Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
andreascarlsson

Avlufting under vattenlinjen?!?

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag har dilemma med vart jag ska dra avluftning från septitanken på våran Sun Magic 44. Septitanken är efterinstallerad och sitter ovanför motorutrymmet. Efter efterforskning uppfattar jag det som avluftningen har flyttat en gång tidigare. Först har dom dragit den kortaste vägen upp till brunnen ner till trappen. Troligtvis har odören stört och nu är den flyttat till BB längst bak på båten. Det är en vanlig slang (ej sanitet) som 7m lång, den går på flera ställen under septitankens höjd.

Septitanken har betett sig underlig ett tag och idag rev jag lös den. De visade sig att det var stopp i slangen… Troligtvis för att det har kommit mer än luft in i slangen och ”det” har inte runnit tillbaks pga att den slangen sitter lägre än septitanken.

Nu till min fråga. Hur ska man lösa avluftningen på bästa sätt? Den nuvarande lösningen fungerar inte. De alternativ jag hade tänkt på var att dra den kortaste vägen ut till SB sidan. Dock kräver detta alternativ MYCKET snickrande med inredningen. Skulle helst undvika detta.  Men sedan finns det ett alternativ att dra avluftningen rakt ner till en bordsgenomföring som inte längre används(under vattenlinjen). Kan man göra så? Har någon erfarenheter ang detta?

Orkar luften trycka undan vattnet när man pumpar?

3,5 månader till sjösättning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar fungera trots att det är lite berg-o-dalbana på avluftningen.

Problem uppstår om man någon gång överfyllt tanken och fyllt avluftningen med hårdvara. När det torkat fast så blir det stopp.

Med bara vätska i avluftningen så är pumpen så stark att den suger med sig vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gömde skriva att anledningen till att tanken sitter så högt(ovanför vattenlinjen) är att det är självtömning. Men du har helt rätt, om man tömmer tanken och avluftningen sitter under vattenlinjen så kommer tanken att dra i sig vatten... Då är det bara att sätta sågen i inredningensmiley-cry.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte at dra slangen till skrovsidan. En bra bit ifrån sittbrunnen. Kanske en liten bit ovanför vattenlinjen. Det får inte bli baksug när båten lutar så vatten kan sugas tillbaka till tanken genom avlufningen. Kolla tankens höjd och att den ligger ovan vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör en svanhals på avluftningsslangen så högt det bara går. Sedan kan du dra slangen precis hur du vill och den kan även vara lång. Det är med fördel att du använder en sanitetsslang även till avluftningen!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

De blir en ny dragning med riktig sanitetsslang kortaste vägen till SB sida. De kommer automatiskt blir en svanhals i och med att slangen måste upp i takhöjd. Dock kvarstår ett problem. Utgången från septitanken är 13mm och minsta sanitetsslagen jag har hittat är 16mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte du behöver ha sanitetsslang på avluftningen såtillvida du inte kommer ha fekalier ståendes i slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan nog ta en bit av den gamla slangen och ha som mellanlägg till den grövre slangen. Sen drar du åt rejält med rf klamma.

Jag har också självtömning från tanken. När jag använt toan ute till sjöss har jag brukat ha avluftningen stängd, då brukar innehållet gå rakt igenom lätt. Jag antar att du har en manuell toalett, med en vippknapp som kan stänga av spolvattnet. Pumpar man utan vatten funkar toan som en luftpump och blåser tanken helt tom, när det glurkar till under båten vet man att det är tomt. Jag har alltid haft matolja och smörjt pumpen med.

Fast nu håller jag på att sätta i en eltoalett för att göra allt enklare och minimera riskerna för stopp. Tror eltoa är betydligt driftsäkrare än manuell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen inget svar på din fråga men....

Vad tycker du om båten?

Jag har kikat en del på sun magic.

Berätta lite är du snäll!

Jag undrar hur den upplevs, utrymmen, egenskaper för segel respektive för motor, mm, mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg just att du e-postat mej!

Tack för det och jag svarar på mejlet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte dra ett kopparrör till avluftningen?

Fördel, helt diffusionstätt.

För toatanktips, kika här under Skitsaker och vackert väder, http://www.benns.se/knotan/knota.htm

Hmmm, man får visst klicka sig fram...

http://www.benns.se/, sedan klickar du på Tips/Anvisninar, sedan Knotans artiklar, sist Skitsaker och vackert väder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...