Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Triumph

Batteri

Rekommendera Poster


Hej,

Mitt startbatteri till min Ockelbo DC21 sitter i ett fack på styrbord sida nära min bensinmotor. Hyfsat avskilt. Skall nu skaffa mer batterikraft. Kan jag ha GEL-batteri eller kan jag ha traditionella batterier då jag är lätt uppskrämd för knallgaser. Har hört ngt. om AGM, vad gäller där ?. Skall ha ett start batteri och ett för förbrukningen.

 

Tacksam för svar

Jan O

post-22839-1394234890,0247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


bilteamas slutna ger ingen gas och funkat över förväntan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör du veta att de flesta GEL-batterier kan skadas fort av den laddspänning som en vanlig generator och laddningsregulator ger. Det är vanligare att AGM-batterier tål denna laddpänning bättre.

 

AGM-batterier tar ofta emot laddning lite bättre än våta batterityper gör. Kan vara en fördel för en snabb motorbåt som inte körs särskilt länge åt gången.

 

Ytterligare en värdefull kunskap är att batterier åldras fort när man laddar ur dem lite för mycket. Och att det är lättare att få tillbaka den laddning man tagit ur ju fler batterier man har parallellt, eftersom deras inre motstånd ju minskar då de är parallella.

 

Ett startbatteri förbrukar nästan ingenting om motorn är normalt enkel att starta. (Om den är svårstartad- gör något åt det i stället). Det innebär att det i princip inte behöver laddning mellan startförsöken. Och att ett laddskiljerelä som ju kopplar ihop startbatteriet och ett förbrukarbatteri ju skapar en parallellkoppling av två helt olika batterityper med olika laddtillstånd. Kan ge minskad livslängd på båda.

 

Alternativet är att ha samma alla batterier av samma modell och  parallellkopplade, alltid. Man monterar sen ett batteriskydd som bryter bort batterierna från alla förbrukare inklusive motor och generator, om laddnivån börjar bli låg. Då finns det fortfarande gott om laddning kvar att starta motorn med (efter återställning). Denna lösning gör att man får bättre kapacitet, bättre laddning, bättre livslängd och ett system som dessutom skyddar de slarviga som glömmer båten med något påkopplat som annars skulle tömma förbrukarbatteriet till noll så det blir förstört, och som annars skulle sabba nästa tur genom att då upptäcka att man omgående måste köpa nya förbrukningsbatterier.

 

http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för god vägledning. Värmen från motorn är inget problem, eller ?

 

Mvh / Jan O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Blir det varmt under huven så skulle jag sätta batterierna på lite avstånd från motorn. Då får du samtidigt något mindre risk för att ev. knallgas  skulle antändas. En bilmotor är bättre ventilerad än  båtmotorn och sommartid kan temperaturen kanske bli lite för hög för batterierna. Eller vad säger sjöulven? 50-60 grader är väl inte så bra för blyaccarnas livslängd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade tidigare ett öppet men det var ju lite nervöst i en aluminium båt så när säsongen började så inhandlades bara på prov det minsta och billigaste bilteama bateriet och av det vanliga slutna men ej marin mod med förstärk botten. fick tips av biltema arbetare att den matta serien är de senast levererade de andra kan ha varit i lager länge. det kostade 549:- med 2 års garanti. båten gick dagligen hela förra säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...