit ifrån vad som tydligen har hänt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...har aldrig påstått att båten tappat kölen, det var en fråga...

Att Bavariabåtar faktiskt har tappat kölar är däremot väldokumenterat, men i det här fallet visste jag inte om det var så. Därav frågetecknet. Och nu har det kommit ett svar som visar orsaken, dvs det var själva kölen som gick sönder, inte båten, och alltsammans satt kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,kan du inte selv lese ditt eget innlegg??

hva er det du skriver??.

Senaste költappet??

Du antyder jo helt klart her negativt  senaste av mange/fler??

 

Huff!!!!!!!!!!!!!!!1

mvh

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att en del båtklubbar inte tar upp båtar som inte kan stå på sin egen köl (för att botten är för tunn /mjuk), det gäller bl.a. vissa Beneteau men n.b. inte Bavaria. Jag måste säga att jag saknar Match serien (35, 38 resp. 42 fot) som ju såg ut som en riktig segelbåt i linjerna, det hade väl inte varit så dyrt att producera den med hållbar köl eller fanns det andra brister också ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bild på B35 Match

 

Senast ändrad av Strega | 21 juni 2007 | 02:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du ge dig!

Jag har inte antytt ett költapp på den här båten, jag undrade om det var så! Och att båtar ur Matchserien tappat kölar tidigare är väl ingen som ifrågasätter, därav senaste - med ett frågetecken efter.

 

Jag vet vad jag menade när jag skrev inlägget och har nu förklarat det TVÅ gånger, så sluta tala om för mig vad jag egentligen avsåg!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,det er selvsagt ingen tvil at du selv vet hva du selv mener!!!!!!????

 

Men det er hva jeg  og kanskje noen få andre oppfatter det som faktisk er skrevet,som inte vet hva du tenker ,bare leser ditt innlegg bokstav for bokstav helt enkelt.

 

 

Senaste költappet

 

Forøverig skal jag også i år segla på den flotte Vestkusten,og vil av ren nyfikenhet gå innom alle de rep.verkstadene som jag tilfeldigvis kommer til å ligge i nærheten av,og gjøre meg mine refleksjoner/notater om hva slags ikke Bavariaer som ligger til reprasjon vedr.köl-plastskador,og fråga hva rep.beror på.Får jag noen personligen statestik på dette,så serveres den på dette forum også.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slaraffen ge dig någon gång. Du tycks vara den enda i hela världen som hävdar att en Bavaria är lika bra som en HR eller Najad. Inse någon gång att Bavaria är havets Trabant.Ett lågprismärke för penisionärer som vill bo bra i hamn och nästan alldrig går ut och seglar. Tror du verkligen att

denna ständiga debatt hade pågåt om det inte varit så att Bavaria båtar inte är av bra kvalite. Varför ser man aldrig någon Match Bavaria på havskappseglingar det hade ju varit toppen för en kappseglare som inte har tillräkligt många miljoner för att äga en X båt att kappsegla på lika vilkor med en billig båt. Dom vågar helt enkelt inte riskera sina liv i en undermålig båt.Nu kommer du väll att fara ut i oföskämd hetter igen. Vad är ditt yrke säljer du Bavarior?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innlegget er inte ens verdt at komentara.

Det er tydeligen helt umulig å få til en balanserad,saklig meningsutveksling  vedr.dette emne,her er det kun ensrettet skitsnakk som gjelder.

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nirilli, snacka om att sjunka lågt

Du försöker inte ens föra ett vettigt resonemang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bavaria 30 köpt ny 2006 och vill tala om varför jag valde den.

Jag är inte nybörjare,ej pensionär,inte ointresserad av segling och ej

dum i huvudet etc.Jag hade tidigare en mindre segelbåt från 80 talet och

ville ha bättre komfort ombord.Mina krav var:full ståhöjd i hela salongen,

separat toalett vid ingången,rattstyrning.Den fick inte kosta mer än

625000kr.När jag kollade marknaden fann jag att det var gamla 80 talare

mellan 32 och 35 fot som fanns i den prisklassen.En båt från 80 talet

är mer eller mindre ett renoveringsobjekt-jag vet eftersom jag själv hade

en.Jag har varken tid,lust eller råd att renovera en gammal 80 tals båt.

Bavaria 30 motsvarade mina krav,den har sina brister och är inte perfekt,men ingen kan inbilla mig att begagnat alternativen från 80 talet

är perfekta byggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slaraffen, har du varit inne på det inlägget i det andra forumet jag länkat till? Har du då sett vad jag skrivit där?

Tycker du verkar sä sjukt överkänslig att man inte ens verkar få nämna att det faktiskt förekommit problem med vissa modeller av Bavariabåtarna, eller att vissa exemplar har problem. Och självklart är det så att andra fabrikat också har problem, men det vill jag minnas att det startade en annan tråd om som snart dog ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett försök till inlägg utan att slänga bensin på brasan...

 

Skiljer sig Bavariaägare åt i Norge och Sverige?

 

I Sverige ser man den aldrig (läs nästan aldrig eller inte så ofta) kappsegla men i Norge så verkar det vara mer frekvent, stämmer det?

 

På Fearder Race var över 100 Bavaria anmälda men tyvärr så kom inte så många båtar imål (gäller alla fabrikat) men i vår klass lyckades en Bavaria 35 Match komma imål vilket betyder att den måste ha seglat bra.

 

http://www.sandaker.no/resultatliste.asp?klasse=1251&Submit1=OK&seilasid=94&notop=1

http://www.sandaker.no/resultatliste.asp?klasse=1251&Submit1=OK&seilasid=94&notop=1\' />

Så att inga Bavariabåtar kan segla stämmer inte...

 

Att det sen är stor skillnad på en Bavaria 30 och en Bavaria 35 Match är en helt annan sak...

 

Mvh / Håkan


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, håller med att det är tråkigt. Framförallt verkar det vara cruisermodellerna som saknas på kappseglingsbanorna i Sverige - riktigt tråkigt! Det vore dessutom ett bra sätt att döda den eventuella myten kring att Bavariabåtarna inte kan segla!

(...och det gissar jag är en myt, har sett personer som såg ut att veta vad de höll på med ratta en Bavaria 30 i våras med ganska bra fart, även om vi seglade om dem, men fattas annat då båten vi seglade i har ett LYS på 1,15... 8.gif\ )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant köpte sig en match 35 a och undet en segling till Tyskland i hårt väder upplevde han hur hela boten rörde sig. Mantågsstötorna infästningar var så klena så om man lutade sig mot mantåget så svikdade däcket. Dom upplevde att dom var rädda hela tiden att båten skulle gå isönder. Han är numer en lycklig ägare till en First 31,7 a som han käner är en betydligt gedignare båt. Men som jag tidigare hävdat vill du ha en bra sommarstuga väll förtöjd i en säker hamn köp Bavaria.

 

Om Slaraffen, : Ursäkta att jag i mitt tidigare inlägg tappade sakligheten. Men Slaraffen verkar mer än lovligt enögd och jag misstänker mer och mer att han är säljare av Bavarior.Detta basserar jag på att han konsekvent vägrar att erkänna att det någonsin förekommit något som helst fel på en Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En bekant köpte båt 2005,han valde mellan en helt ny Bavaria 37 och en

Hallberg-Rassy 352 från 1988.Båtarna kostade ungefär lika mycket,eftersom

han är snobbig valde han Hallberg-Rassyn.Han har lagt ner över 200 000kr

bara i reparationer:ny turbo till motorn(2003 turbo),renovering av topplock,nytt backslag,reparation av teakdäcket,nytt storsegel,renovering

av elsystemet mm.semestern 2006 blev förstörd när backslaget havererade.

Även en såkallad kvalitetsbåt blir gammal och sliten och kostar pengar och

tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,jag trodde dette forum var for båtentusiaster,og inte for personer som hela tiden tappar sakelighet,og kommer med personangrep på lavnivå!!

Det hadde vært trevligt om man leste  mine innlegg før man utalte seg om hva jag verkelegen menar,eller er det min norska som er vanskelig å forstå??I overfornevnte personangrep/karakteristikk  er jo ikke et eneste ord eller setning som stemmer??

Jag har gang på gang påpekt Bavarias brist på kvalitet vedr.innvendig finish og innvendige detaljer,og prøvd komme med en noe mer balansert mening om at uppbygnad inte ligger tilbake for noen som helst båter produsert de senaste 10 år.Jag har forsøkt imøtegå de vannvittige påstandene om at Volvo Penta-Seldèn etc.etc  lager egene dårligere produkter til Bavaria.Jag har forsøkt forklare skillnaden på Match serie(en renspikka  ragattaserie,sammenlignes med det vi før i tiden kalte dansk flygepapp)og Cruiserserien .Jag har forsøkt stille spørsmål om alle de svensker /normenn/dansker ,som faktisk kjøper Bavaria og INTE er nybegynnere/inte ligger kun i havn,men verkelegen liker å seile,vi må være en gjeng vannvittige dumma mennesker.Har forsøkt forklara at vi også har evnen til å gjøre grudige forundersøkelser før vi gjorde vårt val.Jag har forsøkt komme med innspill at begagnadprisene faktisk holder seg meget bra i forhold til samtlige konkurrenter.At man kan få en meget bra NY kvalitetsbåt til en overkommelig pris for de aller fleste,så mange flere mennesker kan få uppleva den fantastiske livs-stil som heter segling,og at denne hetsen minner meg mye om hva Maxi gjennomgikk på 70 og begynnelsen av 80 tallet.

For å stille nyfikenheten til nirilli,som nå har frågat 2 gonger om mitt yrke,så er det ägare av en Fisk Engros/Export,så her var det nok engang et kraftig skivebom

mvh

Slaraffen,en seglarentusiast.

 

Senast ändrad av slaraffen | 26 juni 2007 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser trådens samtliga inlägg samt vår Norske väns senaste inlägg förstår ni då hur trött man blir.

Vi är rätt många som försöktb förklara för honnom att Seldens Volvo Elvströmssegel inte bara gör en sorts master segel eller motorer utan att det finns både billiga och dyra grejor. Och att Bavaria väljer tex duk av lägsta kvalite för att presa priset.

Men karln nekar Elvströms segel är lika om de är tillverkade av kolfiber eller av toa papper. Som om varumärket skulle göra grejorna bättre.Jag ger upp. En x 35(danskt flyvepapp) och en Bavaria matsch 35 är lika bra. Trots att X 35an blir utsed till det ena kvalitets priset efter det andra.Medan

Matchen snart är glömd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nirilli, så vad du säger är alltså att Volvo Penta tillverkar en sämre motor till just Bavaria båtarna, skulle inte tro det va.

Dina inlägg är bara löjliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Volvo Penta tillverkar en motor som är sämre för Bavaria båtarna däremot kanske de inte tjänar lika mycket på varje såld motor. Idag är det så att eftermarknaden är minst lika viktig som förtjänsten vid nyförsäljning. De flesta som ägen en ny Pentamotor springer inte och köper sina reservdelar på Biltema, de håller sig till orgnialdelar, dels för att garantierna skall gälla och dels för att det ger en viss trygghet, detta tjänar Penta pengar på.

 

Den motortyp som omnämnts ovan finns den i andra båtar, frågar eftersom jag inte vet?

 

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta D1-20 som sitter i Bavaria 30 finns i andra båtar också, ja. Bland annat Delphia 29.

 

/j

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,ni får verkelegen unnskylde mine svenske seglarvenner,men her er grensen nådd for lavmål.Jag blir verkelegen redd om dette er en svensk segalerentusiast,men jag vet bettre.Det er det faktisk inte.

Svenske seglarentusiaster har meget godt greie på segling og båtar,men det finnes tydeligen kverulerende unntak,som trekker dette intressante forum ned på et lavmål jag inte har upplevd nogon stans.Kan man inte lesa??Takk for meg i denne omgang.

mvh

en ekte norsk seglarentusiast

Slaraffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just motorer kan jag inte så mycket om. Men riggar och segel kan jag.Det är tveklöst så att Bavaria segel är ett begrepp tillverkade av billigast tänkbar duk och redan efter ett eller två år så är all form borta och båten kränger bara.Och jag antar att om HR tillverkade en båt av Bavaria 30 storlek så hade de valt en större(dyrare )motor. Om X båtar tillverkat en Bavaria 30 hade de valt en högre och dyrare rigg. Bavaria har som ide att tillverka så billiga båtar som möjligt och väljer så billiga tillbehör som möjligt sen om det är så att Volvo gör en lågprismotor till Bavaria eller ej vet jag inte och har aldrig utalat mig om även om Bavarias supporterklubb tycks hävda detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad mycket skit du snackar nirilli, du har ju just ändrat din historia angående motorerna.

Ingen säger troligtvis emot att Bavaria försöker köpa in tillbehör till låga priser, det är liksom deras försälningsidé, vilket du verkar ha missat. Det innebär dock inte att de köper in sämre kvalité, de kan nämnligen pressa priserna eftersom de har stora volymer. (nu har du lärt dig ngt nytt)

 

Att jämföra storleken på motorerna är liksom inte heller grejen, HR behöver större motorer eftersom de är tyngre båtar och profilierar sig mer åt motorseglarklassen. Men du nämnde ju X-båtar, en 10hk Bukh är väl inte mkt till motor för en 10 meters båt (X-99)?

Det hela mynnar bara ut i din avundsjuka och du visar bara mer och mer brister i dina fakta. En Bavaria 30 har tex 18hk, räcker inte det? Din gamla Cumulus har 7,5hk alt 12hk!!!!

 

Du e bara dum när du jämför HR, Bavaria Cruiser och X-båtar, de försöker inte ens konkuerra med varann

 

Inte verkar du kunna segel heller.

Typ av segel är ju ett val man kan göra hos Bavaria, alltså är man nöjd med en enklare segel så får man en billigare båt, vad är det för fel med det??

 

Sedan kan nämnas att ett test gjorde på Bavaria 30, man skar ut en bit bakom kölen och som mätte tjockleken, 22mm var laminatet, har du hälften i din Cumulus ska du vara nöjd (Tolka inte detta som om jag säger att Cumulus är en dålig båt, det tycker jag inte).

 

Läs även mer i På Kryss nr 3 april 2007 där de jämför kvaliteten mellan bla Bavaria och HR och se vad proffsen säger. Lyssna inte på Nirilli.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar också tycka att det gått lite över styr. I stort sett alla båtar av lågpriskarraktär har t ex segel i enklare duk med som standard, men för en summa får man bättre grejor - valfritt som nämns ovan. Och om man är Europas största tillverkare av båtar är det självklart att man kan köpa riggar, motorer, däcksutrustning till ett lägre pris än en tillvekare som producerar en tiondel så många båtar - utan att det är sämre kvalitet för det! Sedan - vilket ju Slaraffen också skriver - är det en lägre kvalitet på fanéret i båtarna i inredningen är t ex HR, men det är väl inget konstigt med det? Det är ju inget man från Bavarias sida mörkar direkt...

 

Så, låt oss hålla oss till fakta. Vet du Nirilli t ex att man har en sämre kvalitet på aluminiumet, extra tunnt gods, sämre vajrar osv osv till riggarna (som du ju kan enligt ovanstående inlägg kan...) eller vad är det som gör att de är sämre på Bavariabåtarna än andra liknande båtar? Att riggen är högre på en kappseglare än en motsvarande famlijebåt eller att motorn är större på en motorseglare än en segelbåt är väl ändå självklart för de flesta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad jag avskyr folk som tror sig höra saker eller läsa saker som aldrig är sagt eller skrivit Dara tror sig ha upplevt att jag påståt att Volvo gör sämre motorer bara till Bavaria. Vi kan väll försöka hålla oss i vaket tillstånd här på forumet. Jag påstår att Bavaria från Volvos sortiment Från Seldens sortiment väljer det billigaste hela vägen.Detta har jag skrivit typ 20 gånger i denna tråd. Jag har alldrig heller påståt

att det är sämre kvalite i alminiumen eller i det rostfria i Bavarior så håll er vänligen sluta halussinera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, måste halussinera nu då... 13.gif\

Bavaria är så stora så dom får tillverkarna att göra en speciel Bavaria serie billigt men med låg kvallite. Och tvingar där med selden,Volvo,Elvström att göra avkall på sitt kvalitets tänkande.

 

Oooooohhh, färgerna... FÄRGERNA!

VILKA FÄÄÄÄÄRGER!!!! \blink.gif\http://www.fendern.se/segla/html/emoticons/blink.gif\ border=\0\ />

 

Senast ändrad av Peter_K | 27 juni 2007 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rätt billigt knep PeterK att ta ett Citat ur sitt samanhang och göra sig lustig över det. Och jag orkar inte dementera fler gånger. Men nivån är laggd Peter k du har ju gjort rätt många inlägg här ska se vad jag kan klippa och klistra ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...