Rost 0 Postad 15 Januari , 2007 Hej på er Funderar på å skaffa mig en vattenskoter... Nån som har lite koll på vad man bör tänka på när det gäller dessa farkoster? Jag har tänkt mig en av dessa nyare som flyter när man sitter på dem (inte jetski) med en 4-taktare. Undrar även om det är nån som har lite koll på hur det är med reglerna. Jag har haft svårt att riktigt tyda dem. Får man åka i alla utmärkta farleder på sjökortet (utmärkta med grönt/rött pil alltså)? Eller är det bara speciellt utvalda och var får man i så fall reda på vad som gäller i sitt närområde? Transportsträckan från sjösättningenen till farleden antar jag är OK att åka? Om ni inte vet svaren åvan kanske nån vet vad det är för böter att bryta mot dessa regler? Chansen är väl inte så stor att man skulle åka dit så det kanske är värt det....om omgivningen inte störs så klart. /Captain Rost Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jack_sparrow 0 Postad 16 Januari , 2007 skönt att se att det finns skoter ägarare som är seiösa och bryr sig om reglerna som gäller. Mötte 2 personer på skoter i somras(runt35knop) i ett smalt sund (5knop) Jag tittade på dom och dom gav mig fingret...hade jag haft ett gevär då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Januari , 2007 Så borde du skjutit dom direkt. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 16 Januari , 2007 35kn är förstås alldeles för fort där det är begränsat till 5kn. Men en vattenskoter som gått upp i plan gör knappt vågor överhuvudtaget, hellre det än en som kör sakta & drar rejäla svall, för det gör dom! Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Januari , 2007 Inte för att jag kan ngt om ämnet men Jag har tänkt mig en av dessa nyare som flyter när man sitter på dem (inte jetski) med en 4-taktare. Finns det skotrar som sjunker om man sitter på dom eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jack_sparrow 0 Postad 16 Januari , 2007 ehhee...det gäller väl dom flesta motorbåtar med.Alla båtar jag har haft gör mindre vågor när dom planar så jag förstår inte ditt resonemang. Och ge fingret till folk på sjön som inte gjort någonting är det ochså ok enligt ditt sätt att resonera? Ibland undrar man... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 16 Januari , 2007 Återigen så är inte fartbegränsningar satta enbart på grund av svallen. Tycker man att de drar mycket svall när man ligger exakt på begränsningen får man väl släppa lite till då kanske? Visst kan jag hålla med om att ibland kanske det är bättre att åka fort än släppa för sent, men någon ursäkt tycker jag egentligen inte att det är. Vad det gäller körning till och från farleden, Länstyrelsen meddelar föreskrifter om körning till och från allmän farled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 16 Januari , 2007 Japp, en Jetski bär inte sin kaptens vikt om den inte gör fart genom vattnet. Själva jetskin flyter dock, även om de e knappt. Dock länge sedan jag såg en sådan här runt Smögen. Men jag antar att debatten startade när dessa härjade runt. För då var det ett ylande i tid och otid, farkostens skulle ju upp i plan å det snaraste. Sedan ville ju ryttaren gärna hålla till i närheten av en strand när det var dags att sluta leka och kliva av. Men de moderna 4-taktsskotern är ju mer som vilken liten plastbåt som helst(med en rejäl motor). Ha´ t pent Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 16 Januari , 2007 Lite fakta: www.jetski.nu/media/PDF/web_artiklar/hovratt.pdf och www.sweboat.org/files/pressinfo-_OK_vattenskoter_april_060.doc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 17 Januari , 2007 Hej Captain Rost Har 4 st i min bekantskapskrets som har haft 2-taktare mellan 800cc-1200cc och tre av dom har skurit.Med 45000:- i repkostnader för de dyraste raset så kan man ju undra vad det kostar om en 4-taktare rasar, mer rörliga delar i en sån!Det jag menar är att köp inget allt för gammalt,max 4 år.Dom går väldigt hårt i de flesta fallen!!Små motorer med en massa effekt i=mycke slitage på lager,kolvar å allt annat som snurrar. Lita inte på antalet timmar de har gått utan kolla historik/service kvitton och skick. Är du inte själv är en hejare på motorer så kanske du känner någon som kan följa med och lyssna/känna på maskineriet.. Annars är vattenskoter bland det roligaste man ska ha att göra med på sjön. Lycka till //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 17 Januari , 2007 Självklart ger man inte fingret åt folk bara så där. Visst finns det idioter som verkligen förtjänar en sådan behandling. Men så var inte fallet i detta exempel. Det jag menade var bara det att en som kör som en idiot med vattenskoter verkar irritera folk mer än om samma kille hade kört som en idiot med en båt. & många båtar drar betydligt mer svall i plan än en vatteskoter. Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jack_sparrow 0 Postad 18 Januari , 2007 Förstår vad du menar...är väl lite gamla fördomar eller liknande som sitter i...fast jag tycker nog att alla ska respektera fartbegränsnigarna oavsett farkost på sjön....det e annat på land Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 18 Januari , 2007 Jack, vart håller du hus? Närheten av Öregrund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jack_sparrow 0 Postad 19 Januari , 2007 typ....Position: 60 15,7 N 18 22,8 E ligger nån mileller två från öregund var det du på skotern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 19 Januari , 2007 Hade jag vetat att det var du Jack Sparrow hade jag vinkat istället.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jack_sparrow 0 Postad 20 Januari , 2007 The hunt is on...look out for the black pearl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Januari , 2007 Jack-betet? I´ m schizofrenic and so am I Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser