BoatBruce 15 Postad 16 Januari , 2007 Hej! Jag är på gång med att köpa en rostfri propeller från USA. Men är inte riktigt hundra på vilken propeller jag ska köpa. Vissa propellrar tillverkars ju åt Mercury bla. Har snöat in lite på Apollo, dom ser fina ut. Men jag vet inte. är det någon som har ett säker kort som jag kan gå på. Propellern ska sitta på en Honda BF90. Mvh. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Januari , 2007 Hej, Kolla lite här: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 Själv kör jag med Yamaha Black Steel 13 x 19 tum (stålprop) på min Yamaha F115 4-takt. Blir precis 6000 varv/min (som är max rekommenderat varv på min på fullgas) med min båt som är en Yamarin 5820/58BR. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 Januari , 2007 Man kan givetvis köpa en propeller från staterna. Men vad har du tänkt göra ifall inte propellern som du köper passar din båt? (Motorn varvar antingen över eller kommer inte upp till maxvarv). Så jag rekommenderar dig, ifall du inte är 100 på stigning och storlek, att köpa propellern i svedala. Då kan du låta säljaren bestämma propellerstorleken och ifall denna inte stämmer så är det bara att byta. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 17 Januari , 2007 Eller så kollar man vad någon annan har med samma motor och båt kombination och som är nöjd. Och sedan köper man precis samma propeller från USA. Så gjorde jag. Mycket billigare än Svenska firmor. Ligger i garaget och väntar på att få komma på plats. Fungerar perfekt då kompisen har en precis likadan med samma artikelnummer, samma typ av båt o motor och jag har redan provat att den passar på drevet alltså rätt nav. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 17 Januari , 2007 Jag vet exakt vilken propeller jag ska ha vad det gäller stigning mm. Det jag inte vet är om jag ska ha en Apollo, Ballistic, Michigan, LaserII mfl. mfl. Jag skulle vilja ha ett bra tips på ett bra märke. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 17 Januari , 2007 Vad jag hört så är Mirage bland de bästa och därefter Laser II mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 Januari , 2007 Givetvis valde jag en Mirage Prisexempel för en splitter ny Mirage 21 (inkl hub (nav)) köpt av en firma i USA Artikelnr 14-13702-A46 (högergående) 399 US 94 US i frakt Sedan när den kommer till MOMS och lite tull när den når sverige samt ca 100 kr i svensk frakt 399 och 94 = 493 US med en kurs på 7 kr blir det 3451 kr 3451 och MOMS = 4314 kr Lite tull ger ca 4500 kr svensk frakt så blir priset ca 4600 Pris i Sverige 8000-8500 kr Kolla gärna själva och jämför inte med lågbudgetvarianter. Finns pengar att spara Givetvis mer strul om man behöver byta eller garanti. (men garanti gäller inte om man kör i en sten) Då vi inte kör med reklam här får ni maila mig om ni vill veta var jag hittade detta. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 18 Januari , 2007 Tack Roland! Jag har dragit ett mail till dig. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 18 Januari , 2007 Hej.. varför köper du inte en beg på våren i stället.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 18 Januari , 2007 Hej! Just nu har jag helt fel propeller. Så jag måste absolut få tag i en propeller till våren. Har jag inte löst det då så sitter jag i klistret. Köper jag en beg. propeller så måste det vara rätt stigning och diameter. Det har varit ute en propeller på blocket med rätt stigning och diameter(Ballistic). Som jag missade med en halvtimma. Sen är det några som vill ha fantasipriser oxå. Men har du en Stålpropeller 13.25 X 19, så kan jag köpa den av dig. Dessutom satte jag ut min Honda orginalpropeller 13.25 X 17. För att kanonpris på Blocket. Nypris ca: 2500:- Jag fick tom. ett mail från en snubbe som skrev att jag inte skulle ge bort grejerna, utan att jag skulle höja priset. Inte ett jä_la svar. Antingen väldigt udda propeller eller så har folk bränt alla pengar i jul. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 19 Januari , 2007 Tja! Jag kör med en rostfri trebladig propp ifrån SOLAS.storlek 14Hur som helst är jag gör nöjd!Orginalet till drevet är en alupropp, å det märks en jäkla skillnad tycker jag, i allafall mkt snyggare! hehe Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 30 Januari , 2007 Hej! Tack för alla tips. Jag kommer att beställa propellern nästa vecka. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 31 Januari , 2007 Hej. Jag fick tips från Ringhede om Mirage eller LaserII, men jag har inte hittat någon sida som säljer dom propellrarna till Honda. Jag vill ju vara säker på att den passar. Hittar jag ingen sida som säljer Mirage med hubkit till Honda 90 så blir det nog en Apollo ändå. http://www.propellersonline.com/ApolloHonda130.php Men är det någon som har någon annan site som är bra vore det kanon om ni tipsade om den. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 31 Januari , 2007 Hej: Mirage och Laser är väl mer lämpliga för större utombordare typ V6 och inombordare V8..Har du snackat med Propeller trim i stockholm..Dom kan det mesta om propellrar...Dom har säkert nåt lämpligt till din båt annars har ju Honda egna proppar..Honda Marine Propeller Trim Tel: 08-669 01 05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 Februari , 2007 Hej! Jag har redan pratat med propellertrim och de var mycket hjälpsamma. Men propellrarna kostar betydligt mer här i Sverige än i USA. Jag skulle aldrig slänga ut 6 loppor eller mer på en Stålpropeller. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 1 Februari , 2007 Ok, det klart dom är lite billigare...köpte min Mirage 19 ny i sverige för 4000 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 27 Mars , 2007 Jag köpte mig en Mirage på Propellertrim. Betala 8000:- Jag han köra 2 månader innan jag fick en liten grundkänning. Det kalaset kosta 2000:- och fixa. Om det varit min orginal prop så skulle den varit billigare i inköp. Men samma grundkänning hade genererat större skador på Aluminiumpropellern vilket skulle generera en dyrare reparation. Rostfritt rules Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Mars , 2007 Nu har jag beställt en propeller. Det blev en Ballistic till slut. Nu har jag sån tur att en jag känner ska åka över till staterna och ta med den i resväskan hem. Då slipper man Tull och Moms H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 28 Mars , 2007 Så det blev en ballistic till slut..då blir den billig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Mars , 2007 Nu har jag lite tur och dels känner lite folk samt att en kille ska åka över. Jag hade inte kunnat beställa en Ballistic från USA då det en dast går att köpa inom Staterna. Ja den blir billig. Tom. Jävligt billig, jag får inte en Alupropeller för det jag betalar för Ballisticen. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 28 Mars , 2007 Den blir nog bra till båten din..Du får väl skriva en rad när du testat proppen..om det fungerade bra med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Mars , 2007 Jag gör ett inlägg efter första provkörningen. Får proppen i slutet på April. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 28 Mars , 2007 Vad menar du med att du inte kunnat köpa en Ballistic i sverige?? Det finns i alla fal att köpa hos Propellertrim och Lidingömarin. Kanske är kassan som styr om man kan eller inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 28 Mars , 2007 Det är väl inget fel och köpa en propeller där det är billigare. Utan tull o moms kostar det ju en bråk del av priset i sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 Mars , 2007 Exakt!! Jag har pratat med Duells och Propellertrim. Duells skulle ha 5800:- Propellertrim 5200:- I Staterna 2200:- frakt Nu har jag fått ner den ytterliggare att jag slipper frakten. Jag betalar 1600:- för proppen. Jag vet inte om jag vill lägga till 3600:- för att få köpa den i sverige. Vad jag menade med att jag inte har kunnat köpa den innan är att många propellerfirmor säljer endast inom Staterna, alltså måste du ha någon som är i staterna som köper proppen och sedan skickar den hit. Så var det där denna propp är köpt ifrån. men det går säkert beställa proppar utan problem från en del andra firmor, men risken är väldigt stor att du åker på Tull och Moms H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 Mars , 2007 Man får rätt mycket bensin för 3600:- H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 29 Mars , 2007 Exakt vänta du på proppen och testa när du får den..sen vill vi höra hur det har gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 22 April , 2007 tjena Markus. Har du sjösatt båten och testat proppen ? Väntar på test resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 23 April , 2007 Tjena!! Ska få den i nästa vecka, det känns lite jobbigt nu när man ser så många som har sjösatt. Sen har jag fått tipset att höja motorn ett pinnhål, men det väntar jag med tills jag har provkört och ser vad den varvar. Håller samtidigt på att sätta dit den nya pylon jag köpte. Det är kul när det händer grejer. Jag återkommer med rapport när jag har provkört, förhoppningsvis första helgen i Maj. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser