Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
rydan02

Ryds 568 gt, frågor...

Rekommendera Poster

Hej alla båtentusiaster!

 

Var på en marina idag och har förmodligen köpt min dröm. (om det nu är möjligt).

 

Ryds 568 gt, motorn blev en 100hk mercury 4 takt, frågan är alltså, har någon erfarenhet av denna båt och om möjligt även motorn? papper är ännu inte skrivna så jag kan ändra mig. Fartresurser, sjögång osv.

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mitt råd är att byta till en Optimax, en mycket roligare motor

 

mvh peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma. Har själv en 75hp Opti... och är fantastiskt nöjd.
Finns med 90 eller 115hp.
 
/Henkan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag får väl gå mot strömmen 1.gif\

 

Mina teorier hänger på att man använder båten till lite av varje.

Mycket racerkörning och vattenskidor så är det 2 takt som gäller.

 

 

Kör själv en 115 fyrtakt och tycker den är tystare orkar med mer när man lastat utan att suga oändligt med soppa luktar ingenting någon gång m.m... än en 2 takt. Har även en Honda 4 taktare något mindre i hk men är ungefär samma sak som Mercuryn. Fyrtakt är stor skillnad mot 2 takt så är det bara... E-tec som dock är 2 takt är jag faktiskt lite imponerad av men men annan femma.....

 

Jag tycker du gjort helt rätt... jag är otroligt nöjd med min som är 2 år gammal. Suzuki som någon nämde har jag provåkt också och de har tagit marknadsdelar, skulle jag byta motor så hade jag stått i valet och kvalet mellan Suzuki, Mercury och Honda i nämnd ordning och definitivt 4 takt.

 

Lycka till vad du än väljer....

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Men fyrtakt är alltid fyrtakt, och om man ska tänka långsiktigt på det hela så ger fyrtakt ett bra andrahandsvärde. Detta fick jag uppleva då jag under hösten sålde min Silver Hawk 520 med 75hk fyrtakt.
 
Men Det blir nog En 100 hästare ändå...
 Ses på sjön!
 
Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag o min far har köpt likadant. 

Dock så blev det en 07:a och då heter modellen GTI istället för GT

Om jag inte minns helt fel så står I:et för vacuuminjection och innebär att tillverkningen av skrovet görs under vacuumtryck. Ska bidra till bättre vridstyvhet och bättre hållbarhet.

 

En 100 hästars mercury EFI tror jag blir alldeles utmärkt på båten.. kanske inte lika rappt som en optimax men men.. 

 

Ha en skön båtsommar.. (jobbig väntan dit bara) : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Klart du ska ha 4-takt, allt annat är ju vansinne. Enda gången optimax eller liknande är att föredra är ju om man ska hålla på med vattensporter. Själv åker jag Mercury 115 4-takt och är väldigt nöjd. Min mercury 115 är dessutom nästan identisk med Yamaha 115, bara rigg och växelhus som skiljer. De senaste 2006:orna av 4-takt motorerna är mercurys egna kontruktioner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

 

En liten tanke bara, Du måste åke riktigt riktigt mkt med en fyrtaktare för att spara in e pengar som den kostar jämfört med en 2-takt.

Men att det inte luktar och ryker e ju ett stort hos 4-taktarna.

 

Trevlig båtsommar på dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu handlade ju jämförelsen om 2-t optimax. Då är väl inte skillnaden i inköpspris så stor mot en 4-t?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man tolka det som att du skulle hellre vilja ha en yamaha 115hk fyrtakt eller nyare murkla 06:a?? 2.gif\

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tolkningen ligger väl hos betraktaren :-)

 

Nä, jag vill nog heller ha en äldre Mercury 4t som då egentligen är Yamaha 4t än den helt nya Mercuryn. Läste någonstans i ett snabbtest att nya Mercuryn (den egenutvecklade) var i stort sett sämre på allt än den gamla Mercuryn (Yamaha). Men det var ju som sagt ett snabbtest, minns inte var jag läste det heller.

 

Största enledningen till egenutvecklingen från Mercurys sida är ju att få större vinst per såld motor. Royalty:n till Yamaha på varje såld motor är visst ganska hög. 

 

Sen finns alltså båda sorterna av årmodell 2006. De sista ska vara Mercurys egna. Men hur man ser detta vet jag inte. Man får väl kolla runt i motorn efter Yamaha etiketter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Själv kör jag med mercury 115 EFI -06, Den sista mercuryn där motorn och insprutingen är fran yamaha och riggen är från mercury :)

 

Jag tror att du kommer att bli nöjd med mercuryn....

 

Gissar på toppfart runt 37 knop

 

Tips byt propeller till en Ballsitic så får du 2 knop och bättre acceleration.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mercurys egentillverkade motor ser helt annorlunda ut.

 

Mercury egna 07-\       Mercury/Yamaha - 06\ 

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 10 mars 2007 | 11:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...