Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Forsgren

Varvräknare - Mercury 50 -79

Rekommendera Poster

Hej

Mitt första inlägg på denna sidan.

 

Köpte i höstas en Ockelbo T14 med Mercury 50hk -79, i båten satt en varvräknare men den fungerade inte ( inte ikopplad? )

 

Varvräknaren är ifrån biltema och var inkopplad i reglaget men den gav inget utslag. Har plockat bort kablarna och räknaren nu och ställt in den på 4cyl och kopplat in och -, men sedan är det den gröna kabeln som jag förmodar är givarkabeln som ska kopplas in någonstanns, men var?

 

Har läst här i forumet en stund men inte blivit klokare ändå.

 

Ska jag koppla in den mot tändspolen på motorn eller på växelströmsidan på generatorn, eller går den att koppla in i reglaget på något vis?

 

finns det några sprängskisser på min motor på internet, har googlat men inte funnit.

 

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om jag CDI tändning? 7.gif\

Jag tror iof att jag har det, vart ska den sitta isåfall ?

 

EDIT: det står ju Thunderbolt ignition på motorn.. är som sagt första gången jag håller på med sånt här så ni får ha lite tålamod med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer säkert att du har CDI. Jag tror att Merc började med detta tidigt på 70-tal.

 

Normal kopplas varvräknaren till generatorn på motorer med CDI. Så vet jag säkert att det är på senare årsmodeller av Merc. Den kan t.ex. kopplas till en grå ledning som kommer från laddningsregulatorn (en av dessa om det finns två regulatorer).

 

Det finns dock en omständighetsom gör mig lite osäker på din motor 

Vi hade en gång en Merc 402 - 72 med Thunderbolt till vilken jag kopplade en VDO varvräknare avsedd för Merc. Mercuryn byttes senare till en Yamaha 55 -76 och jag minns att jag fick byta in min varvräknare hos KG Knutsson mot en som var avsedd just för att kopplas till generatorn. Bytet var mot löfte att jag berättade hur det funkade så att de kunde sälja samma varvräknare till andra kunder med Yamaha eller Mariner 55, dessa var ganska vanliga vid denna tid. Om min minnesbild är riktig så passar inte en vanlig generatoransluten varvräknare om den kopplas till utagget på reglaget. Men det borde gå att koppla in en på växelsträmsidan av likriktaren. 

 

Mig veterligen har Biltema aldrig sålt någon varvräknare avsedd för att anslutas till generatorn på en utombordare. Någon anna kanske kan rätta mig på den punkten. Biltema har dock en varvräknare för diesel som skall anslutas till generatorn på motorn. En sådan kan kanske användas. Det har diskuterats i en annan tråd här på forumet. Möjligen är det också en sådan du har moterad i båten. 

 

Jag vill varna för att ansluta varvräknaren till tändspolen. På en CDI- tändning så är den lägsta spänningen på spolen ca 200 - 300 V relativt jord och det vill man inte ha runt sig vid förarplatsen. Ytterliggare ett skäl är att det är ytterst osäkert om varvräknarenfunkar ansluten på detta sätt. Jag skulle gissa sannolikheten för att CDI-boxen pajar är större än att varvräknaren funkar. Pga av säkerhetsrisken så är det nästan säkert att ingen tillverkat en varvräknare som är avsedd att ansuttas på detta sätt till en CDI tändning.

 

Om du absolut vill ha en varvräknare så kan du undersöka billigare alternativ t.ex. Tinytach eller motsvarande. Jag har för mig att det finns något liknade hos Lelles MC i Uppsala. Kolla på webben.  

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...