Muevo 0 Postad 17 Januari , 2007 Jag är en kille på 20 år, som har starka funderingar på att köpa båt. Men jag känner tyvärr inte till alla de olika kostnaderna för att ha båt, då jag inte är en båtmänniska i grunden. När man väl har köpt sig en båt, vad kostar det utöver det? Skatter, försäkringar osv? Tacksam för svar! //MVH JLMJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 17 Januari , 2007 Finns idag ingen båtskatt.Det du får betala är eventuell avgift för hamnplats, upptagning/iläggning, eventuellt medlemskap i båtklubb, vinterförvaring etc. Vet inte hur dina funderingar kring detta ser ut... (?) Försäkring bör man nog ha. Premien för dessa beror på typ av båt, ålder, motor och plats. Likt bilförsäkringar... Kolla med ditt försäkringsbolag (min HT båt i 5 m klassen kostar några hundringar/år i Vänern). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 17 Januari , 2007 Fortsättning på föregående: Service, reparationer, underhåll typ wax och rengöringsmedel och bottenfärg, segel, drivmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 17 Januari , 2007 Fortsättning från förra... Tampar, fendrar, ankare mm Föräkring skiljer sig mycket. Ska du ha en snabb dyr motorbåt kan du komma upp i 10000-15000 i försäkring. Väljer du en begagnad båt så finns oftast basutrustning och premien kan vara lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 17 Januari , 2007 Glöm inte säkerheten, många båtar är bristfälligt utrustade och som alla vet kostar allt som har med säkerhet att ordentligt så där kan man nog räkna me några kronor om man inte hittar en ordentligt utrustad båt direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 17 Januari , 2007 Som ett litet kan ja ju tillägga att du inte kommer ångra dig om alla de dyra utgifterna när du e ute en fin sommardag. Ngn hobby ska man ju ha och varför inte båt! E det segel eller motorbåt du funderar över? Sen vad gäller alla de olicka utgifterna så hänger det lite på hur tummen sitter i handen, fixar o pular man själv så kan man komma ner en hel del i dineros... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muevo 0 Postad 18 Januari , 2007 Tack alla ni för bra svar! För er som vill veta, så gäller detta en träbåt, en Solö Aqua Cabin- -67. Den är rejält bra skött, ser riktigt fin ut och skuffen är totalt ombyggd. Mycket renoveringar och förbättringar. Känns som en väldigt intressant båt att ha i sin ägo, och som sagt, en fin sommardag med denna vore inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 18 Januari , 2007 Kan ju oxå tilläggas att allt du vill köpa till båten vare sig det är en kork bit till nyckeln eller reservdelar till motorn så är det väldigt dyrt. Verkar som alla handlare har flera 100% i marginal på allt dom säljer. Såvida du inte lyckas hitta prylar på biltema eller classe.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 18 Januari , 2007 Aha, då rekommenderar jag ett besök här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Klicka på Hur mycket jobb är det med träbåt egentligen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Januari , 2007 Glöm bara inte att det kostar att ligga på topp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 18 Januari , 2007 Tror redan att dom har skrämt dig, med kostnader, men jag måste lägga lite till i såren. Hamnavgif kan vara fasen så dyr och varierar från plats till plats och likaså är det med anskaffning av båtplats (beror på vad du bor). Hoppas att du har kollat det, så du inte blir chockad , när den dagen kommer. Välkommen i gänget och lycka till / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 18 Januari , 2007 Ja är vi inte små dårar alla vi som har båtar. Kostar skjortan och mycket jobb och ständiga bekymmer och funderingar på vad man ska prioritera. Man det finns ju en anledning till att vi håller på med det! Åhhh, längtar.... PS Fast det var ju inte det du frågade om men jag ville bara balansera allt elände. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Januari , 2007 Mmmm... Vår, vax, bottenfärg, sjösättning.... snart..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 18 Januari , 2007 Jag har en 8 meters motorbåt och jag brukar säga att den kostar cirka 25 ooo kr innan jag börjat köra med den varje år. Försäkring, hamnplats, upptagning, service, måla, vaxa, mm, mm. Samt att det alltid finns något som jag vill åtgärda eller byta. Ekolod, Plotter, Dynor. Det är dyrt och jag träffar ofta på personer inom mitt yrke som missat detta med kringkostnader vid båtköpet. Jag minns en liten berättelse i Båtnytt på 80 talet som var ungefär så här. Berra hade vunnit 1 miljon på Lotto och skulle på båtmässan och köpa segelbåt, så han fick tag i en försäljare och frågade vad båten kostade.Säljaren sa 1 miljon komplett i vattnet och Berra sa okey. När köpet var klart så ringde Berra ett par dagar senare och frågade vilken typ av segel det var på båten och säljaren sa segel då tillkommer det 30 000 Så känns det nästan ibland, men kul är det på sjön i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 18 Januari , 2007 Jag glömde skriva detta En båt är som ett hål i vattnet som man kastar pengar i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Januari , 2007 Småstad..... nästan gratis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Januari , 2007 25000...... Huva, halva min båts värde... Nej, 1200 i försäkring, 1200 för båtplats. 500 för vax, bottenfärg m.m. Upptagning, sjösättning, vinterförvaring = 1 liter diesel till traktorn. Värdeminskning? Det finns väl inte för båtar? Annat är det för bilen, den är värd noll, efter några år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 18 Januari , 2007 Det e värt varenda krona, Vad skulle man annars slösa pengar på ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 19 Januari , 2007 25000kr lät lite mycket, men visst, båtkostnaden beror på vad man har för förutsättningar och nya instrument kostar ju en del... Har man pengar så är det lätt att göra av med dom Själv har jag en trailerbar båt, båtplats ute vid stugan. Båten kostar mig egentligen inget mer än försäkringen eventuellt material vid service. Vintertid ligger båten hemma på tomten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Januari , 2007 får visst redigera räknade helt uppåt väggarna tror siffrorna stämmer bättre nu. Visst kostar det, förra säsongen gick på en hundring i båtklubbsavgift bryggplatsen är 10års kontrakt och kostar 3600:- dvs 360 per år och sen surplade ankan i sig 6 liter olja och och efter som jag är snål så blandades detta på 360 liter soppa vilket blir totalt 4800:- nästan varje gång jag åkte ut så blandade soppa på 1 dl olja vilket ger minst 60 turer. vilket blir ca 80:- för varje dag på sjön men sen tillkommer ju transporten och det är knappt en mil tur och retur per dag. vilket totalt blir under hundringen per tur och dag Så mina 60 soliga dagar på sjön kostade mindre än 4 tv licenser lite underhåll tillkomm ju: bla. lite ombyggnader men dessa gick på ett ut eftersom värdet ökade med samma summa. Nya motorn som köptes billigt men hade lite dålda fel så med lite rep tid och delar var den uppe i normalvärde. Räknar man in den ökade livskvaliten med att vara ute på sjön istället för att växa fast i tv soffan så är båt ägandet rena vinsten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 19 Januari , 2007 Vi har en liten Stortriss i familjen - den har inga genomgångar för vatten i skrovet och utrustad med en mindre utombordare. Priset på båten med motor ca 10000SEK för några år sedan. Den ligger i mälaren året runt - vi var ute och seglade förra veckan, inga försäkringar, inga hamnavgifter, (boj) dvs ingenting i extrakostnader. Båten är betald sedan flera år och kostar några liter bensin på sommaren. Det går alldeles utmärkt att få det billigt! Men tyvärr går detta inte med en träbåt - den måste upp, annars så läcker den då isen släpper - spanten över vattnet har torkat ut under vintern och då vågorna kommer då isen är borta- så sjunker den tyvär! Men som jag inledde - en plastbåt utan genomgångar blir billigast- där vi ligger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 Januari , 2007 Kollar lite i tråden och ser det så här, att båten är min sommarstuga och den är flyttbar och den faktiska kostnaden är inte så dyr som en sommarstuga. I sommarstugan, sitter man fast och om man förflyttar sig därifrån, så kostar det också pengar. Sommarstugan har i regel en massa mygg, eller andra olägenheter och samma utsikt hela tiden. Båten är sommaren och sommaren är båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 22 Januari , 2007 Vi har en 7meters DC med 300hk. Såhär såg kostnaderna ut för gångna säsongen; Såhär såg Försäkring 5000, brygga/hamnplats 800kr, Service underhåll, en hel del uppgraderingar ca 40000kr. Inomhusförvaring: 0kr Sjösättning/upptagning: 0kr Sen tilkommer det ju bensin på detta också. I år var kostnaden ovanligt hög då flertalet uppgraderingar gjordes med bl a ny el, nytt bränslesystem, ny hydraulstyrning med allt, omslipning/lackning av alla trädetaljer, ny belysning i ruff etc etc.. En del delar på motorn byttes också. Nästa säsong blir det bara ordinarie service, ny cab ställning och sufflet. Betydligt billigare. Vad gäller reservdelar så kan du köpa allt sånt från USA till mellan 20% och 50% av det svenska priset. Det går definitivt att hålla kostanderna nere. Gör allt jobb själv och jaga reservdelar worldwide. Sköt om båten och framförallt se till att båten är i fint skick från början. De tar ju 650kr i timmen på det lokala varvet så det är knappast kul att lämna bort något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 7 Mars , 2007 Försäkring är ett måste, bensin, nybotten färg när du går på en bräning, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 7 Mars , 2007 Jag räknar med att min 21foots segelbåt kostar 10,000kr om året, med allt inräknat. Det skiljer narutligt vis mellan alla båtar, jag lägger en hel del på renovering nu. Sedan blir det en del ny utrustning varje år också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Asperyd 0 Postad 7 Mars , 2007 Man får nog räkna med högst kostnader första året. Ska du t.ex. bli medlem i en båtklubb är det som regel en inträdesavgift som du slipper kommande år. Köper man en begagnad båt får man kanske med en del tampar etc. men det är mycket småsaker som drar iväg direkt man skaffar båt. Naturligtvis uppstår liknande kostnader vartefter också, men första året är dyrast. Men jag tycker inte man ska stirra sig blind på kostnaderna! Tänk på alternativkostnaderna istället; vad hade du haft för kostnader om du inte haft båten? Jag ser det inte som självklart att ekonomin försämras av att äga båt. Utan båt hade iaf jag med största sannolikhet gjort av med pengar på andra (dyra) nöjen såsom resor mm. // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 14 Mars , 2007 Det är inte billigt att vara båtägare ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 Mars , 2007 Allt är relativt! Tror att det är dyrare att ha en grabb som spelar Hockey. Och framför allt: Motocross & Gocart mm. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 14 Mars , 2007 Jag har en 800 för vinterförvaring och strax över en tvåtusing för sommarplatsen. Då till kommer en trehundring i försäkring halvförsäkrat samt produkter för att hålla träet fint (lack olja osv.). Det finns kran man får låna i min kaj så där kostar inte upptagning och sjösättning. Skall väll tillägas att jag står utomhus då. Lycka till. //Makke med träseglare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 19 April , 2007 Hmm.. Äger en Stortriss, fick den gratis av en morbror.. 600:-/helår i försäkring (Folksam) 500:-/år för båtplats (2:a hand) 100:-/år tvätt och vax (biltema) Och så ca 10 liter soppa per sommar till motorn.. Billigare och trevligare nöje kan jag nog inte ha på sommaren :-) //Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser