guzzlon 18 Postad 19 Januari , 2007 Hoj Stefan! Du verkar vara ha en sund intsällning till dom kommande båtutgifterna.. Men har du tittat in på plarsa`s hemmsida?? http://ockelbo.plars.org/ Det roliga med den tycker jag är räkneverket längst upp,skenande hobbyutgifter eller nått kallar han det,jätte skoj att följa med i den utvecklingen.. Ska allt försöka stå ut med Bettan denna sommar också,det känns som att ekonomin skulle må bra av det,men sen får vi se. Är lite sugen på att bli en sån där seglare jag,men man får väl se hur det går...Blir det inte segelbåt så är jag väldans sugen på en Maxim 26 det verkar vara en höjdar båt... För övrigt så finns 2st Sea-max 23 snipor till salu på blocket, 120 och 130000 nånting kostar dom.Den för 120 känns väl som att den ligger rätt i pris medans den andra känns lite väl dyr. För dom pengarna får man ju en fin Albin 23, en joda 24 Tur eller en Nidelv 24.. å det är bra mycke mer båt det känns det som... Men som sagt din budget är ju lite trängre.. Börjar dock även jag att bli lite små förtjust i dom fyrkantiga aluminium båtarna...charmiga på nått vis... Men säg inget till nikitalord...fniss... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Januari , 2007 visst kostar det om man sätter räkneverk på alla ombyggnader mm. jag har själv gjort ett överslag och hamnade på runt 50 och detta är lågt i båtsammanhang men min saknar ju underhållskostnade, struntar i vaxning,bottenmålning mm. Vad att ta hänsyn till är möjligheterna till att få tillbaka något om man vill byta upp sig eller helt sälja av altt, då har mer populära båtar fördelen med en stor marknad. För att köpa en badanka så måste man antingen veta exakt vad man vill ha och ha de krav den kan uppfyla eller så är man som jag var helt betagen av den råa fulhet och den nyfikenhet båten väckte. Mitt båt köp gick till så här fick se en annan anka liggande vid på svaj vid hamnen trode först det var ett hemmabygge likt den flytande husvagn jag planerat bygga till jeepen, vid närmre titt så såg den fabrikstillverkad ut. Helt betagen av iden att det kanske fanns något färdigt så man slapp själva skrovjobbet bara hitta en anka och istället sätt hjul och drag på den. Någon dag senare så ser jag en h5 dvs en med styrhytt ligga på land utanför en industri kunde inte hålla mig tvärstannar backar in jeepen hoppar ut och ser att de båda monstren matchar varandra bra. resten är historia men det krävdes en hel säsongs övertalning innan ägaren gick med på att sälja. Gjorde en för koll hos bil provningen att rega in en anka som husvagn möter inga större problem: en vägning, en egen ursprungsbeskrivning, sen vanlig regbesiktning. ev dispans för handbroms enl eu dispansen för husvagn, sen har man en båt med fastmonterade hjul slipper kärra och får köra den i 80 km på vägarna. Ryssarna har byggt hjulförsedda båtar, även engelsmännen denna Caraboat såldes på blocket, men inte så tuffa som en Hjulanka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Januari , 2007 ryss hjulbåt: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trollingmalle 0 Postad 20 Januari , 2007 Hej! Det finns många bra båtar, men för en familj 2 2 är det bra med en som har akterruff, där kan barnen sova och vara och leka i . Winga 25 är en bra båt , den tål mycket sjö. kan rulla en del med sjön snett akterifrån, men det gör nog dom flesta snipor, Många Winga 25:or är riggade och det är kanon att kunna hissa segel och bara njuta av tystnaden och naturen, Vi har en själva och att fiska går alldeles utmärkt, man sitter på aktra rufftaket och slipper att ta in fisken i båten, utan kan söla med den där akter och sen bara skölja av den, priser mellan 110-170` den är värd att kika på Ha det bra Mats K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 Ta en kik på köp/sälj-annonserna här på maringuiden, finns många fina båtar. Min träbåt bla, som är postad idag, skulle kanske passa dej bra? Lycka till Mvh / Thomas ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Januari , 2007 Min åker nog i spat i mars-april om jag hunnit att se över växelhus samt svetsat lite nya fästen för tampar och spön, stämmer din adress på eniro så bor du väl inte mer än 4 timmar härifrån så du är välkommen på en provrunda annars om du har vägarna förbi så ligger den ute på en vanlig parkering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 20 Januari , 2007 Nyss hemkommen från en underbar dag på jobbet Finns en hel del båtar att välja mellan. min a krav är ju att max 50-60tusen, plats för att kunna övernatta 2vuxna å 2småbarn. Ingen träbåt med tanken på att det är mer underhållsjobb på en sådan, och som nybörjare tror jag inte att kunnandet inte riktigt finns. visst kan man fråga folk hur man ska göra om det är nåt man inte kan, men hur kul är det att så fort man blir lite osäker söka efter hjälp. Det lutar starkt åt en Abal. helst h5. Men ska som sagt hålla ögonen öppna för annat också. Hoppas alla får en trevlig lördagkväll. det lär inte jag få. 9timmar tills man måste åka till jobbet igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 20 Januari , 2007 Var hittade du denna underbara skapelse??? En sån vill jag ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 20 Januari , 2007 Träbåten jag har är lite fuskisvariant som ej kräver mycket jobb. 400-papper i exenterslipen 3 timmar handslipning 1 tim, maskering 20 min lackning ett lager ca: 2 timmar = max ca 7 timmar. Bottenfärgen kräver ej mer jobb än en plastbåt. Invändigt ej mer än en plastbåt. Sen är det bara att sjösätta. Då den är plastad på tak, scarndäck och skrov upp till över vattenlinjen så behöver du inte vakta båten efter sjösättning (tar ej in nåt vatten). Har lagt in fler bilder på båten, kolla i min sjöbod i fotoalbummet. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Januari , 2007 Den låg på blocket så länge att den nog bara föll bort och ej såldes, priset har jag för mig var vad som helst bara den ska bara bort. Var om jag minns rätt en aluminium båt Här är en bild till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 21 Januari , 2007 Vilken underbar skapelse. Hur häftig som helst! Kan bara tänka mig en nackdel -reservdelstillgången på motordelar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2007 Tror nog vanliga gamla bmw delar passar ser ut som samma kopia av lilla 1600cc som fannas som rysskopia i lilla ryska vattenjetbåten som också låg på blocket för en tid sedan, karlachnicovs fabriker gjorde motorn. För övrigt finns mycket kul båtar på de ryska sidorna bara att surfa runt. hittade en bild till på hjulupphängningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 22 Januari , 2007 Hej...sorry att jag inte hört av mig innan...har inte haft tillgång till internet...den stod inte kvar där den brukar stå..men ska försöka få tag på killen å se om han har den kvar. har vart mörkt i hans kåk då jag åkt förbi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 22 Januari , 2007 det är absolut ingen brådska med det. Skulle vara kul å veta i vilket skick den är. håller på å kollar massa modeller av snipor. men det finns en hel del av dom Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 22 Januari , 2007 Herregud vilket vinterväder det har blivit. Kul för barnen, men det är nästan så att man glömmer bort båtar för en stund. Kom precis in efter 3timmar i pulkabacken, å så direkt till datorn för att kolla båtmodeller. Nån som vet om det finns nåt ställe på nätet med mycket bilder på snipor. helst innefrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 22 Januari , 2007 Välformulerat. Kunde inte sagt det bättre själv Men, kollar man inte att inlägget ser rätt ut när man lagt in det? Skärpning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 22 Januari , 2007 Hej, Om jag har en båtmodell som jag vill se mycket bilder på så använder jag Google´ s bildsökningsfunktion. Skriv in namn och modell inom det brukar ge en hel del finna träffar som man kan titta vidare på. På Maringuiden kan man ju läsa en hel del om modellerna om man vill ha mer fakta, tyvärr är det lite si och så med tillgång på bra bilder. Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2007 Om jag har en båtmodell som jag vill se mycket bilder på så använder jag Google´ s bildsökningsfunktion har du hittat något på husvagnsbåtar typ abal och alucon på google??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 23 Januari , 2007 Det finns inte många bilder på abal och söker man på alucon så kommer det bara en massa företagsloggor Men jag söker med ljus å lykta Men som sagt så om det är nån som har nå tips så mottages det med öppna armar Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Januari , 2007 Inte för att jag vet om det finns en massa bilder på Abal eller liknande husvagnsbåtar på Google. Däremot vet jag att det finns mycket bilder på snipor som frågan gällde. Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 23 Januari , 2007 tjena whalis. jo jag har hittat en hel del bilder på google. Dock är det väldigt lite bilder innefrån båtarna tycker jag. Inför ett båtköp är jag intresserad av hur dom olika modellerna ser ut, och då inte bara utifrån. Tack för all hjälp stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 24 Januari , 2007 Nu behöver jag er hjälp igen. börjar kanske bli tjatig, men sånt är båtlivet Har kollat runt lite på olika modeller. har sett att vissa har vad jag tror kallas akterruff. nån som har nån erfarenhet av båtar med akterruff?? för resp. nackdelar?? Närmast till mitt båthjärta liggerfortfarande Abal. ser jäkligt mysig ut. Nikitalord---> vad va topp resp. marchfart på den? Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Januari , 2007 Nikitalord--- vad va topp resp. marchfart på den? det frågade du den 18 och fick svar. ang marchfart så anser jag att det är bättre med en lättplanande båt som håller sig i kvar plan vid låghastighet än en som kräver att man marchar 25-30 knop Här är en bild på lilla 2 cyl 40 hk som var i minsta laget men ändå fick upp den i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 24 Januari , 2007 Hade för mig att jag redan frågat det. men va inte säker. å det hade ju tagit sin lilla tid å läsa igenom alla inlägg tack ändå för ditt svar, både nu och den 18e Har förövrigt lurat med mig min käre far till båt mässa i stockholm senare i vår. Är det nån som har varit där förut(borde finnas nå) som har nåt å säga om den?? Är det bara nya dyra båtar, eller finns det tillbehör m.m på en sån mässa. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 24 Januari , 2007 Risken är att din plånbok blir betydligt lättare . Skämt å sido, de flesta stora och små båtleverantörer/tillverkare/tillbehör finns representerade på mässan. Här en liten go båt från mässan i fjol, en Princess 42 kanske vore nåt för dej ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 24 Januari , 2007 Eller en Liberty 40 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 24 Januari , 2007 Ja man kanske skulle slå till ordentligt när man ändå är på G. å köper man en tllräckligt stor båt så har man ju nånstans att sova när frugan kastar ut en Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 24 Januari , 2007 Hej Stefano,Det är med ett leende man läser din stigande entusiasm......för familjens totala glädje!!....och så blir du glad på köpet. Perfekt! Du, gå in till min sjöbod och kolla min norska snipa. En underbar familjebåt och perfekt för fiske. Där finns en del bilder inifrån. Vill du se fler bilder...maila mig. Säg gärna vad du tycker om det du ser och om det är denna typ av snipa du önskar.....så ska jag hålla ögonen öppna. MVHLitsegard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 25 Januari , 2007 Den var kanonfin. Om det nu blir en snipa så skulle jag kunna tänka mig en sådan. Dock tror jag att prisklassen på den är aningen högre än vad jag tänkt mig?? Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Januari , 2007 Tog också en titt i Litsegard sjöbod, fin snipa samma inrednings lösning som i min dock med skillnad att ruffen takhöjd är högre behöver bara böja lite på nacken och att rutorna i ruffen är mycket större de går i jämnhöjd med matbordet så det blir lite mer vattenkänsla. En fråga bara på inredningen i snipan, ruffens vägg akter över är den bara en vägg eller är det som i min gaderob på ena sidan och wc på andra min blev aldrig wc monterat så där är nu div skräp och verktygsföråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser