affelotta 0 Postad 14 Januari , 2007 Nu vet jag att det finns två skolor om jordningen i båtar. Jag ska koppla in nya mätare i lampor. Byta ut gamla kablar till nya av bästa kvalité. Men jag är fortfarande inte övertygad om var jorden (-) ska sitta. Vad tycker ni? Ska minus sitta o blocket på motorn och sedan upp till kopplingsplint? Eller ska minus och plus sitta rakt på batteriet upp till plinten för vidare kopplingar? Jag själv vill ha det att BÅDE plus o minus ska sitta rakt på batteri. Sedan upp till plint för att där spridas ut till allt i båten. Med plint menar jag då en sådan med säkringar. Tacksam för alla funderingar och svar. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 14 Januari , 2007 Behövs nytt ser jag. Jag har det så att alla minus på batterierna ligger i ihop med grov kabel och från denna huvudkabel, så går jag med en relativt grov kabel till motorn. Från batteri minus går jag sedan upp med en relativt grov kabel till elskåpet (om man vill kalla det så) och till en plint, där jag förgrenar minusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 14 Januari , 2007 Hmmm ja nytt ska det bli. *ler* Tack precis så som jag skulle tänka mej att koppla det. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 14 Januari , 2007 Är ju så att rakaste vägen är bästa vägen, men använd lite grövre kabel fram till plinten, där du ska dela upp minusen. Har 12 kvadratare, p.g.a. att den var gratis just den dagen . Jag lödar allt som går att löda för då slipper man en massa ärg och jäkelskap. Ett annat tips. Köp krympslang och värm på över kabeländarna som kabelmärkning och skydd. Finns småpåsar med olikfärgade bitar i och man kan märka en kabel med flera färger och när man blir senil och har glömt vad man har gjort, så kan man följa färgerna. Lycka till / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 14 Januari , 2007 Underbart tack för tipset... Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Januari , 2007 Och lite smörjfett på polerna på batteriet. Om inte luften kommer åt så ärgar det mindre och mindre risk för krångel. Men ta i lagom, blir så kladdigt när man ska skruva sedan. Editering förtydligande: Dvs man gör rent och skruvar fast polskorna på batteriet först och fetar in sen. Så man inte får fett innanför hylsan och dålig kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 15 Januari , 2007 Tackar detta är noterat och ska göras. Jag ska bygga ut och ha 3 stycken batterier då jag kommer att fiska mycket natt. Tack för tpset... Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 22 Januari , 2007 Hello, Jag såg på stålbåt.nu att man inte skall jorda ihop elsystemet med skrovet på en stålbåt för då korroderar hela härlighetet bort... Är det så? Jag trodde jag kunde mina Kirchhoffs och Ohmska lagar. Det måste väl vara en sluten strömkrets för det skall kunna bli korrosion och det får man inte ute i vattnet om man inte tar med en sladd ifrån land, typ laddare. Men, å andra sidan, varför behövs då offeranoder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Januari , 2007 Kirchhoffs och Ohm gäller som vanligt. Det enda är att kretsschemat är okänt. Ska man räkna så måste man veta exakt vilka metall-legeringar som är fastskruvade var i båten och exakt hur kablar, jordskruvar och annat förhåller sig till vartannat. Allt påverkar. Editering: offeranoder är ett sätt att, ursäkta uttrycket, kortsluta problemet. Oavsett hur båten är ihopskruvad och hur kopplingsschemat ser ut så är zinkanoden den som ryker först Att dra en 220V sladd från land och koppla ihop dess skyddsjord med skrov och motor är väl nästan 100% säkert sätt att skaffa sig (och brygg-grannen) korrosionsproblem. Men även utan att göra det så kan man få korrosion. Som motmedel förutom zinkanoder finns elsystem för båtmotorer som inte kräver att 12V minus ansluts till godset, mer än precis vid start. För att undvika problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 23 Januari , 2007 Offeranoder kan jag ändå förstå, olika metaller osv. Men varför kan man då inte koppla ihop jorden (nollan) inombords med ett stålskrov? Varför skall skrovet flyta fritt (haha)? Om motorn har samma potential som skrovet spelar väl ändå ingen roll? Och varför sabbar man för brygg-grannen (har hört det tidigare också)? Han lever väl i sin egen potentialgrop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 23 Januari , 2007 Gäller att hålla isär 12V och 220V installationen, både när man diskuterar och när man kopplar, annars vet inget riktigt vad som menas.... Jord är den grön/gula ledaren i 220/380V-installationer, MEN det kan även finnas 12V-minus där, men sällan lågspänningen som skapar problemet, utan det blir när man sätter sladden i väggen och blandar ihop alltsammans igen... Men så avancerat tänkte nog inte den ursprungliga frågeställaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 23 Januari , 2007 Till er alla som kan detta. Jag kommer att koppla ihop elen i min båt när jag väl får tillbaka motorn från reparation. (sprucken topp mb10a) Precis som det var original. Därefter kommer jag att sätta ut bilder på hur det ser ut. All hjälp och tips noteras noga. Som jag ser det i dag så ska jag koppla all minus från plint till jordfläta på motorn? Mvh Affe (tack igen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Januari , 2007 Motorn har nog samma potential som skrovet, borde finnas tillräckligt mycket fästen och skruvar för att de ska vara ihopkopplade utan att man behöver dra en separat jordledning, fast det bör man väl göra i alla fall. Att sabba för brygg-grannen ja. Jag har sett artiklar om 220V landström i båttidningar och har också sett uppgifter om att flera båtar fått korrosionsskador i hamn fast bara en haft 220V inkopplat. Hittat en artikel från SXK här. En annan intressant artikel här. Och där fanns en referens; Tidningen Praktiskt Båtägande nr 10 2004, artikeln ”El ombord – landströmskorrosion” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser