Gesse 0 Postad 16 Januari , 2007 Många konstiga namn i båtlivet kan tyckas. Hur många vet t.ex vad Kranbalkvis om babord/styrbord och Låringsvis om babord/styrbord betyder? Jo, det är en riktning 45 grader snett framåt resp. bakåt. Man säger inte golv i båten utan durk och hink heter pyts. Fler namn med jämförelser vore kul att läsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 16 Januari , 2007 Kärring heter Kuttersmycke... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Januari , 2007 Trappa heter lejdare. Kärring kan också vara ruffhäxa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Januari , 2007 Säg gärna till damsällskapet ombord att du behöver hjälp med att ta fram draggen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 16 Januari , 2007 Ha Ha Ha. Och jag som har ett annat ankare. Måste köpa en dragg nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Januari , 2007 Men detta kanske är obekant för många..alla har väl sett skriften Kilroy was here...det var faktiskt en fartygsinspektör av ngt slag i USA som signerade jag tror det var plåtar på båtar och sedan tog sjömännen efter detta och spred dessa ord världen runt, inspektören hette allltså Kilroy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 16 Januari , 2007 Man väcker inte folk som sover, man purra dem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Januari , 2007 o tjejer pirrar man....jäklar...nu kom jag ifrån ämnet igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Januari , 2007 bäst o ta ett seriöst oxå....gå upp på backen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Januari , 2007 Sextanten kan vara bra att ha med sig. Hon kan mata kölsvinet ibland oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Januari , 2007 Inom flottan används begreppet levang om skurborste, på segelfartygen förr fanns det mameraler, hoppfällbara hinkar i segelduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Januari , 2007 Glömde denna, Koffernagel-löstagbar relingspinne som man hänger slår tamparna om, eller fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 Om man nu får använda könsord här på guiden så kallas arbetsbåten på ett fartyg för fittan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 18 Januari , 2007 Köpte för några år sedan en sådan här på 0,7 kg för 19,90 kr, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87795 bara för att kunna säga kolla, vilken liten dragg jag har! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Januari , 2007 Och köket kallas för byssan, manskapshytten för skansen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 18 Januari , 2007 Å sängen för Koj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Januari , 2007 Å väggen för skott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 nån som nämnt durk? (golv) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 Januari , 2007 Det var mycket info. Där fick vi lära oss groggens förmodliga födelse. Något att tänka på när man sitter i båten med en geting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 jaha...den tråden dödade han relativt snabbt ju.... vad ska vi snacka om nu då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Januari , 2007 Nä nä tråden är inte död, vi börjar om hålet i fören= spygatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 22 Januari , 2007 E de noggen de ved hô e nola e da? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 22 Januari , 2007 hehe...fasen...jag undrar när du o Toen snackar om jag skulle fatta språket.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 22 Januari , 2007 ok då följer en översättning Nola= Dyvika ,och det är ju som alla vet bottenplugg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Jungfru! Tygla fantasier, Steve... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Sitter här och kollar i boken Ord Ombord av Yngve Rydholm. Oumbärlig hjälp för en stackars invandrarpojk från down-under som vill lära sig behärska sjösportens språk på svenska. Men jag kommer alltid att föredra det engelska ordet för tvärs. Abreast... (Sorry, hittar ingen lämpligt bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2007 Ja jä vell bara sie de, atter ôm kärarne på brygga sier att de ser ud te å bli dåli vurrna,,, då ska de ente gå på sjö`n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Excuse me? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2007 jag vill bara erinra, om karlarna på bryggan förtäljer att det ser ut att bliva dåligt väder så skall ni inte bege er ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Kunde inte ha sagt det bättre själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser