finsnickarn 0 Postad 13 Januari , 2007 Har precis köpt en LTc tft 15 12v på Hjertmans. Är det någon som vet om man kan koppla in en dekoder på den. Upptäckte att det inte fanns något scartuttag på tv:n. Annars är det väl bara att byta skiten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 13 Januari , 2007 Hej! det går att köra Rf men scart är bättre. Finns det inte scartkontakt, lämna tillbaka! / jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 Januari , 2007 Ska finnas áudio/video ingång på den tvn troligen 2st rca kontakter, finns kablar med Scart i ena enden och rca kontakter i den andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 14 Januari , 2007 Tyvärr blir bilden väldigt dålig med en sådan lösningen så lämna tillbaka är att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Januari , 2007 scart och rca är samma signal men olika kontakter, hittar du inte stiften i scarten finns sockelkopplingen på nätet. i scarten finns även ljudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 Januari , 2007 Då slapp jag säga det själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Januari , 2007 Scart är ingen signal utan ett fysiskt gränssnitt som kan bära tre typer av video-signaler, komposit, s-video och RGB plus audio-signal. Edit: Det är ju skit att det inte går att skriva plustecken på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Januari , 2007 Om det är 5630-151 som du köpt så har den s-video ingång. Den kan användas för att ansluta video-signal. Sen förmodar jag att det finns audio-ingång. Vad är det för dekoder du vill koppla in, en digitalbox typ boxer? Vilka anslutningar har den, och vilka signaler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Januari , 2007 vad bra att du upptäckte att jag skrivit är istället för har samma signal. same shit diffrent hole. tror nog trådskaparen förstod ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 Januari , 2007 Ok! Då kan vi ju be trådskaparen att bortse från mina inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Januari , 2007 kändes bara som om det handlade om att märka ord, men det är ok, om det inte var så menat så inga hårda känslor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finsnickarn 0 Postad 15 Januari , 2007 Hjertman svarade mig med att man kunde köpa till en scartadapter på Clas Olsson för 50:-. Denna kontakt har då gul/röd/vit in och scart ut. Är problemet löst då? Om nu detta blir lika bra återstår att se. Men man undrar varför gemene man ratar tv-apparater utan scart, det borde man väl inte göra då denna lilla enkla och billiga lösning finns. Är fortfarande skeptisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 15 Januari , 2007 Kompositsignalen är betydligt sämre kvalitetsmässigt än RGB. På en mindre TV kan det nog göra detsamma dock. Om det är så att dekodern saknar S-videoutgång kan det kanske gå att hitta en adapter från scart till s-video. Detta är i vart fall bättre kvalitetsmässigt än kompositsignalen. Några anledningar att vilja ha scart är dels att man kan få högre bildkvalite (RGB) om bägge enheterna stödjer det. Dessutom följer ljudet med samma kabel och mottagaren stödjer för det mesta att själv starta upp (eller i vart fall växla till scartens AV-ingång) när källan slås på. Detta mister man då källan ansluts via komposit, s-video eller RF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Januari , 2007 har mini tv inte scart så har den väl troligen inte rgb ingång? köp billigaste scartkabel behöver ej var fulllöd, klipp upp den ena änden kablen den som går till jord sätts på jord på antend kablen till tv och sen om jag minns rätt stift 20 är vanliga antend ledaren sätt denna på ledaren på antend kablen. svåra är det inte och ju mer omvandlare och kontakter du sätter dit ju mer ställen kommer signalen försämras på när du har den i båten. sockel koplingar finns på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 Januari , 2007 Röd/Vit är för ljud och den gula för komposit video-signal (undvik den). Eftersom du inte skrivit vad för dekoder du har gör jag antagandet att den har scart med möjlighet att sända s-video. Då behöver du en sådan här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87536 och en s-video kabel http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89572 och slutligen en ljud-kabel http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78697 Dessa är bara exempel och prylarna finns med olika kvalitet, utförande och prisnivåer från olika leverantörer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Januari , 2007 bara nyfiken är det denna du handlat http://www.inet.se/artikel/2202285 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finsnickarn 0 Postad 15 Januari , 2007 Köpte av ren iver en dylika adapter och det funkar med hyfsat bra kvalitet. Därmed avslutar jag denna tråd, men tack för allt stöd:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finsnickarn 0 Postad 15 Januari , 2007 Jo det var just den. Hjertmans var FAKTISKT billigast i Sverige på den, 2990:- (dock under kampanj) Annars är jag väldigt nöjd med den överlag, men saknar text. Hade egentligen inte velat lämna tillbaka den, så nu kan jag behålla den med gott samvete. - Kan du rekomendera denna vara-? -JA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 Januari , 2007 Annars är jag väldigt nöjd med den överlag, men saknar text. Text-tv sitter inte i TV:n utan i digitalboxen, när det är digital utsändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finsnickarn 0 Postad 15 Januari , 2007 Så var det löst också. Tack för det. Har själv en hel del att lära märker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 16 Januari , 2007 Vad han menade är nog bara att det går att få betydligt bättre bild med en skart om det går att skicka rätt typ av signal. För har man bara en RCA Video kontakt blir det sämsta möjliga. Skillnaden på en Scart med RGB är enorm. Även den tvådelade signalen är betydligt bättre än RCA med en signal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 16 Januari , 2007 Ett alternativ är att köpa en TV med inbyggd digitalbox, så blir det färre fjärrkontroller och mindre kabeldragning. Finns numer också bärbara DVD-spelare med uppvikbar 7-skärm som utöver DVD kan spela media från minneskort och dessutom har inbyggd digitaltv-mottagare. Den här hål-i-väggenbutiken på Södermalm i Stockholm har dessa två alternativ. Det finns också allehanda återförsäljare av bil-multimedia som kan vara av intresse, sök exempelvis på DVB-T på Blocket. Siba säljer också en 15 platt-tv utan digitalbox för 2000:- som enligt uppgift har scart. Vet ej om den kan matas direkt med 12 volt. Sibas husmärke Limited Label är väl lika seriöst som båtprylgrossisten Lejon Trade:s LTC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser