Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
jack_sparrow

Lära sig navigera

Rekommendera Poster

Har sökt på detta i forumet men det enda som finns att tillgå är hur duktiga alla är på att navigera men det är ingen som har skrivit om hur man går tillväga.

Så finns det någon vänlig själ därute i mörkret som vill förbarma sig över en annan vilsen själ och skriva en beskrivning i hur man navigerar.17.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigera är en konst som man inte kan lära sig om jag skriver några rader här.

Kontakta någon kvällskurs organisation och ta förarbevis till att börja med.

På biblioteken finns navigerings litteratur i olika svårighetsgrader.

post-571-1394234889,3012_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lära ut är enkelt.

Ta till sej kunskapen kan vara knepigare, det underlättar om man har en lärare som man kan ställa frågorna till direkt.

Och kunna fråga igen om han förklarade så jag inte begrep.

post-571-1394234889,5726_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt...ska gå kursen nu i vinter. Ville baralära mig lite på förhand så att man inte känner sig totalt bortkommen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att lära dig navigera kan du säkert göra ett antal aktiviteter: be någon du känner att få följa med ut med deras båt... läsa lite bra böcker, både navböcker och seglingsskildringar... vill du snabbt upp i kunskap så rekommenderar jag en navkurs Jag var själv lärare på kvällskurser i många år och vet att det är kul, det kommer alla åldrar och bakgrunder, inte bara nybörjare. En pedagogisk lärare ger dig snabbare inlärningskurva och sedan är det bara att träna! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är inget seriöst inlägg, men dock det som jag brukar säga till alla som frågar.

Jag har aldrig stått på någon grynna utan att veta vilken det är i sjökortet.

Det viktigaste är inte antal kurser utan viljan att lära sig som avgör om man kan navigera. Har flera vänner som gått kurser men det är alltid jag som inta har gått någon som får ligga först.

Ursäkta inlägget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser fram emot att gå kursen och kunna navigera...tycker det känns roligare att veta var man är...när man är borta...  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började en förarintygskurs i måndags och kan efter det konstatera att i alla fall de som går på samma kurs som jag har inga förkunskaper. Vissa börjar med kursen för att sedan ställa sig i båtplatskö för att sedan skaffa båt för första gången.

Ska du gå en kurs är det ju praktiskt om du kollar upp vad de använder sig av för böcker och så kan du studera de böckerna innan kursen så slipper du köpa dubbla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis påbörjat min kurs och varit där på 1 av 6 lektioner. Än så länge har det varit väldigt grundligt och för en som varit på sjön förrut kanske lite väl basic men helt ok!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...