Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
lyran

Motorfunderingar i DC

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Går i förhoppning om att byta båt inom kort och tittar mkt på Scand, Windy och Nimbus i storlekar om 7,5 - 9,5 meter i DC utförande.

 

Jag har gott öga för att bedömma det skicket på båten men begränsad kunskap om de motorer som brukar sitta i dem.

 

Ska man satsa på en båt med en V8 eller två 6:or, bensin eller diesel, vad kan jag göra för att skapa mig en uppfattning om skickat på motorn?

 

Tacksam för svar!

 

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om man försöker lista för- och nackdelar med enkel- resp dubbelmontage av  motor samt för- och nackdelar med bensin- resp dieslmotor så klarnar det nog lite allteftersom.

 

1) Enkelmontage resp dubbelmontage:

 

a) Enkelmontage

Plus:

*Lägre inköpspris.

*Lägre underhållskostnader.

*Lägre vikt.

 

Minus:

*Lägre säkerhet utomskärs (om motorn stannar/havererar). 

* Knappast lika bra acceleration som dubbelmontage.

 

B) Dubbelmontage

 

Plus:

*Säkrare, om en motor stannar/havererar kan du förhoppningsvis linka hem på en motor.

*I regel bättre acceleration och kanske behagligare marshvarv (lägre).

 

Minus:

*Dyrare i inköp förstås. 

*Dyrare underhållskostnader eftersom det finns dubbelt av allt. 

*Vid ev grundstötning kan det bli två propellrar och drev/axel som kan behöva ses över, alltså dyrare. 

*Tyngre.

 

2. Bensin resp dieselmotor:

 

a) Bensinare

 

Plus:

*Billigare i inköp.

*Lägre vikt.

 

Minus:

*I regel lägre andrahandvärde. 

*Drar mer bränsle i regel. 

*Större brandrisk (t ex vid tankning).

 

B) Diesel

 

Plus:

*Bättre andrahandsvärde.

*Lägre bränsleförbrukning.

*Lägre brandrisk.

*En modern diesel (typ VP D series diesel) med bra isolering o motorrummet är i regel tystare än en motsvarande bensinare.

 

Minus:

*Dyr i inköp.

*Dyrare att serva?

*Troligen lite dyrare att försäkra då man bör ha lite högre försäkringsvärde på båten med diesel då de har lite högre värde än motsvarande bensinare.

*Oftast tyngre.

 

Se även denna länk för mer konkreta siffror på bensinare resp dieselmotor:

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110643

 

 

Så här skulle nog jag resonera:

Skall jag bara åka inomskärs så bör en motor räcka.

Om jag bara åker säg 40, 50, kanske 60 tim per år med båten (många åker ju inte mer än så på en säsong) skulle jag nöja mig med en bensinare även om bränslenotan sticker iväg lite mer jämfört med en diesel. Det svider ändå inte så värst i plånboken då inköpspriset för en båt med bensinare bör vara avsevärt lägre än motsvarande båt med diesel.

Jag skulle då välja en en båt med lite nyare V8 bensinare och köra lite försiktigare på bästa varvtal ur bensinförbrukningssynpunkt (skaffa flödesmätare så ser du flödet) för då håller du nere förbrukningen på rimlig nivå. Sen kan man ibland kosta på sig några repor i högre fart bara för att känna fartens tjusning.

Om ekonomin tillåter, i första hand en kraftig V6 diesel, i andra hand en V8 bensinare.

 

Har du gott om pengar:

Dubbbla V6 dieslar, eller om du håller dig inomskärs en kraftig diesel, typ Volvo Penta D serie med duoprop på drev.

 

Vet ej om s k besikningsmän kan kolla motorn/motorerna extra noga på uppdrag av dig. Kolla upp det, det är nog ett vettigt alternativ.

 

Mvh

Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STORT tack för ditt engagemang! Bekräftar några av mina egna tankar.

 

Om man nu skulle välja en motor som inte är sprilans ny, vad kan jag göra för att bli säkrare på mitt köp?

 

Finns det någon typ av checklista, servicelista etc. att gå igenom?

 

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor kan alltid gå sönder ..räkna in den kostnaden !!!

Frågan är när !!

 

JAG skulle köpa en båt med V8 bensin , för det finns billiga delar och även gott om folk som kan meka med en sån motor .

 

( om din båt är så pass fin att du vill behålla den länge så skulle du satsa på en renovering av motorn så fort som möjligt. Det är alltid bättre att uppdatera motorn INNAN det går sönder , kostar dubbelt annars)

 

De var mina tankar //JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick från segelbåt till motorbåt tänkte jag så här vid motorval. Antingen 2st bensinare eller 1st diesel, detta beroende av att jag bedömer en diesel (läs äldre motorer) som betydligt driftsäkrare än bensinare från samma tid. Det blev en båt med TMD40 Diesel som gick kanonfint. Nästa båt blev med dubbla bensinsexor Aq170, båda är nu urplockade och sålda och skall ersättas av 2st 200hk Lombardini. En modern diesel från Lombardini eller FNM är inte tyngre än bensinarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra information!

 

Det blir som vanligt följdfrågor:

 

1. Vanliga fel och kostnader på VP V8?

 

2. Volvo Penta vs. Mercruiser?

 

3. Hur mycket högre i pris ligger en båt med diesel i förhållande till V8 på en DC från ex. 1990?

 

4. Vad är en lagom ålder för ovan motorer?

 

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej garanterat v8:an att renovera hela motorn kostar under 10000 om man gör jobbet själv,att ha 2 motorer aldrig! sätt dit en bracket och släng på en liten snurra om du är orolig,

Lägg hellre ner lite av soppa pengarna på att få den i hyfsat skick,det finns inga fördelar.allt blir dubbelt så dyrt.

Du hittar ingen motor med mer och billigare delar en till en v8:a

och om du fixar upp den rätt så kan du få fin fart och kraft till bra driftkostnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...