cook 0 Postad 13 Januari , 2007 Hej Sitter och tittar på lite olika segelbåtar och jag måste säga att jag blir lite vilsen. Det som rör till det för mig är priset, det skiljer en hel del mellan fabrikat trots samma storleksklass, naturligtvis styrt av efterfrågan och kvallite. Finns det någon som kan tipsa om en prisvärd seglare i spannet 150-250.000 kr klassen. Vi är en familj på fyra som prioriterar utrymmen framför fart tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 13 Januari , 2007 Hur stor ska den vara? Hur mkt tid hinner ni lägga ut på den?Det är mycket jobb på stora båtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 13 Januari , 2007 Det finns hur mycket som helst att välja på med de parametrarna, kolla in http://www.sailguide.com/ som innehåller prisstatistik och ägarkommentarer om båtarna. Tips på rymliga båtar i den prisklassen är: - Maxi 84 - Maxi 87 - Scampi - Ohlson/Winga 29 - Maxi Fenix - Compis 28 ...osv osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 14 Januari , 2007 Alla segelbåtar i den prisklassen är 70 talsbåtar. Dvs 20-30 år gamla och mer eller mindre renoveringsobjekt. Är du inte villig att lägga ner ett antal timmar varje år på reprationer så köp inte båt. För ett antal år sedan kunde man påstå a Jag såg för ett tag sedan en Comfort 30 a som var så nergången att renovera den skulle kosta nästan 350 000kr snabbt räknat.Ny rigg.ny motor,utbyte av den vattenskadade in redningen osv. När jag tänker på vad jag lagt ner i timmar och pengar på min Cumulus som jag haft sedan 97 så blir jag mörkrädd det är tur att man är entusiast blotta tanken att göra samma insats på bilen skrämmer mig så att jag förmodligen hadde åkt buss om det varit aktuelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 14 Januari , 2007 Lyssna inte för mycket på föregående inlägg, klart det finns dåliga exemplar,men också många fina ,Comfort 30 är en väldigt trevlig o rymlig båt för ca 200000kr att renovera för 350000 tusen verkar omöjligt om båten flyter när den inköps.Nytt segelställ 35000 ny motor 60000 lite ny tak o lack 10000 nya instrument ,solcell laddare kyl o lknande 30000 blir ca 150000 ,Detta förutsättr att man köpt en båt som varir totalt slut men väljer man en efter hållen båt behövs ej dessa utgifter. att köpa en ny båt i denna storlek skulle nog kosta ca 600000,så jag tycker att en beg båt i okej skick går utmärkt att skaffa, lite småfix är ju bara kul. trevliga modeller är Comfort Scampi maxi båtarna aphrodite 29 Fenix Omega 28 de 3 sista har partial rigg och är lättare att familjesegla med,de har självslående fock Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dr_Sail 0 Postad 15 Januari , 2007 Håller med både senaste och näst senaste talare faktiskt. Beg båt kostar - men det kostar mest om man ska få den gamla båten till en ny såklart. Fixa blir det men du väljer ju själv vilken komfort du vill ha. Fräsch blir den ju av färg och skurmedel - kostar inte mycket. Har en Cumulus och tycker att denna är kanon. Seglar bra, rymlig sittbrunn och bra utrymme. Övriga båtar som föreslagits ovan är också bra - viktigast är nog att hålla koll på halvfabrikat (vilket var vanligt på 70-80 talet. Inredaren hade ofta högre ambition än kunnande. Lycka till Dr_Sail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser