Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Ebzet

Nytilvverkning av nyckel - tändningslåset

Rekommendera Poster

Har bara en nyckel till tändningslåset på min båt och har därför för säkerhetsskull tänkt att tillverka en eller två till att ha i reserv.

Har varit inne i 2 butiker men ingen av dem har hittat någon lämplig nyckel. Har också hört från dem (expediterna) att det är väldigt svårt att få tag på nycklar till amerikanska båtar då de använder sig av väldigt många olika tillverkare. Gick heller inte att söka på märke eller kod.

Någon som vet vart man kan göra detta? Jag har en Chris Craft.

Annars får jag byta tändningslås så småningom men det vore skönt att slippa det, har ändå en del att göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på nyckelämnen på internet och se vad det finns för leverantörer på detta, tror att de flesta kan tillverka en nyckel men har svårt att få tag i ämnen för att dem använder sig av leverantörer med litet urval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte var du varit i för butiker, men en bra låssmed borde kunna hjälpa dig. Kan även tänka mig att en firma som jobbar med äldre amerikanska bilar kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dels varit inne i ett flertal sko/nyckel-affärer vilka har hänvisat mig tilll experter. Har då varit inne i 2 st lås/säkerthetsbutiker som anses vara experter på nycklar men de har gått bet också.

Hur vet man vilket ämne som nyckeln är gjord av? Tips på nåogon bra sida?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt om du söker på nyckelämne så får du ca:600 träffar varav flertalet hamnar om just ämnen till nycklar, många leverantörer har bilder på ämnen och beskrivningar på vad dom går till och i vissa fall mått, sen kan du skriva ut detta och gå till nyckeltillverkaren och be honom ta hem från denna leverantör. lycka till en gång till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilka du varit i kontakt med, men eftersom du bor i Stockholm kan jag rekommendera Bysmeden i Midsommarkransen, Hornsplans Lås på Ringvägen eller Låsman på Brännkyrkagatan, de brukar kunna lösa det mesta.

Har du testat en firma som typ den här som jobbar med USA-bilar, http://www.nakab.se/html/nakab_del/indextwo.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BRA TIPS!

Kommer inte ihåg vad affärerna jag besökte hitta men jag ska försöka med dem du skrivit, ringer nog först innan jag åker runt.

Ska även försöka kolla upp det där med nyckelämne...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev att jag köpte ett nytt tändningslås (för cirka 300 sek) men jag låter frågan stå kvar då den kan bli aktuell för andra eller vid ett senare tillfälle, man vet aldrig när olyckan/klumpigheten är framme...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gerts Lås & Larm AB i Sollentuna lyckades göra ny nyckel till vår Bayliner från -89 för ett par år sedan.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du ihåg något pris för detta?

Är det lönt att nytillverka en nyckel om man sumpar en eller är det lika bra att byta lås, det är ju inget större jobb. Man vill ju alltid ha en reservnyckel hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några hundralappar tror jag.

Problemet med att byta elektronikprylar är att man måste veta att den nya delen fungerar EXAKT som den gamla. Annars börjar det bara strula eller kräva, gud förbjude, att man tänker. Det har jag lärt mig av erfarenhet att man ska undvika.

Nu kanske tändningslås alltid fungerar likadant, jag vet inte.

Att ha två nycklar underlättar ju den dagen tappar originalet på en söndag eftermiddag eller liknande...

Jag har bara en uppsättning till nuvarande båt och kommer åka till Gert för att göra kopior.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sprillans nytt

Tändningslås med funktionerna parkeringsljus, av, tändning och start (återfjädrande). Flatstiftsanslutning 6,3×0,8 mm. Två nycklar medföljer.  

kostar ju inte mer än 162 spänn hos (oftast) relativt dyra Elfa (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019441.htm)

så kostar en reservnyckel mer så är väl valet inte så svårt \Surprised\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkar man droppa nyckeln är det ju bara att tjuvkoppla? Det är oftask mycket lättåtkommligt, så att springa omkring med extranycklar är väll egentligen ingen nödvändighet (om det förståss inte är flera som skall ha tillgång till båten). Droppar man en nyckel så är ett nytt tändningslås inte några stora utgifter och inte heller tidskrävande arbete att instalera nytt bara dimensionerna är de samma/någolunda lika.
//Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...