Gäst Postad 17 Januari , 2007 Visst håller jag med att grovsjö inte är att rekomendera i statena är dessa båtar populära som kanal båtar gör ett sök på seacampers och mängder med klubbar och forum dyker upp. Vill man vända lite på frågeställningen så: hur ofta åker man ut på grov sjö med små barn och ser man på forumet hur mycket problem båtägare har med båtar som slingrar sig fram och har styrfarts problem vid tex kanalfärd. Man får välja båt efter användning själv trivs jag med att sitta på styrhyttstaket och sakta glida fram på 500-600 varvs gång och ha familjen liggande på soldäck och inte behöva korrigera kursen, båten går som på räls med de längsgående vattenfyllda kölarna. Bästa tips ett för trådskaparen är nog att: se över användningsområdet och hur mycket tid båten ska brukas och hur mycket tid som fins för underhåll sen ut och prova de olika modellerna innan köp och är det udda modeller så har han hela MG register av båtägare att hälsa på för en provtur eller för tips om modellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 17 Januari , 2007 Nikitalord-----> Tyckte din beskrivning om att glida fram med familjen på soldäck lät precis vad jag hade tänkt mig. Och även om jag tittar på bilder på andra båtmodeller så kan jag inte släppa din.Så jävla fulsnygg. måste helt klart vara den coolaste båten i sverige. En sån vill jag ha. det jag som sagt oroar mig med när jag tittar på den är ju just stabiliteten. men jag ska ju som du påpekade inte ge mig ut i det värsta blåsvädret å åka. Så om du har mer information om den eller bilder så är jag djup tacksam. Å så har jag en fråga. antagligen ooootroligt dum, men eftersom jag inte bryr mig om vad andra tycker så här kommer den: har kollat på en båt som heter folkparka, så ser jag på alla bilder små fönster i aktern av båtarna. Vad är det för fönster???? finns det nåt sorts krypin där?? ser otroligt litet ut därbak. Hoppas nån vet vad jag menar. Tack på förhand alla glada Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Januari , 2007 troligen är fönstren för akterkabin. På husvagnsbåtar är det stora fönster och känslan att sitta inne i ett skorv som många båtar har finns ej. skriv frukost i sök rutan och blädra ner till frukost på soldäck så har du mer bilder. i min sjöbod finns försäljningsbrocyren och mer bilder, alucon båtarna dvs kopiorna som gjordes vid ekets i markaryd är troligen bättre byggda än orginalet, utsende mässigt är det skillnader på bla styrhytten jag har luckor, alucon har riktiga dörrar. i min sjöbod så ser du även i brocyren hur den båt som ligger ute på blocket ser ut invändigt troligen är det just den båtens ägare en karlskronabo som skrivit några rader om båten i brocyren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 17 Januari , 2007 Vad tror du en sådan båt skulle gå på om man nu hittar en?? Det finns otroligt lite information på nätet om dom. man jag fortsätter leta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Januari , 2007 sportmodelen dvs vanliga 5 är lättre att hitta en ligger ute just nu på blocket med motor trailer tror det var 30 tusen finns en liggande här i trakten oxå till salu. Det ligger en abal 4 i växjö som ser helt övergiven ut, en liten sjö jeep såldes nyligen på blocket för 10 i stockholm men den är kortare och har endast sovplatsen inte kök och garderober. 7 meters aluconen i helsingborg som legat innomhus de sista 10-20 åren är nog bästa klippet är du ej svetskunnig så går det att lägga trall som soldäck på den den är ju även byggd för tuffare sjö och fräch motor finns med, har hittat numret men du får mejla mig om du vill ha det. Annars lägg ut en annons på köpes det finns fler båtar än man tror av dessa modeller och många står på land som lekstugor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 17 Januari , 2007 tack för all info. Dock kommer jag inte att inhandla båt den närmsta månaden.så det är ju ingen panik att hitta en. Kanske bra å vänta tills rätt båt i rätt skick dyker upp så jag slipper börja skruva å greja på en gång Har sökt flera gånger på blocket efter abal, men hittar ingen. Kan den heta nåt annat? Vet du nå andra modeller liknande abal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Januari , 2007 på blocket så sök på båtar men skriv husvagn* eller husbåt kabe byggde oxå dessa denna gick i somras på blocket samma skrov men annat överbygge sen fanns det ytreligare en kabe model som ser mer jänke inspererad ut och en sån ligger här i skogen och skräpar från kabes exprimentbåtar men den kräver total renovering invändigt. Sen finns hela konceptet upptagit igen för tillverkning nu med en dansk som ritat om dem och de är nu större och betydligt dyrare du hittar mer info om du slår seacampers på google Jag har fått lite mejl då och då från läsare på MG om var det finns båtar så tror nog några kommer höra av sig till dig efter denna långa tråd med tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 17 Januari , 2007 ja hoppas det. Det första jag tänker på är att den ska vara sjöduglig om du förstår vad jag menar. skrovet,motor osv osv ska vara ok. om inredning är sliten å gammal gör absolut inget. Sånt är bara kul att hålla på med. men jag som är totalt ointresserad av motor å svetsa å allt sånt betalar hellre lite extra för bra grejer. Din båt ser alldeles strålande ut. det tycker min son på 3år också. han vill hoppa från soldäck så nu slipper jag nog inte undan. det blir nog en liknande din Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 18 Januari , 2007 Hej...om de e en liknande nikitalord så kan jag tipsa om en som finns till salu uppe vid övergrans kyrka som ligger mellan bålsta å enköping. Inte så långt från v-ås.Den har vart till salu par år..vet inte va han begär för den men borde ju gå pruta rätt bra eftersom den ståt ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 Det låter ju strålande. vet du vad det är för skick på den? Om inte annat kan man ju iallafall titta på den Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 Nikitalord-----> Vad kostar din båt i drift, försäkringar m.m ?? Kan vara bra å veta lite om det också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 18 Januari , 2007 Ser ut å va hyfsat skick....har inte kollat på den närmare..inte riktigt min smak av båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 nej du ser ut att gilla lite mer fart vet du vem som säljer den? har du nåt nummer eller nåt? mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 18 Januari , 2007 HAr inge koll på de just nu men kan svänga förbi å kolla upp de på vägen hem...har för mig att de stog telefon nummer i rutan fram så. Åter kommer runt 17 tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 Strålande. om du ändå kikar på den kanske du kan kolla om du ser hur det ser ut inuti?? Tacksam för all hjälp Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Januari , 2007 Har struntat i försäkring min har alltid varit orörd när de andra båtarna blivit plundrade, det är ju lite jobbigare att ta sig in i en riktig kabin båt än en med kapel, sen brukar jag ha en lapp om defekt motor till salu på ena rutan. Jag tror inte försäkring kan bli dyr om du nu väljer att teckna en stöldstatestiken på dessa båtar är nog noll de känns igen för lätt för att kunna säljas som stöldgods. Drift kostnader är beroende på vad du hänger på, de är ju byggda i aluminium och är lätta iförhållande till storlek , ska du bara putera fram går det med vilken motor som helst, men dessa båtar har bra fart egenskaper och är roliga att köra fort så 60 hk tror jag är bästa altetrnativet, hade en gammal 2 cyl 40 men då tog det tid att få upp den i plan, handlare en 80 och skilladen var grym. Att tänka på dessa båtar lider av att lätt dra in motor lukten i kabinen om man kör med bakdörrarna öppna, välj en motor som inte är för sliten och luktar för mycket och ta sen upp rejäla ventilations håll ovanför fönstren vid matbordet så slipper du baksuget som jag gjort på min med ventilation så är alla problem borta. handlar du båt så är de lätta att hämta på vanlig flakkärra den står helt stadigt på de 3 kölarna, väger utan motor ca 800 kg. Så här går de i med 40 hästare som du ser går de mycket lätt i vattnet knappt några vågor och med större motor mer invinklat så lyfter det upp den mer och den går ännu lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 Vad ligger toppfarten på en med din motor? och vad är marchfart?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Januari , 2007 Har ingen knopmätare, men den går mycket fortare än man tror, vanliga moderna styrpulpetare med nya 40hk spöar den lätt gissnings vis 30plus min motor är i största laget. Båten sticker aldrig upp fören i luften som vanliga båtar vid låg fart utan pråmar och sen direkt hoppar upp i plan sen går det att slå av om man vill den håller sig i plan till mycket låg fart ca 2500 varv åker ofta på plan nästan ända till bryggan. Många var utrustade med stort bärplan längst hela aktern min är en tidig model utan detta, motorn måste hänga lågt annars eftersom båten flyter så högt så drar det ner luft och propellern släpper och varvar fritt. Jag löste detta med att ändra aktervinklen och nuvarande motor är mycket kraftigt invinklad detta gör också att båten hela tiden ligger plant oberoende fart och vid kraftigt gaspå drag hoppar den upp och vid hög fart ligger den och åker på kölarna likt en hydofoilbåt. bra marchfaret ligger på vid 3000-3500 varv. båten planar oberoende last har haft 5 vuxna och ingen märkbar skillnad. Det du bör titta efter är ev större krockskador, kölarna ska vara hål i bakkant så här spelar ev skador ingen roll. invändigt finns mitt på golvet i styrhytten en lösbit i golvet för kylning av öl mm. lyft och kolla hur plattan som inredningen är byggd på har klarat sig känn även vid aktern under stuv utrymmena hur plattan är, dessa båtar var byggda på någon slags spånplatta. se även efter om det ser ut att legat vatten i detta utrymme här samlas all kondensen som bildas i båten, min brukar få några kondens droppar men knappt en matsked för en säsong. Min var ett vissnings ex från båtmässan och ej helt färdig annars var de utrustade med värmepanna och även toalett. ta några bilder när du varit där och tittat, en vanlig 5 finns här till salu men nuvarande ägare har överbetalt rejält över 100 tusen och måste väl försöka få tilbaka åtminstånne hälften. hittar du en h5 dvs stryhyttsmodellen så är det nog bästa modellen. skicka ett vanligt mejl med mejl adress och jag kan skicka en scan på orginal försäljningsbrocyren. lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 Dominator-----> Såg du nåt nummer på båten? Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 18 Januari , 2007 Då har man fixat uppställningsplats för vinterförvaring. nu är det väl bara båten som fattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 18 Januari , 2007 Välkommen i dom besattasklubb :-) Började själv med funderingar på en liten båt för runt 10 000kr,,efter några timmar insåg jag att jag måste lägga ca 50 000 för att få en som jag kunde ha familjen i för dagsturer,, men det kan ju vara bra att övernatta också så klart, nu var jag uppe i 160 000kr och slog till på en båt, som vi kom på efter några veckor att den var för liten,,i väg till en båthandlare som hade ett par beg båtar,, inbyte av den egna 25 fotaren och hem med den nya 28 fotaren. startade med planer på lite fiske och en eka med snurra för 10 000 och sommaren slutade med en aluminiumkryssare med dubbla dieslar för över 200, så som sagt välkommen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 19 Januari , 2007 haha ja det låter som nåt jag skulle kunna göra. dock har jag bestämt att gränsen för själva båtköpet ska stanna vid max 60k. Just nu sitter jag på jobbet å läser FörarIntyg, Ostkust, som jag lånat av en kompis flickvän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 19 Januari , 2007 Haha underbar tråd att läsa, hoppas du hittar det du söker och lycka till med förarintyget Kul med inspirerade folk eller man kanske skall säga besatt /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 19 Januari , 2007 Förarintyg- Halvklart Uppställningsplats/vinterförvaring - klar Båtplats- Ringer idag Produktkatalog från hjertmans- klar Nu är det nästa bara båten som fattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Januari , 2007 ta du hem seasea katalogen också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 19 Januari , 2007 Vart hittar jag den? www.seasea.se???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 Januari , 2007 Tjena Stefan. Kul att det går så fort framåt för dig!!fixat å donat med det mesta, lysande!! Hoppas att du hittar dig en fin båt nu bara. En liten reflektion från min sida bara.. När man väl haft en båt en halv sommar eller så, då vill man byta upp sig,man har legat ute i vikar och gästhamnar,tittat på andras båtar och det ger alltid för mig och många fler ett stort bytes begär... Min kompis tex. har hunnit med tre båtar på lika många sommrar!! Och själv blir det nu andra sommaren med min Bettan å jag känner redan nu att jag skulle villja ha nått större...fnisss... Den som lever får se.. Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
atv90 0 Postad 19 Januari , 2007 hej själv kör jag flipper 575 går billigt bra tycker man den är förliten rekomenderar jag runnö22 prisvärd båt min farbror som bor irsta västerås hade sån med 70 johnson c.a24knop för akter ruff åkte västerås öland utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 19 Januari , 2007 Tyvärr är väl min ekonomi sådan att jag kommer nog inte kunna byta upp mig flera ggr per år. Men om det är nån som missat det så när jag blir besatt av nåt så går det undan skulle vilja bestämma mig för en sorts båtmodell nu. velar lite, men tänker inte slänga mig in i nåt köp. det får ta den tid det tar, så jag får en båt som jag är nöjd med. hur mycket ska du ha för bettan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Januari , 2007 Kloka svar håller med se dig, bäst är att alltid överväga allt nog och inte göra något förhastat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser