Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
ChristerN

Mögel?

Rekommendera Poster

Hej alla kloka

Jag var till båten idag för första gången efter helgerna för att kolla att inget blåst bort osv.

Allt såg bra ut men jag hade en massa mögel i båten! 3.gif\

Några kvarglömda kapock-kuddar var helt översållade med mögel, ratten (!) var alldeles möglig liksom vissa delar av väggen, gasreglaget och mycket runt om i båten.

Jag vet att det varit osedvanligt fuktigt i höst men jag har ganska bra ventilation och några torr-bollar i ruffen så något liknande var jag inte beredd på och har jag aldrig varit med om.

Jag lyckades skura bort allt men det var en himla tur att jag kom nu och inte i vår för då hade det väl växt champinjoner i båten!!!

Har någon annan någon liknande erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej , Ja du kollade min båt förra helgen det växer bra med mögel överallt.

blir mycket att skura till våren

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kombinationen bra ventilation och torrbollar är inte så effektiv.

Du kan lika gärna ställa torrbollarna under båten då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm ventilation i en pallställd båt låter larvigt.
blir som sagt en hel del att skura till våren, men åk dit då o då o fixa te ett. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Min står tyvärr i riktning soluppgång och börjar också bli luden, bättre med kall och torr vinter och norr läge än detta med varannan dags solgass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken med torrbollarna är att de ska suga fukten ur den nedre delen av kajutan medan ventilationen gör att luften rör sig mest i den övre.

I mitt fall verkar det som om ingen av delarna fungerat tillräckligt 6.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm, men det funkar inte så... Skall du få torrbollarna att fungera måste det stå i ett slutet utrymme, annars avfuktar du liksom hela varvsområdet.

Och om det ska funka går det åt torrbollar vill jag lova!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tanken med
och så funkar det är inte alltför ofta detsamma.

vad mögeln bara ytlig? lätt att skrubba bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, bara ytlig och lätt att skrubba bort förutom på kuddarna där det mesta synliga gick att piska bort men en hel del sitter kvar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, visst är det så.  I den stängda kabinen med hinkar, durkslag och kalciumklorid har jag inget mögel.  Men galonklädseln i sittbrunnen är angripen, och där funkar inte den metoden.  Och ventilation funkar inget vidare heller när luften har en fuktighet på över 90% i flera månader.  Jag tvättar med mögelmedel och ställer in skålar med ättika och hoppas på snar vår smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att se till att allt är rent vid upptagning lär vara viktigt.

Fick tips om att torka allt (tak väggar ja rubbet) med svag citronsyralösning vid upptagning, har dock inte testat detta då vi konstigt nog inte har några problem med mögel.

Inga torrbollar och ingen extra ventilation varkten i år eller förra året. båten är visserligen ganska ny och frugan är städgalen (tror vi sliter mer på lacken i båten en på bottenfärgen) men är endå lite förvånad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske städningen som är hemligheten. Är det rent har möglet inget att växa på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...