Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Stefanho

Besatt av båtköp

Rekommendera Poster

Gäst

Blir nog till att byta lite faner i min med om inte vinter blir torrare och torkar upp kondensvattnet.  Min har samma planlösning och är mycket lik din på bilderna invändigt, men de stora rutorna jag har har gjort att man ofta lägger sig i soffan och slappar och driver med vinden och låter motorn bara vara roder eller bara puttra på tomgång,  planerar att på något sätt ordna till så det går att styra från soffan ev blir det bara en axel genom gaderoben.

post-15930-1394234923,5103_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat lite på bilder av Folkparka här på MG. Lite intresserad av en sådan också.

nån som har nåt att säga om dom? positivt eller negativt.

Tycker att priset varierar otroligt mycket när jag kollat ute på nätet.

Mvh

stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min personliga åsikt om folkparcan är att jag aldrig skulle vilja ha en.

(Jag har i och för sig bara färdats väldigt sporadiskt i denna båttyp) Förutom att båten saknar all form av linjeharmoni i skrov och överbyggnad, tycker mitt högst fördomsfulla sinne följande:

Trånga ruffar, konstig planlösning. Gräver ner sig i vattnet vid lägre farter, äldre folkparcor är kassa i motsjö. Att priserna varierar beror nog på att skicket är lika varierande. Det verkar finnas många olika halvfabrikat som inte är helt slutförda osv. Tror du kan få en roligare båttyp för mellan 50-100lök än en parca...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört mycket liknande av det du beskrev. Försöker få tag i en Abal/Alucon (badankan).

Har även kollat på www.boatshop24.com lite och priserna verkar ju vara bättre nere i tyskland. men då tillkommer ju frakt å allt extra.

väntar på svar från en Alucon.hoppas hoppas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha det trodde jag också smiley-laughing.gif\ men vi får se. det kanske blir en riktig båt till slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är garanterat flera som väntar på utfallet av din besatthet, och bilder på ditt blivande förvärv, lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar tackar. jag jobbar hårt för att få tag på rätt båt till denna båtsäsong.

Men nu är det sprintstafetterna som gäller.

heja sverige friskt humör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar båtköpet närma sig.

Det är bara sista finputsningen på övertalningen på frugan.

Hon är lite skeptisk till båtar, men det är bara för att det kostar pengar.Hon är emot det mesta som kostar pengar, utom vårat kommande bröllop i augusti. Till det verkar hon kunna spendera hur mycket som helst.

Men men. Som man krattar gången får man gå eller nåt liknande.

Mvh

Stefan-snart-båtägare

Ps. båtmässan på fredag. loooovely

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att utfärda varning.

Är hon besvärlig att övertyga om självklarheter som en båt redan nu så lär det ju inte bli bättre efteråtsmiley-smile.gif\

Du får väll ta till ett kvinnoknep.

Kika på en båt för t.ex 800.000 kr och köp sedan en för 500.000 och säg till henne att du har tjänat 300.000

Då snackar ni samma språk.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha ja det är ungefär nåt liknande jag försöker med.

men om jag känner henne rätt(vilket jag borde göra) så kommer hon ändra sig efter köpet. så är det med allt jag köper. Köpte nya nintendo till ungarna (och migsmiley-laughing.gif\ ) för en vecka sedan. till en början var hon negativ. gissa vem som har spelat mest????? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har ni ju 300.000 till ett bröllop2.gif\

Senast ändrad av Westfjord26 | 06 mars 2007 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Får väl gratulera till fyndet. Med tanke på priset så blir det ett billigt sommarnöje och båtägande.  Hoppas affären gick i lås.

Kvack på dig:

post-15930-1394234953,4995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu är det riktigt nära att det blir affär.

Var på båtmässa i fredags å herregud va ha-galen jag blev.

tur att jag lämnade stora plånboen hemma. hade varit jobbigt att

komma hem med bilen full med tillbehör, fast jag inte köpt båten ännu smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok vad lutar det åt ? i vilken monter la du mest tid smiley-tongue-out.gif\ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer med 90% säkerhet bli en  så kallad badanka. kolla nikitalords sjöbod om du inte vet hur den ser ut.

Det kändes inte som någon stor ide att vandra omkring bland alla nya fina och DYRA båtar,så det blev mest i tillbehörs-hallen.

Jag är en lite prylgalning, så det finns hur mycket som helst för mig smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...hmm, billigare än så lär det väl inte bli(?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det var helt otroligt billigt ser visserligen lite baktung ut trots liten lätt motor, troligen ligger mycket vatten i aktern och inredningen är byggd på spånplatta så då kan allt vara kass, men skrotvärdet om man räknar bort motor och trailer är ändå högre för de 600-750 kg aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni missade
Säljes till högstbjudande.Ska bort innan sommaren.Finns i Bålsta.Lämna ett bud på min epost.
Men man kan ju vinna med de priset 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Men det finns inte många tillräkligt tokiga eller modiga för att bjuda, förra gången det låg en billigt ute då lät vi andra tokar bli för att en fd abal ägare skulle kunna bli lycklig ägare igen.

Här kommer en bild på en av förebilderna vilken tidlös design:

post-15930-1394234966,7422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hittade en till och notera hur praktiskt man löst möjligheten att kunna styra farkosten vid tilläggning.

post-15930-1394234966,8003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Min är ca 5,5m lång och 2,3m bredd har svetsat på lite extra för att få bättre gångytor. Eftersom det är en fyrkantig låda så är innermåtten större än väntat ca 4,3x2m  Men de finns i längre versioner sök på gottland husbåt på google och det dyker upp en 7 meters sen ligger en som är förlängd både framåt och bakåt i hamnen i göteborg nedanför seasea affären.

Hade lite funderingar på att förlänga min och sätta dit en riktig motor, boka till en låda med lite hål i botten, sen bulta dit lådan i aktern som akterbrygga och i lådan ett helt drivpaket från en liten dieselbil med enklast möjliga marinkonventering dvs bara lägga ner kylare i vattnet som ändå kommer att stå i botten på den håltagna lådan. sen blir drivpaketet mordernt dvs tvärställt bra bulta dit en kuggkrans på joken på lådan och sen på med kedja till vattenhjulet.

Blir nog en trevlig båt att åka kanaler med och vid fiske bland grund mm så funkar vattenhjul mycket bättre än propeller, djup gåendet är ju bara mellan 15-20 cm på dessa båtar. Sen tror jag att det med lite isolering i lådan går att få båten nästan helt tyst och bara ljudet av ett skvalpande vatten hjul kommer att höras. 

Redigerat texten pga av att den skrevs med ett mini tangentbord stort som en miniräknare inget att rekomendera.

Senast ändrad av nikitalord | 17 mars 2007 | 09:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena tjena !!!

Känner att jag vill vara med, har också blivit sugen på en abal.

Nikitalord den på blocket för 10 000:- var tror du om den, skulle det kunna vara något att ha? Att det är spånskivor då kan allt vara fel sa du, vad menar du?Frågar för att jag känner att jag skulle kunna köpa den snarast.Hur mycket soppa förbrukar den ungefär skulle du tro?

MVH DoGGi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Abal hade en typ av fiberplatta i botten klädd med tjock plastmatta lagd på de stödkölarna som även sticker in innanför platta aluminium botten mellan plattan och botten ligger sen frigolit men det finns en lucka ca en meter från akter  för inspektion (denna lucka brukar vara kass men botten kan för de vara i bra skick) och ölkyl denna är stor ölflaksstorlek och finns mycket vatten här så läcker det någonstanns, lite sommar kondens blir det min brukar få ca en matsked vatten varje säsong.  Men tittar man på bilderna så ljuger de bryggan lutar lika mycket som båten.

ang soppa så drar den nog inte ett smack så länge den ligger vid bryggan, annars är den väl något snålare än en vanlig båt eftersom den flyter högt och har planar fort samt har litet våtelement. kör man sakta glidar fart så kolla denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=122528&highlight=lågfart

Har sett bilderna på returburken och visst ser det hemskt ut men slänger man ut rostigt kylskåp mm och städar upp, ev limmar upp lite ny klädsel i kabindelen (styrhyttens klädsel var orginal och i bra skick) sen lite balkongmatta på golvet, snickra till ett stort soldeck med några trasmattor på och ett ikea parasol så har man mycket billig husbåt som ändå lätt klarar av att dra vattenskidor. Största trivselkänslan i dessa båtar är att de inte vippar och fönstren är stora och går ner långt ner, känns som man sitter i vattnet när man är i kabindelen och inte som i ett trångt båtskrov. 

Sen har de uppgett fel mått i annonsen kolla min sjöbod där finns bilder från orginalbrochyren.

Det har funnits mer båtar byggda på samma skrovritningar här i tenhult byggdes kabe dessa båtar denna såldes tidigare på blocket.

post-15930-1394234976,0474_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick ju inte att läsa igenom alla inlägg i denna tråden så efter ett 20-tal hoppade jag ner.

Stefanho: Har du köppt nån båt än?

Badankan är ju helt fantastisk. Den är så ful så den blir snygg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Logga in på följande länk jänkarna skäms minnsann inte för sina ankor

http://dir.groups.yahoo.com/dir/Recreation___Sports/Outdoors/Boating/Houseboating

post-15930-1394234976,1093_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...