Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
PatricS

Begagnatbåtpriserna? - Upp eller Ner?

Rekommendera Poster

De sista åren har varit helt otroliga vad gäller priserna på begagnade båtar.

Vissa båttyper har inte bara stått stilla i pris utan ökat i pris - ganska så märkligt.

Kommer det att fortsätta - eller??

.

Någon som kan sia om den närmsta framtiden - dvs 1-3 år.

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du INTE köper kommer de att stiga, men om du köper kommer de sjunka....

Naturligtvis tvärt om  ifall du funderar sälja!!!!2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här handlar det ju om att gissa och var och en kanske har lika stor chans som alla andra - men vissa vinner på Lotto!

Jag tror att hysterin vad gäller motorbåtar lägger sig för att föras över på segelbåtar i takt med att bensinpriserna stiger (ja, jag tror att bensinpriset kommer att nå nya rekord-nivåer nästa sommar när jag ska tanka).

Segelbåtar på ca 30-35 fot kommer att bli de riktiga vinnarna.

Motorbåtar i 20-35 fot kommer bli de stora förlorarna, särskilt de övernattningsbara.

De större motorbåtarna kommer alltid att ha en förmögen kundkrets att vända sig till och när båten är lite äldre kommer den exporteras.

De mindre segelbåtarna (mindre än 25 fot) kommer att fortsätta på en låg prisnivå då efterfrågan kommer vara fortsatt låg som en följd av att folk vill ha lite mer bekvämlighet.

Hysterin vad gäller styrpulpetare mindre än 6 meter i aluminium kommer fortsätta om de är utrustade med en någorlunda bränslesnål fyrtaktare.

Övriga styrpulpetare kommer hänga med någorlunda.

Se här dagens tips från en som aldrig vunnit på Lotto och som är känd för att göra de allra sämsta affärerna! smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant.

Tanken slog mig när jag läste om begagnatbilpriserna - inte för att de har nåt direkt samband med båtpriserna - men det visar ju bla lite om vad folk lägger sina pengar på.

Så här stod det i en tidning nyligen:

- Att köpa en begagnad bil har blivit billigare. Ett växande utbud pressar priserna på andrahandsmarknaden. Och utvecklingen lär hålla i sig, säger en expert till xx - tidningen. Trenden med billigare begagnade bilar är inte helt ny. Enligt Motorbranschens riksförbund har pågått i flera år.

Går begagnatbåtbranschen samma utveckling till mötes - nu eller senare?

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej på er i vinterstormarna! Jag tror att svaret är enklare faktiskt, i sommar var det ett fantastikt väder och då vill fler skaffa båt och efterfrågan på båtar ökar(prisökning). men att sia om priset på båtar om 3år då får vi nog fråga saida. ps (jag vet att hon e borta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är som ovanstående säger.

I somras var det en sk.supersommar det innebär att många kommer att skaffa båt eller byta upp sig till denna sommar.

Och med resultat att begagnatpriserna går upp.

Ska man sälja, ska man göra det i vår när det är många som köper båt och betalar bra, fär att få sin drömbåt till sommaren.smiley-cool.gif\

Men går tex räntorna upp och många sitter där i sina hus med lån upp över öronen. Då är det många båtar till salu.smiley-cry.gif\

Men det är som jag brukar säga. Att äga en båt är som att ha pengar på banken. Vi köpte en sturpulpet Uttern 4501 med en splitterny Honda 50 -99.

Jag gav 65000:- för hela ekipaget. Farsan tog över den efter mig -00 och sålde den i somras för 65000:-.

Vi använde den flitigt i sju år och gick plus minus noll.21.gif\

Försök göra det med en bil.

Många tycker det är idiotiskt att köpa en dyr båt som man utnyttjar så lite. Och tycker att man skulle lägga pengarna på en bättre och finare bil.

Det är enligt mitt tycke korkat.9.gif\

Bilar är inga sparbössor. Tacka vet jag båtar.14.gif\

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror mycket på hur Inflationen är och nypriserna på båtar. Dollar kursen är också viktig då många båtar kommer från USA. Dollar kursen ner billigare nya båtar billigare begangnat osv.. Men man räknar ofta med att priserna PGA inflationen ökar med ca 2-10%/år på nya båtar, så går dollarn ner lika mycket så stårpriserna still. Har sett att priserna är lite billigare nu för att Dollar kursen är så låg.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

För egen del tror jag det är metalskrotspriset som mest påverkar min båts värde, nytillverkning av en liknade farkost skulle bli mycket dyr.

Sen blir det nog fler och fler som tittar på funktion och även detta håller priserna uppe på de lite mer udda båtarna.

Bland små båtar för fiske så har det tillkommit en ny stor köpgrupp med nysvenskarna som gärna sysslar med fiske suget efter billiga båtar i den klassen kommer hålla upp beg priserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Bäst är ändå att handla det man vill ha även om priset är lite fel, ev överpris äts upp utav glädjen när man brukar den och även tiden hjälper till att utjämna priset. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett hett tips är att de har spått en ännu varmare sommar än i sommras men,men.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska du inte vara sådan.

Bilar kan gå upp i pris och denna har gått upp 1800 procent på 20 år.

post-19228-1394234890,1252_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej vädret kan de jävlarna inte spå med all världens sateliter och lång utbildning, men på den skolan kanske de bara lär sej att kasta tärning, he he he.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe...så sant! jag minns sommaren -05...då skulle det bli tropisk värme veckan efter sa dom...tropisk...javisst...regnande oavbrutet i en månad efter det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väder och vind och pengakurser kan säkert påverka en hel del. Likaså kan vissa rariteter inom bilbranchen - hålla ett bra värde och även öka i värde.

På bilsidan finns ganska så bra statistik - finns nåt liknande på båtsidan??

Klippt ur en dagstidning sista veckan:

- Nya bilar har legat på en konstant prisnivå under de senaste åren, men eftersom de blivit bättre har köparna fått mer för sina pengar.

Bilar minskar i värde med cirka 15 procent per år. Den siffran har växt, och låg tidigare på 10 procent. Under sitt första levnadsår tappar bilar dock hela 25 procent av sitt värde.

Dyrare bilar minskar i värde snabbare, enligt Motorbranschens riksförbund.

Finns nån liknande statistik från Båtbranchens riksförbund??

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strunt samma om den går upp eller ner i pris, dom oförutsedda utgifterna, oftast dom små kostar på, ta beslut om att köpa båt baserat på hur man vill leva inte om det är en investering eller ej.Glöm inte bort att det kostar att ligga på topp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det är inte lätt sia 3år framåt i tiden, men jag håller med ChristerN!

Motorbåtar i 20-35fots-klassen är nog stora förlorare innom en snar framtid pga bränslekosnaderna, å det är tråkigt.Är något speciellt med halvstora båtar som går att övernatta i som dessutom har bra fartresurser.

Jag tror att vinnarna är styrpulpetarna i 5-6m klassen.Sålde min -04 år 2005 och tjänade 10000:-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och lik förbannat gick begagnatpriserna upp efter den sommaren!!

Så länge nypriserna stiger som dom gör så tror jag att begagnatpriserna följer efter oavsett väder.

Jag planerar alltid för en toppensommar även om den förra liknade ett vattenfall.

/Henkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en känsla av att det kommer fortsätta ungefär som tidigare.

Klassiker och kultbåtar typ Coronet tex i bra skick kommer fortsätta upp, det byggs få båtar med dom kvaliteerna idag. Dussinbåtarna tror jag kommer stå mer still pga konkurrens från privatimport och därför att det ständigt finns så stort utbud. Styrpulpetare tror jag också kommer öka, enbart beroende av en ökad populäritet. Men men, man haft fel förr!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

var i sverige var sommaren ett vattenfall????  vi hade inget regn och vatten temp på lodet visade oftast runt 27 grader var ute nästan varje dag vindstilla spegelblankt bara att åka ut slå upp parasollet, ligga på soldäck och jäsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst var det väl en kanonsommar. kan ju nästan inte bli bättre. vi får hålla tummarna att det blir en lika dan i år. appropå båtpriser. he he

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sommaren 05 var inte helt optimal, iallafall inte på Orust... Tyckte det var höst nästan hela tiden.

/Henkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja - den som lever får se :-)

Statistik?

Finns någon sådan tillgänglig för de senaste 5-7 åren - vad gäller båtar?

Tex på nybåtsförsäljning i Sverige.

Finns någon form av statistik på begagnatförsäljning i Sverige?

-----------------------------

Funderar själv på en 6-7 m DC 1-4 år gammal med 150-200 hk 4-takt -utombordare. Vågar man köpa eller kommer ett prisras de närmsta åren?

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt kommer lätt att gå upp i pris så om du vill ha en Searay 260 sundancer så är det bäst att du slår till nu 2.gif\.

Man kan ju se det så här. Om räntorna går upp så är det säker många som kanske får det lite tufft ekonomiskt. Då är det nog båten som åker före hus och bil. Så det finns ju en risk för att priserna kan gå ner en aning. Men tittar man på båtar jag ägt tidigare så i långa loppet så skulle jag kunna få mer för min Scand 300 targa nu en då jag sålde henne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...